Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIII.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład – 45

Ćwiczenia – 45

Konsultacje - 10

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 100

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 4,0


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - 60

Studiowanie literatury - 60

Przygotowanie prezentacji/referatu - 10

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 35

Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 35

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 200

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 8

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 12

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

W2 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

W3 - wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

W4 - wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

W5 - ćwiczenia - test sprawdzający

W6 - wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

U1 – ćwiczenia - test sprawdzający, dyskusja, wykład - zaliczenie pisemne

U2 – ćwiczenia - test sprawdzający, dyskusja, wykład – zaliczenie pisemne

U3 – ćwiczenia - prezentacja, referat

K1 – ćwiczenia - udział w dyskusji

K2 – ćwiczenia - udział w dyskusji

K3 – ćwiczenia - udział w dyskusji

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej. Przedstawiony zostanie jej związek z medycyną i innymi naukami społecznymi. Ukazane zostaną tradycyjne i współczesne paradygmaty w pedagogice specjalnej, jak również klasyczne i współczesne ujęcia systematyki pedagogiki specjalnej. Na zajęciach zostaną zaprezentowane formy edukacji uczniów z niepełnosprawnością oraz specyfika pracy: edukacyjnej, rehabilitacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej. Student pozna zasady i metody pracy pedagogicznej w pedagogice specjalnej, podstawowe pojęcia, klasyfikacje, edukację oraz przepisy prawne ją regulujące, jak również funkcjonowanie społeczne osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, przewlekłymi chorobami i niedostosowaniem społecznym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Chodkowska, M., Byra, S., Kazanowski, Z., Osik-Chudowolska, D., Parchomiuk, M., Szabała, B. (2010) Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją. Lublin: UMCS.

2. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.

3. Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

4. Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: UAM.

5. Palak, Z. (2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacjii. Lublin: UMCS.

Literatura dodatkowa

6. Gałkowski, T. (1988). Psychologia dziecka głuchego. Warszawa: PWN.

7. Kirenko, J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki.

8. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

9. Kowalik, S. (1999). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

10. Krauze, A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków: Impuls.

11. Maciarz, A. (1992). Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Warszawa: WSiP.

12. Majewski, T. (2002). Tyflopsychologia rozwojowa. Warszawa: PZN.

13. Müller, Rene J. (1997). Słyszę ale nie wszystko. Warszawa: WSiP.

14. Sękowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: APS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student wskazuje na miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz zna jej powiązania z innymi dziedzinami nauk; K_W02, C.3.W1

W2. Student wymienia i opisuje podstawowe nurty teoretyczne w pedagogice specjalnej (kompensacja, terapia pedagogiczna, resocjalizacja); K_W02, C.3.W1

W3. Student zna terminologię stosowaną w pedagogice specjalnej (uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie) i potrafi się nią posługiwać; K_W02, C.3.W1

W4. Student zna główne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, potrafi wskazać ich przedmiot i podmiot; K_W02, C.3.W2

W5. Student zna obowiązujące akty prawne w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasady i metody pracy z nimi; K_W03, C.3.W3, C.3.W4

W6. Student zna podstawowe trudności w zakresie funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, sensoryczną i motoryczną oraz niedostosowanych społecznie, wskazując na ich potrzeby, predyspozycje i ograniczenia. K_W03, C.3.W1

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej w celu analizy problemów rehabilitacji i edukacji w różnych formach kształcenia (szkoła specjalna, integracyjna i ogólnodostępna); K_U01, C.3.U1

U2. Student potrafi dokonać krytycznej analizy systemów edukacji i wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podając wady i zalety poszczególnych form kształcenia (kształcenia specjalnego, edukacji integracyjnej i inkluzyjnej); K_U04, C.3.U2

U3. Student potrafi dobrać odpowiednie metody terapii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_U04, C.3.U2

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; K_K05, C.3.K2

K2. Student jest gotów do ciągłego doskonalenia zawodowego; K_K01, C.3.K3

K3. Student jest gotów do organizowania zgodnie z przepisami prawa edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.; K_K01, C.3.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rusinek
Prowadzący grup: Katarzyna Rusinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0