Przedmiot fakultatywny: Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIX.1fak. |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Ćwiczenia - 15 Konsultacje - 10 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 25 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Studiowanie literatury - 20 Przygotowanie się do zajęć - 25 Przygotowanie pracy zaliczeniowej (prezentacji) - 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 75 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - prezentacja multimedialna W2 - prezentacja multimedialna W3 - prezentacja multimedialna U1 - prezentacja multimedialna U2 - prezentacja multimedialna K1 - prezentacja multimedialna |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę przedstawiania osób z niepełnosprawnością przez środki masowego przekazu (gazeta, telewizja, Internet, radio). W ramach przedmiotu studenci zostaną zaznajomieni z różnorodnością przekazów medialnych z udziałem osób z niepełnosprawnościami (intelektualną, sensoryczną, ruchową) oraz osób ze spektrum autyzmu. Przedstawiony zostanie wizerunek omawianej grupy osób przede wszystkim w filmie, reportażu, serialu telewizyjnym, reklamie oraz kampaniach społecznych. Omówione zostaną również postawy wobec osób z niepełnosprawnościami oraz funkcjonujące w społeczeństwie uprzedzenia i stereotypy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bieganowska A. (2017). "And the winner is..." Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 2. Bieganowska A. (2015). Jak wypromować akceptację niepełnosprawności? Środki masowego przekazu w tworzeniu i upowszechnianiu wizerunku osoby z niepełnosprawnością, Logistyka, Tom 2. 3. Minczakiewicz E. (2011). Media w kształtowaniu świadomości i postaw społecznych wobec niepełnosprawnych [w:] Musiał E., Pu-lak I. (red.) Człowiek. Media. Edukacja. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 4. Rozmus P. (2012). Odmienność odbita w ekranach. Konstruowanie obrazu niepełnosprawności poprzez kampanie społeczne i telewizję. Palimpsest. Czasopismo Socjologiczne, nr 2. 5. Sahaj T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach, Warszawa: Wydawnictwo Garmond. 6. Struck-Peregończyk M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska [w:] Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, nr 4 (8). Literatura dodatkowa 1. Barnes C. (1997). Wizerunki niepełnosprawności i media – badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach przekazu. Warszawa: Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych. 2. Bieganowska A. (2004). Niepełnosprawni w mediach. Obyczaje, nr 18-19. 3. Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności, Lublin: Wydawnictwo AWSSP. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student zna podstawowe pojęcia używane w pedagogice specjalnej: osoba z niepełnosprawnością, niepełnosprawność (intelektualna, sensoryczna, ruchowa), zaburzenia ze spektrum autyzmu, postawy społeczne, stereotypy, wizerunek osób z niepełnosprawnościami: K_W02, W2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, umożliwiającą analizowanie złożonych problemów osoby z niepełnosprawnością w różnych środowiskach jej życia i funkcjonowania: K_W02, W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności i ich funkcjonowaniu w kontekście możliwości i ograniczeń: K_W03. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji na temat problemów w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami oraz prawidłowo interpretuje uzyskane informacje: K_U01, U2. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin w celu analizy złożonych problemów występujących w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami: K_U01. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnościami, gotowy do podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz komunikowania się i współpracy z innymi specjalistami: K_K01. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.