Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia i deontologia zawodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia i deontologia zawodu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład -15 godz.

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego -15

Liczba punktów ECTS za godziny z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Studiowanie literatury - 25

Przygotowywanie się do kolokwium pisemnego- 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych- 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu- 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3, U1 - kolokwium

K1, K2 - obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów z zakresu problematyki związanej z zawodem nauczyciela. Na zajęciach zostaną omówione wybrane

dylematy i ułatwienia w pełnieniu roli nauczyciela, zagadnienia osobowości nauczyciela oraz edukacji nauczycielskiej. Studenci mogą zapoznać się z typologiami kompetencji nauczyciela szkoły współczesnej.

Literatura:

1. Duraj - Nowakowa, K. (2000). Nauczyciel. Kultura-osoba-zawód. Kielce: WSU.

2. Kosyrz, Z.(1997). Osobowość wychowawcy. Warszawa: PTP, Agencja Wydawnicza CB.

3. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

4. Kwieciński,Z., Śliwerski, B. (red.).(2003). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa: PWN.

5. Pankowska, D.(2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

6. Pankowska, D., Sokołowska-Dzioba, T. (2015). Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Lublin: Wydawnictwo UMCS .

7. Przegląd Badań Edukacyjnych nr 18 (1/2014), Toruń.

8. Rubacha, K. (2000). Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości. Toruń:Wydawnictwo UMK.

9. Samujło, M. A. , Sokołowska - Dzioba,T.(2019). Otwartość uczniów w relacjach z rodzicami i nauczycielami.W: Wychowanie w Rodzinie, Family Upbringing. S. Walasek, E. Jurczyk – Romanowska (red.), Wrocław , Tom XX, 1/2019, s. 195 - 206.

Efekty uczenia się:

W1. Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki pracy nauczyciela – wychowawcy; zna stanowiska i podejścia metodologiczne w badaniach współczesnych nauczycieli; K_W10; B.2.W8

W2. Absolwent wymienia role zawodowe nauczyciela; określa wzór osobowy nauczyciela, również pedagoga specjalnego; zna powinności nauczyciela oraz przebieg rozwoju zawodowego nauczyciela; wie czym jest etyka zawodu nauczyciela; rozumie konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego jako warunków awansu zawodowego; zna problem stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli. K_W03, B.2.W8

W3. Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu pedeutologii w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami (w szczególności z obszaru nauk humanistycznych i społecznych), zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie kształcenia nauczycieli. K_W02, B.2.W1

U1. Absolwent potrafi zaplanować proces dalszego kształcenia się i zawodowego rozwoju.. K_U11, B. 2.U5

K1. Rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobistego., K_K03, B.2.K3

K2. Cechuje się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy - budowanie warsztatu pracy pedagoga specjalnego, K_K03, B.2.K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kręcisz-Plis
Prowadzący grup: Elżbieta Kręcisz-Plis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0