Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja edukacji włączającej i integracyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIV.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja edukacji włączającej i integracyjnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład on-line - 15

Ćwiczenia - 45

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do ćwiczeń - 45

Studiowanie literatury - 45

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 120. Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 4


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 6

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocena wyników egzaminu pisemnego wg skali: 51 - 60% - dst., 61 - 70% - dst. plus, 71 - 80% - db., 81 - 90% - db. plus, 91 - 100% - bdb.

Warunek zdania egzaminu: 51% poprawnych odpowiedzi.

Egzamin obejmie 20 pytań z zakresu problematyki omówionej podczas wykładu.

Pełny opis:

Problematyka zajęć obejmuje teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej/włączającej, analizę fizycznych i społecznych czynników tworzących środowisko szkoły, analizę specjalnych potrzeb uczniów z różnymi niepełnosprawnościami w kontekście wymagań środowiska fizycznego,

działania pedagogiczne wspierające tworzenie więzi integracyjnej a także

diagnozowanie gotowości integracyjnej uczniów w klasie szkolnej.

Literatura:

1. Chodkowska M. (2004), Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, WSPTWP, Warszawa

2. Chodkowska M. (2009), Razem damy sobie radę, WSiP, Warszawa

3. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019), Gotowość młodzieży do integracji szkolnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin

4. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2007), Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

5. Chodkowska M., Szabała B. (2012), Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Wydawnictwo UMCS, Lublin

6. Domagała – Zyśk E. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym, Wydawnictwo KUL, Lublin.

7. Głodkowska J. (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

8. Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

10. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

11. Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Zna teoretyczne podstawy edukacji włączającej; genezę edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym i społeczny (D.1.W4).

2. Zna pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych (D.2.W1).

3. Zna formy organizacyjne pracy na lekcji oraz modele nauczania w małych grupach w klasach włączających (D.3.W6).

4. Zna sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających (D.3.W8).

UMIEJĘTNOŚCI

1. Potrafi zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej (D.1.U3).

2. Potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (D.3.U2).

3. Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami ( D.4.U9).

4. Potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych (D.4.U10).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Jest gotów do współpracy z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami lub opiekunami dzieci i uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym (D.5.K3).

2. Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej (D.4.K1).

3. Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego (D.1.K1).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Kazanowski
Prowadzący grup: Piotr Gindrich, Zdzisław Kazanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0