Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIII.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład – 15 Ćwiczenia - 45 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - 45 Studiowanie literatury - 35 Przygotowanie prezentacji/referatu - 10 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 15 Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 125 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 8 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3 - praca pisemna U4, U5, U6 - projekt/prezentacja multimedialna K7, K8, K9 - praca pisemna |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi pracy dydaktycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozwijaniu praktycznych umiejętności w tym zakresie. Uczestnicy zajęć poznają strukturę organizacyjną w polskim systemie edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnościami. Rozważą związek wartości z doborem celów uczenia i nauczania, wychowania, specyfiką doboru treści programowych, formami i zasadami pracy dydaktycznej na różnych etapach edukacji. Poznają rozwiązania prawne oraz wynikające z praktyki pedagogicznej związane z ocenianiem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls. Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.). (2012). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, T.I. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.). (2013). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, T.II. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Pertti, K., (2009) Subject‐matter didactics as a central knowledge base for teachers, or should it be called pedagogical content knowledge?, Pedagogy, Culture & Society, 17:1, 29-39, DOI: 10.1080/14681360902742845 Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP. Tomkiewicz-Bętkowska, A. (2016). ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Kraków: Impuls. Literatura dodatkowa Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T.2. Warszawa: PWN. Tanajewska, A., Naprawa, R., Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Difin. Wyczesany, J. (red.). (2014). Dydaktyka specjalna - wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat źródeł historycznych, perspektywy badawczej oraz projektowania dydaktyk specjalnych, w tym teoretycznych i praktycznych podstaw kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych. K_W05; C.5.W1., C.5.W2. W2. Student ma wiedzę na temat kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, z chorobą przewlekłą, z niedostosowaniem społecznym oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; porównuje cele, zasady i formy procesu kształcenia. K_W05, K_W10; C.5.W3. W3. Student ma wiedzę na temat kształcenia uczniów zdolnych i utalentowanych, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami mowy oraz w ramach edukacji międzykulturowej; porównuje cele, zasady i formy procesu kształcenia. K_W05, K_W10; C.5.W3. U4. Student projektuje zajęcia edukacyjne, stosuje niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej. K_U04, K_U06; C.5.U1. U5. Student indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększa umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą. K_U06; C.5.U2. U6. Student pracuje w zespole, pełni w nim różne role, podejmuje i wyznacza zadania, planuje i realizuje złożone działania pedagogiczne. K_U04, K_U06; C.5.U3. K7. Student ocenia koncepcje pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_K05; C.5.K1., C.5.K3. K8. Student wspiera zindywidualizowany proces edukacyjny osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_K05; C.5.K2., C.5.K3. K9. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do ciągłego doskonalenia zawodowego. K_K05; C.5.K1., C.5.K3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prokopiak | |
Prowadzący grup: | Anna Prokopiak, Katarzyna Rusinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.