Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIII.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka specjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład – 15

Ćwiczenia - 45

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 3

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - 45

Studiowanie literatury - 35

Przygotowanie prezentacji/referatu - 10

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 15

Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 125

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 8

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3 - praca pisemna

U4, U5, U6 - projekt/prezentacja multimedialna

K7, K8, K9 - praca pisemna

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi pracy dydaktycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozwijaniu praktycznych umiejętności w tym zakresie. Uczestnicy zajęć poznają strukturę organizacyjną w polskim systemie edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnościami. Rozważą związek wartości z doborem celów uczenia i nauczania, wychowania, specyfiką doboru treści programowych, formami i zasadami pracy dydaktycznej na różnych etapach edukacji. Poznają rozwiązania prawne oraz wynikające z praktyki pedagogicznej związane z ocenianiem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.

Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.). (2012). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, T.I. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.). (2013). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, T.II. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Pertti, K., (2009) Subject‐matter didactics as a central knowledge base for teachers, or should it be called pedagogical content knowledge?, Pedagogy, Culture & Society, 17:1, 29-39, DOI: 10.1080/14681360902742845

Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP.

Tomkiewicz-Bętkowska, A. (2016). ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Kraków: Impuls.

Literatura dodatkowa

Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T.2. Warszawa: PWN.

Tanajewska, A., Naprawa, R., Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Difin.

Wyczesany, J. (red.). (2014). Dydaktyka specjalna - wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia.

Efekty uczenia się:

W1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat źródeł historycznych, perspektywy badawczej oraz projektowania dydaktyk specjalnych, w tym teoretycznych i praktycznych podstaw kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych. K_W05; C.5.W1., C.5.W2.

W2. Student ma wiedzę na temat kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, z chorobą przewlekłą, z niedostosowaniem społecznym oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; porównuje cele, zasady i formy procesu kształcenia. K_W05, K_W10; C.5.W3.

W3. Student ma wiedzę na temat kształcenia uczniów zdolnych i utalentowanych, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami mowy oraz w ramach edukacji międzykulturowej; porównuje cele, zasady i formy procesu kształcenia. K_W05, K_W10; C.5.W3.

U4. Student projektuje zajęcia edukacyjne, stosuje niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej. K_U04,

K_U06; C.5.U1.

U5. Student indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększa umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą. K_U06; C.5.U2.

U6. Student pracuje w zespole, pełni w nim różne role, podejmuje i wyznacza zadania, planuje i realizuje złożone działania pedagogiczne. K_U04, K_U06; C.5.U3.

K7. Student ocenia koncepcje pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_K05; C.5.K1., C.5.K3.

K8. Student wspiera zindywidualizowany proces edukacyjny osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_K05; C.5.K2., C.5.K3.

K9. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do ciągłego doskonalenia zawodowego. K_K05; C.5.K1., C.5.K3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prokopiak
Prowadzący grup: Anna Prokopiak, Katarzyna Rusinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0