Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka w przedszkolu (edukacja włączająca lub integracyjna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIV.6Prp.w.i
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka w przedszkolu (edukacja włączająca lub integracyjna)
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem opiekuna praktyki): 60h

Łączna liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1; W2; W3 - dziennik praktyk;

U1; U2; - dwa scenariusze/lub konspekty/lub projekty realizowanych edukacyjnych, i/lub terapeutycznych, i/lub opiekuńczo-wychowawczych form pracy z dziećmi, dwa protokoły obserwacji funkcjonowania dziecka w trakcie zajęć grupowych lub indywidualnych wraz z analizą i interpretacją zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;

KS1 - dziennik praktyk (uczestnictwo w zajęciach grupowych i/lub indywidualnych dziecka z spe).



Pełny opis:

Celem praktyki jest kształcenie umiejętności praktycznych studentów w zakresie pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego w przedszkolach integracyjnych lub włączających, podejmowanie działań pedagogicznych umożliwiających nabywanie doświadczeń związanych z funkcjonowaniem przedszkola w systemie oświaty i wychowania oraz przygotowanie do podejmowania funkcji opiekuńczej, wychowawczej i kształcącej wspomagających rozwój dziecka. Podczas praktyki studenci zapoznają się

z organizacją i funkcjonowaniem placówek wychowania przedszkolnego (włączających lub integracyjnych), pracą dydaktyczno-wychowawczą z dziećmi oraz z funkcjonowaniem dziecka z niepełnosprawnością w grupie.

Literatura:

Andrzejewska J., (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych a funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, Lublin: Wyd. UMCS.

Bilewicz-Kuźnia B., (2014). Program wychowania przedszkolnego. Dar zabawy. Lublin: Zakład Pomocy Szkole.

Bilewicz-Kuźnia B., (2014). Dar zabawy. Metodyka i scenariusze zajęć z dziećmi według koncepcji Froebla. Froebel.pl,

Bogdanowicz Z., (2011). Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Warszawa.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B., (2016), Psychologia rozwoju człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A. (red.), (2014), Niezbędnik dobrego nauczyciela. Warszawa: Wyd. IBE.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Wyd. Ignatianum WAM.

Parczewska T. (red.), (2010), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji dziecka, Lublin: Wyd. UMCS.

Parczewska T.,Bilewicz-Kuźnia B. (red.), (2013), Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie, wybrane zagadnienia, Lublin: Wyd. UMCS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo--wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji - K_W06, D.6.W1;

W2. Student zna specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_W06, D.6.W2;

W3. Student zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi - K_W06, D.6.W3.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty - K_U05, K_U07, K_U10, D.6.U1;

U2. Student potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych - K_U05, K_U07, K_U10, D.6.U2.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy - K_K01, D.6.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rusinek
Prowadzący grup: Katarzyna Rusinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0