Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIV.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs z zakresu pedagogiki specjalnej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane w kontakcie z nauczycielem: 15 godzin - wykłady 45 godzin - ćwiczenia 15 godzin - konsultacje w małych grupach dotyczące opracowywanych prezentacji/ ćwiczeń realizowanych w grupie Łączna liczba godzin realizowanych z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Godziny realizowane bez bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 75 godzin - bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (zapoznanie z materiałami, zapoznanie z literaturą, wykonanie zadanych ćwiczeń) 30 godzin - przygotowanie się do egzaminu 20 godzin - przygotowanie się do kolokwium Łączna liczba godzin realizowanych bez bezpośredniego udziału nauczyciela: 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny na podstawie przedstawionych zagadnień: W1, W2, W3 Kolokwium pisemne testowe (pytania mieszane, o rożnym charakterze); projekt: W1, W2, W3, U1, U2, K1 |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone uwarunkowaniom i koncepcjom edukacji integracyjnej i inkluzyjnej (pojęcia, historia, rozwój). Omówione zostaną uwarunkowania wskazanych form edukacji z punktu widzenia nauczycieli, rodziców i uczniów - zastanowimy się nad korzyściami i zagrożeniami wynikającymi z integracji i inkluzji. Podczas ćwiczeń zostaną omówione strategie pracy ze zróżnicowanymi grupami uczniów: sposoby dyscyplinowania uczniów w klasie, strategie typowo edukacyjne (nauczanie kooperatywne, wzajemne nauczanie, trening strategii poznawczych) oraz strategie do wykorzystania w sytuacjach edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych: strategie behawioralne, behawioralno-poznawcze oraz bazujące na relacji z uczniami. |
Literatura: |
Al-Kamisy, D. (2013). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa. Chrzanowska, I., Szumski, G. (2019). Edukacja włączjąc w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa. Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Wyd. PWN, Warszawa. Gajdzica, Z. (red.). (2011). Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Ofic. Wydawnicza "Humanitas". Kirenko, J., Gindrich, P. (2007). Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym. Wyd. WSSP im.W.Pola, Lublin. MacKenzie, R.J. (2019). Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. Mitchel, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Wyd. Harmonia. Szumski, G. (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Wyd. Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student zna i rozumie społeczno-kulturowe, filozoficzne, biologiczno-medyczne, psychopedagogiczne oraz prawne podstawy wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i włączającej: K_W01 (D.1.W1; D.1.W2; D.1.W3; D.1.W7; D.1.W8) W2: Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat praktyk edukacyjnych w zakresie edukacji integracyjnej i włączającej w innych krajach: K_W01 (D.1.W1; D.1.W2; D.1.W4; D.1.W6) W3: Student zna i rozumie strukturę i funkcje edukacji integracyjnej i inkluzyjnej: K_W01 (D.1.W1; D.1.W2) Umiejętności: U1: Student potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę na temat regulacji prawnych, określić zakres pomocy uczniom z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej: K_U01 (D.1.U1; D.1.U2). U2: Student umie, w oparciu o posiadaną wiedzę, projektować zajęcia w taki sposób, aby mogli uczestniczyć w nich uczniowie o różnych potrzebach i możliwościach.: K_U01 (D.1.U3) Kompetencje Społeczne: K1: Student dąży do samodzielnego poszukiwania rozwiązań, jest krytyczny w stosunku do własnych działań oraz potrafi określić ścieżki własnego rozwoju i konsekwentnie je realizować: K_K01 (D.1.K1; D.1.K2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gindrich | |
Prowadzący grup: | Piotr Gindrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.