Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIV.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ukończony kurs z zakresu pedagogiki specjalnej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane w kontakcie z nauczycielem:

15 godzin - wykłady

45 godzin - ćwiczenia

15 godzin - konsultacje w małych grupach dotyczące opracowywanych prezentacji/ ćwiczeń realizowanych w grupie

Łączna liczba godzin realizowanych z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS


Godziny realizowane bez bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego:

75 godzin - bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (zapoznanie z materiałami, zapoznanie z literaturą, wykonanie zadanych ćwiczeń)

30 godzin - przygotowanie się do egzaminu

20 godzin - przygotowanie się do kolokwium

Łączna liczba godzin realizowanych bez bezpośredniego udziału nauczyciela: 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny na podstawie przedstawionych zagadnień: W1, W2, W3



Kolokwium pisemne testowe (pytania mieszane, o rożnym charakterze); projekt: W1, W2, W3, U1, U2, K1

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone uwarunkowaniom i koncepcjom edukacji integracyjnej i inkluzyjnej (pojęcia, historia, rozwój). Omówione zostaną uwarunkowania wskazanych form edukacji z punktu widzenia nauczycieli, rodziców i uczniów - zastanowimy się nad korzyściami i zagrożeniami wynikającymi z integracji i inkluzji.

Podczas ćwiczeń zostaną omówione strategie pracy ze zróżnicowanymi grupami uczniów: sposoby dyscyplinowania uczniów w klasie, strategie typowo edukacyjne (nauczanie kooperatywne, wzajemne nauczanie, trening strategii poznawczych) oraz strategie do wykorzystania w sytuacjach edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych: strategie behawioralne, behawioralno-poznawcze oraz bazujące na relacji z uczniami.

Literatura:

Al-Kamisy, D. (2013). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa.

Chrzanowska, I., Szumski, G. (2019). Edukacja włączjąc w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Wyd. PWN, Warszawa.

Gajdzica, Z. (red.). (2011). Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Ofic. Wydawnicza "Humanitas".

Kirenko, J., Gindrich, P. (2007). Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym. Wyd. WSSP im.W.Pola, Lublin.

MacKenzie, R.J. (2019). Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Mitchel, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Wyd. Harmonia.

Szumski, G. (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Wyd. Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student zna i rozumie społeczno-kulturowe, filozoficzne, biologiczno-medyczne, psychopedagogiczne oraz prawne podstawy wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i włączającej: K_W01 (D.1.W1; D.1.W2; D.1.W3; D.1.W7; D.1.W8)

W2: Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat praktyk edukacyjnych w zakresie edukacji integracyjnej i włączającej w innych krajach: K_W01 (D.1.W1; D.1.W2; D.1.W4; D.1.W6)

W3: Student zna i rozumie strukturę i funkcje edukacji integracyjnej i inkluzyjnej: K_W01 (D.1.W1; D.1.W2)

Umiejętności:

U1: Student potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę na temat regulacji prawnych, określić zakres pomocy uczniom z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej: K_U01 (D.1.U1; D.1.U2).

U2: Student umie, w oparciu o posiadaną wiedzę, projektować zajęcia w taki sposób, aby mogli uczestniczyć w nich uczniowie o różnych potrzebach i możliwościach.: K_U01 (D.1.U3)

Kompetencje Społeczne:

K1: Student dąży do samodzielnego poszukiwania rozwiązań, jest krytyczny w stosunku do własnych działań oraz potrafi określić ścieżki własnego rozwoju i konsekwentnie je realizować: K_K01 (D.1.K1; D.1.K2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gindrich
Prowadzący grup: Piotr Gindrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0