Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIV.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu metodologii badań społecznych


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

Ćwiczenia 15

Wykład 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie projektu pisemnego: 10

Przygotowanie się studenta do ćwiczeń: 25

Studiowanie literatury przedmiotu: 20

Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 20

Przygotowanie się studenta do egzaminu: 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 95

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3,8

Sumaryczna liczba godzin (kontaktowych i niekontaktowych): 125

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny:

kierunkowe efekty: K_W03, K_W04, szczegółowe efekty: B.2.W1., B.2.W8., C.3.W1., C.6.W2.

Kolokwium pisemne:

kierunkowe efekty: K_U02, szczegółowe efekty: C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.

Projekt pisemny:

kierunkowe efekty: K_K05, K_K06, szczegółowe efekty: C.3.K2., B.2.K3., C.3.K3., C.3.K4.





Pełny opis:

Przedmiot ma zapoznać studentów z podstawowymi metodami analizy jakościowej i ilościowej materiału badawczego, między innymi: opisem statystycznym, średnią, miarami dyspersji, korelacją rangową Spearmana, współczynnikiem korelacji Pearsona, testami parametrycznymi i nieparametrycznymi.

Literatura:

Ferguson G.A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. [przeł. Michał Zagrodzki]. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą : przewodnik po metodologii i statystyce : nie tylko dla psychologów. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych.

Juszczyk S. (2002). Statystyka dla pedagogów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

King, B. M., Minium E. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. przeł. Marzenna Zakrzewska ; red. nauk. wyd. pol. Jerzy Brzeziński. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kirenko J., Boczkowska M. (2017). Bezrobocie. Zachowania zdrowotne. Uwarunkowania, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lewicki Cz. (1998). Zbiór zadań ze statystyki dla pedagogów, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

SPSS w praktyce psychologicznej (2008). red. nauk. G. E. Kwiatkowska, Katarzyny Stasiuk. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Statystyczny drogowskaz : praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii (2007). red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".

Zaczyński W. P. (1997). Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Efekty uczenia się:

STUDENT

Wiedza:

1. Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej pedagogiki specjalnej i stosowanych w niej podejść badawczych: K_W03, K_W04 B.2.W1., B.2.W8. (C.3.W1., C.6.W2.)

2. Zna modele badań oparte na pozytywistycznych podstawach: K_W04, B.2.W1., B.2.W8. (C.3.W1., C.6.W2.)

3. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ilościowej analizy danych K_W04, (C.6.W2.)

Umiejętności:

4. Posiada umiejętności badawcze w zakresie ilościowej weryfikacji hipotez: K_U02 (C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.)

5. Potrafi samodzielnie zaprojektować proces analizy danych o charakterze ilościowym: K_U02 (C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.)

6. Potrafi opisywać, analizować i wnioskować na podstawie statystyk opisowych i analiz o charakterze zależnościowym: K_U02 (C.3.U1., C.3.U3., B.2.U6.)

Kompetencje:

7. Uzasadnia znaczenie postępowania etycznego w analizie danych i wnioskowaniu na ich podstawie: K_K05, K_K06, (C.3.K2.)

8. Wykazuje gotowość do ciągłego poszerzania swoich kompetencji badawczych: K_K05, K_K06 (B.2.K3., C.3.K3., C.3.K4.)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Boczkowska
Prowadzący grup: Magdalena Boczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0