Metody wspierania i aktywizowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIX.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspierania i aktywizowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Ćwiczenia – 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 10 godz. studiowanie literatury przedmiotu 30 godz. przygotowanie projektu diagnostyczno-terapeutycznego 20 godz. analiza materiałów źródłowych, dokumentacji Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2 - analiza trudności uczniów i opracowanie stosownych oddziaływań z uzasadnieniem zasadności ich użycia - ocena merytoryczna prac indywidualnych W1, W2, U1, U2, K1 - przygotowanie propozycji wykorzystania metod wspierająco-aktywizujących - ocena merytoryczna prac grupowych |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie Studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje odnoszące się do aktywizujących metod w pracy dydaktycznej, z uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi. Kluczowym zadaniem zajęć jest kształtowanie umiejętności doboru metod do celów projektowanych zajęć i wspierania procesu zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Literatura: |
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2003 Bryła R. (2000), Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie w praktyce szkolnej, Edukacja, 2000, nr 3, s. 103-110 Dzierzgowska I. (2005), Jak uczyć metodami aktywnymi, Warszawa 2005 Folejewska R., Zarzycka I. (2005), Spróbujmy inaczej : metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Gawrecki L. (1992), Gry dydaktyczne, Nowa Szkoła 1992, nr 7, s. 398-403 Goźlinska E. (2004), Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Kubiczek B. (2007), Metody aktywizujące. Jak nauczać uczniów uczenia się?, Opole 2007 Stańdo J., Spławska-Murmyło M. (2017), Metody aktywizujące w edukacji Przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, ORE Wieczór E. (2001), Metody aktywne – szansą dla edukacji, Edukacja i Dialog. – 2001, nr 9-10, s.35-39 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - ma merytoryczną i metodyczną wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą z SPE z zastosowaniem aktywizujących i wspierających metod nauczania, w oparciu o modele indywidualizacji lekcji i dostosowania metod do zróżnicowanej grupy integracyjnej i włączającej K_W06 D.3.W5 - zna zasady i normy etyczne organizowania oddziaływań edukacyjnych w oparciu o aktywizujące metody nauczania, a także w zakresie zasadności stosowania wspierających metod w pracy z uczniami z SPE K_W10 D.3.W5 UMIEJĘTNOŚCI Student: - umie prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody wspierająco-aktywizujące do potrzeb i możliwości uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_U05 D.3.U3 - potrafi pracować w zespole (pełniąc różne role), projektując i realizując projekty, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować w tworzeniu odpowiednich oddziaływań z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania K_U10 D.3.U1 KOMPETENCJE Student: - potrafi komunikować się i współpracować, inicjować działania na rzecz grupy oraz aktywnie uczestniczyć w pracach grupy opracowując i realizując działania edukacyjne w oparciu o odpowiednio dobrane metody K_K02 D.3.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.