Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIV.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu metodologii badań społecznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: Ćwiczenia 15 Wykład 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie projektu pisemnego: 10 Przygotowanie się studenta do ćwiczeń: 25 Studiowanie literatury przedmiotu: 20 Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 20 Przygotowanie się studenta do egzaminu: 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 95 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3,8 Sumaryczna liczba godzin (kontaktowych i niekontaktowych): 125 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny: kierunkowe efekty: K_W03, K_W04, szczegółowe efekty: B.2.W1., B.2.W8., C.3.W1., C.6.W2. Kolokwium pisemne: kierunkowe efekty: K_U02, szczegółowe efekty: C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6. Projekt pisemny: kierunkowe efekty: K_K05, K_K06, szczegółowe efekty: C.3.K2., B.2.K3., C.3.K3., C.3.K4. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma zapoznać studentów z podstawowymi metodami analizy jakościowej i ilościowej materiału badawczego, między innymi: opisem statystycznym, średnią, miarami dyspersji, korelacją rangową Spearmana, współczynnikiem korelacji Pearsona, testami parametrycznymi i nieparametrycznymi. |
Literatura: |
Ferguson G.A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. [przeł. Michał Zagrodzki]. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą : przewodnik po metodologii i statystyce : nie tylko dla psychologów. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Juszczyk S. (2002). Statystyka dla pedagogów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. King, B. M., Minium E. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. przeł. Marzenna Zakrzewska ; red. nauk. wyd. pol. Jerzy Brzeziński. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirenko J., Boczkowska M. (2017). Bezrobocie. Zachowania zdrowotne. Uwarunkowania, Lublin: Wydawnictwo UMCS. Lewicki Cz. (1998). Zbiór zadań ze statystyki dla pedagogów, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. SPSS w praktyce psychologicznej (2008). red. nauk. G. E. Kwiatkowska, Katarzyny Stasiuk. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Statystyczny drogowskaz : praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii (2007). red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica". Zaczyński W. P. (1997). Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Żak. |
Efekty uczenia się: |
STUDENT Wiedza: 1. Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej pedagogiki specjalnej i stosowanych w niej podejść badawczych: K_W03, K_W04 B.2.W1., B.2.W8. (C.3.W1., C.6.W2.) 2. Zna modele badań oparte na pozytywistycznych podstawach: K_W04, B.2.W1., B.2.W8. (C.3.W1., C.6.W2.) 3. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ilościowej analizy danych K_W04, (C.6.W2.) Umiejętności: 4. Posiada umiejętności badawcze w zakresie ilościowej weryfikacji hipotez: K_U02 (C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.) 5. Potrafi samodzielnie zaprojektować proces analizy danych o charakterze ilościowym: K_U02 (C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.) 6. Potrafi opisywać, analizować i wnioskować na podstawie statystyk opisowych i analiz o charakterze zależnościowym: K_U02 (C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.) Kompetencje: 7. Uzasadnia znaczenie postępowania etycznego w analizie danych i wnioskowaniu na ich podstawie: K_K05, K_K06, (C.3.K2.) 8. Wykazuje gotowość do ciągłego poszerzania swoich kompetencji badawczych: K_K05, K_K06 (B.2.K3., C.3.K3., C.3.K4.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Boczkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Boczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.