Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIV.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu metodologii badań społecznych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

ćwiczenia - 15

wykład - 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 ECTS


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 30

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 30

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 25

Opracowanie projektu pisemnego - 35

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 120

Liczba punktów ECTS dla godzin niekontaktowych: 4


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin: W01, W02, W03

Praca pisemna: U03, U04, U05, K06

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w dziedzinie badań pedagogicznych. Zakres przedmiotu obejmuje wiedzę teoretyczną i praktyczną, umożliwiającą samodzielne zaprojektowanie badania jakościowego oraz dostarcza podstawowych umiejętności potrzebnych do opisu i interpretacji przykładowego materiału badawczego.

Literatura:

Ciechowska M., Szymańska M., (2017) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków:Wyd. WAM.

Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe, t.1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne : filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin: UMCS.

Maison D. (2022) Jakościowe metody badań społecznych. Warszawa:PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych, t.1 i 2., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick. U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010..

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Glaser, B.G., Strauss, A.L. (2000). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

W01: Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki badań jakościowych prowadzonych na gruncie pedagogiki specjalnej: K_W03, B.2.W1., C.6.W2. B.2.W8, C.3.W1.

W02: Zna teoretyczne podstawy strategii i metod jakościowych wykorzystywanych w badaniach empirycznych właściwych dla obszaru pedagogiki specjalnej: K_W04; B.2.W8. C.6.W2. B.2.W1., C.3.W1.

W03: Zna podstawową terminologię używaną w badaniach jakościowych: K_W04, C.6.W2. B.2.W1. B.2.W8., C.3.W1.

U04: Potrafi samodzielnie zaprojektować proces badawczy oparty na danych jakościowych: K_U02, B.2.U6, C.3.U1., C.3.U3

U05: Ma umiejętności badawcze w zakresie analiz jakościowych: K_U02, B.2.U6, C.3.U1., C.3.U3

U06: Potrafi zbierać dane jakościowe, analizować je i wnioskować na ich podstawie: K_U02, B.2.U6, C.3.U1., C.3.U3

K07: Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę prowadzenia badań i rozwoju naukowego: K_K06, B.2.K3, C.3.K3, C.3.K4

K08: Ma świadomość dylematów etycznych w ramach prowadzenia badań naukowych: K_K05, C.3.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Duda
Prowadzący grup: Marlena Duda, Monika Hajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0