Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.1fak.
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Ćwiczenia - 15

Konsultacje - 10

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 25

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Studiowanie literatury - 20

Przygotowanie się do zajęć - 25

Przygotowanie pracy zaliczeniowej (prezentacji) - 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 75

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - prezentacja multimedialna

W2 - prezentacja multimedialna

W3 - prezentacja multimedialna

U1 - prezentacja multimedialna

U2 - prezentacja multimedialna

K1 - prezentacja multimedialna

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę przedstawiania osób z niepełnosprawnością przez środki masowego przekazu (gazeta, telewizja, Internet, radio). W ramach przedmiotu studenci zostaną zaznajomieni z różnorodnością przekazów medialnych z udziałem osób z niepełnosprawnościami (intelektualną, sensoryczną, ruchową) oraz osób ze spektrum autyzmu. Przedstawiony zostanie wizerunek omawianej grupy osób przede wszystkim w filmie, reportażu, serialu telewizyjnym, reklamie oraz kampaniach społecznych. Omówione zostaną również postawy wobec osób z niepełnosprawnościami oraz funkcjonujące w społeczeństwie uprzedzenia i stereotypy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bieganowska A. (2017). "And the winner is..." Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2. Bieganowska A. (2015). Jak wypromować akceptację niepełnosprawności? Środki masowego przekazu w tworzeniu i upowszechnianiu wizerunku osoby z niepełnosprawnością, Logistyka, Tom 2.

3. Minczakiewicz E. (2011). Media w kształtowaniu świadomości i postaw społecznych wobec niepełnosprawnych [w:] Musiał E., Pu-lak I. (red.) Człowiek. Media. Edukacja. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

4. Rozmus P. (2012). Odmienność odbita w ekranach. Konstruowanie obrazu niepełnosprawności poprzez kampanie społeczne i telewizję. Palimpsest. Czasopismo Socjologiczne, nr 2.

5. Sahaj T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach, Warszawa: Wydawnictwo Garmond.

6. Struck-Peregończyk M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska [w:] Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, nr 4 (8).

Literatura dodatkowa

1. Barnes C. (1997). Wizerunki niepełnosprawności i media – badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach przekazu. Warszawa: Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych.

2. Bieganowska A. (2004). Niepełnosprawni w mediach. Obyczaje, nr 18-19.

3. Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności, Lublin: Wydawnictwo AWSSP.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna podstawowe pojęcia używane w pedagogice specjalnej: osoba z niepełnosprawnością, niepełnosprawność (intelektualna, sensoryczna, ruchowa), zaburzenia ze spektrum autyzmu, postawy społeczne, stereotypy, wizerunek osób z niepełnosprawnościami: K_W02,

W2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, umożliwiającą analizowanie złożonych problemów osoby z niepełnosprawnością w różnych środowiskach jej życia i funkcjonowania: K_W02,

W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności i ich funkcjonowaniu w kontekście możliwości i ograniczeń: K_W03.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji na temat problemów w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami oraz prawidłowo interpretuje uzyskane informacje: K_U01,

U2. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin w celu analizy złożonych problemów występujących w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami: K_U01.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnościami, gotowy do podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz komunikowania się i współpracy z innymi specjalistami: K_K01.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0