Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIV.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu metodologii badań społecznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) ćwiczenia - 15 wykład - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 30 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 30 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 25 Opracowanie projektu pisemnego - 35 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 120 Liczba punktów ECTS dla godzin niekontaktowych: 4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin: W01, W02, W03 Praca pisemna: U03, U04, U05, K06 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w dziedzinie badań pedagogicznych. Zakres przedmiotu obejmuje wiedzę teoretyczną i praktyczną, umożliwiającą samodzielne zaprojektowanie badania jakościowego oraz dostarcza podstawowych umiejętności potrzebnych do opisu i interpretacji przykładowego materiału badawczego. |
Literatura: |
Ciechowska M., Szymańska M., (2017) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków:Wyd. WAM. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe, t.1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne : filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin: UMCS. Maison D. (2022) Jakościowe metody badań społecznych. Warszawa:PWN. Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych, t.1 i 2., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick. U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Glaser, B.G., Strauss, A.L. (2000). Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN. Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
W01: Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki badań jakościowych prowadzonych na gruncie pedagogiki specjalnej: K_W03, B.2.W1., C.6.W2. B.2.W8, C.3.W1. W02: Zna teoretyczne podstawy strategii i metod jakościowych wykorzystywanych w badaniach empirycznych właściwych dla obszaru pedagogiki specjalnej: K_W04; B.2.W8. C.6.W2. B.2.W1., C.3.W1. W03: Zna podstawową terminologię używaną w badaniach jakościowych: K_W04, C.6.W2. B.2.W1. B.2.W8., C.3.W1. U04: Potrafi samodzielnie zaprojektować proces badawczy oparty na danych jakościowych: K_U02, B.2.U6, C.3.U1., C.3.U3 U05: Ma umiejętności badawcze w zakresie analiz jakościowych: K_U02, B.2.U6, C.3.U1., C.3.U3 U06: Potrafi zbierać dane jakościowe, analizować je i wnioskować na ich podstawie: K_U02, B.2.U6, C.3.U1., C.3.U3 K07: Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę prowadzenia badań i rozwoju naukowego: K_K06, B.2.K3, C.3.K3, C.3.K4 K08: Ma świadomość dylematów etycznych w ramach prowadzenia badań naukowych: K_K05, C.3.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Duda | |
Prowadzący grup: | Marlena Duda, Monika Hajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.