Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIII.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład – 45 Ćwiczenia – 45 Konsultacje - 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 100 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 4,0 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - 60 Studiowanie literatury - 60 Przygotowanie prezentacji/referatu - 10 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 35 Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 35 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 200 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 8 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 12 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne W2 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne W3 - wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne W4 - wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne W5 - ćwiczenia - test sprawdzający W6 - wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne U1 – ćwiczenia - test sprawdzający, dyskusja, wykład - zaliczenie pisemne U2 – ćwiczenia - test sprawdzający, dyskusja, wykład – zaliczenie pisemne U3 – ćwiczenia - prezentacja, referat K1 – ćwiczenia - udział w dyskusji K2 – ćwiczenia - udział w dyskusji K3 – ćwiczenia - udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej. Przedstawiony zostanie jej związek z medycyną i innymi naukami społecznymi. Ukazane zostaną tradycyjne i współczesne paradygmaty w pedagogice specjalnej, jak również klasyczne i współczesne ujęcia systematyki pedagogiki specjalnej. Na zajęciach zostaną zaprezentowane formy edukacji uczniów z niepełnosprawnością oraz specyfika pracy: edukacyjnej, rehabilitacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej. Student pozna zasady i metody pracy pedagogicznej w pedagogice specjalnej, podstawowe pojęcia, klasyfikacje, edukację oraz przepisy prawne ją regulujące, jak również funkcjonowanie społeczne osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, przewlekłymi chorobami i niedostosowaniem społecznym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Chodkowska, M., Byra, S., Kazanowski, Z., Osik-Chudowolska, D., Parchomiuk, M., Szabała, B. (2010) Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją. Lublin: UMCS. 2. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls. 3. Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 4. Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: UAM. 5. Palak, Z. (2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacjii. Lublin: UMCS. Literatura dodatkowa 6. Gałkowski, T. (1988). Psychologia dziecka głuchego. Warszawa: PWN. 7. Kirenko, J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki. 8. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Kowalik, S. (1999). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. 10. Krauze, A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków: Impuls. 11. Maciarz, A. (1992). Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Warszawa: WSiP. 12. Majewski, T. (2002). Tyflopsychologia rozwojowa. Warszawa: PZN. 13. Müller, Rene J. (1997). Słyszę ale nie wszystko. Warszawa: WSiP. 14. Sękowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: APS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student wskazuje na miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz zna jej powiązania z innymi dziedzinami nauk; K_W02, C.3.W1 W2. Student wymienia i opisuje podstawowe nurty teoretyczne w pedagogice specjalnej (kompensacja, terapia pedagogiczna, resocjalizacja); K_W02, C.3.W1 W3. Student zna terminologię stosowaną w pedagogice specjalnej (uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie) i potrafi się nią posługiwać; K_W02, C.3.W1 W4. Student zna główne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, potrafi wskazać ich przedmiot i podmiot; K_W02, C.3.W2 W5. Student zna obowiązujące akty prawne w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasady i metody pracy z nimi; K_W03, C.3.W3, C.3.W4 W6. Student zna podstawowe trudności w zakresie funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, sensoryczną i motoryczną oraz niedostosowanych społecznie, wskazując na ich potrzeby, predyspozycje i ograniczenia. K_W03, C.3.W1 UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej w celu analizy problemów rehabilitacji i edukacji w różnych formach kształcenia (szkoła specjalna, integracyjna i ogólnodostępna); K_U01, C.3.U1 U2. Student potrafi dokonać krytycznej analizy systemów edukacji i wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podając wady i zalety poszczególnych form kształcenia (kształcenia specjalnego, edukacji integracyjnej i inkluzyjnej); K_U04, C.3.U2 U3. Student potrafi dobrać odpowiednie metody terapii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_U04, C.3.U2 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; K_K05, C.3.K2 K2. Student jest gotów do ciągłego doskonalenia zawodowego; K_K01, C.3.K3 K3. Student jest gotów do organizowania zgodnie z przepisami prawa edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.; K_K01, C.3.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rusinek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rusinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.