Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wspierania i aktywizowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody wspierania i aktywizowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Ćwiczenia – 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

10 godz. studiowanie literatury przedmiotu

30 godz. przygotowanie projektu diagnostyczno-terapeutycznego

20 godz. analiza materiałów źródłowych, dokumentacji

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2 - analiza trudności uczniów i opracowanie stosownych oddziaływań z uzasadnieniem zasadności ich użycia - ocena merytoryczna prac indywidualnych

W1, W2, U1, U2, K1 - przygotowanie propozycji wykorzystania metod wspierająco-aktywizujących - ocena merytoryczna prac grupowych

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie Studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje odnoszące się do aktywizujących metod w pracy dydaktycznej, z uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi.

Kluczowym zadaniem zajęć jest kształtowanie umiejętności doboru metod do

celów projektowanych zajęć i wspierania procesu zdobywania wiedzy i

rozwijania umiejętności dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2003

Bryła R. (2000), Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie w praktyce szkolnej, Edukacja, 2000, nr 3, s. 103-110

Dzierzgowska I. (2005), Jak uczyć metodami aktywnymi, Warszawa 2005

Folejewska R., Zarzycka I. (2005), Spróbujmy inaczej : metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Gawrecki L. (1992), Gry dydaktyczne, Nowa Szkoła 1992, nr 7, s. 398-403

Goźlinska E. (2004), Nie lekcje lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Kubiczek B. (2007), Metody aktywizujące. Jak nauczać uczniów uczenia się?, Opole 2007

Stańdo J., Spławska-Murmyło M. (2017), Metody aktywizujące w edukacji Przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, ORE

Wieczór E. (2001), Metody aktywne – szansą dla edukacji, Edukacja i Dialog. – 2001, nr 9-10, s.35-39

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

- ma merytoryczną i metodyczną wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą z SPE z zastosowaniem aktywizujących i wspierających metod nauczania, w oparciu o modele indywidualizacji lekcji i dostosowania metod do zróżnicowanej grupy integracyjnej i włączającej K_W06 D.3.W5

- zna zasady i normy etyczne organizowania oddziaływań edukacyjnych w oparciu o aktywizujące metody nauczania, a także w zakresie zasadności stosowania wspierających metod w pracy z uczniami z SPE K_W10 D.3.W5

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

- umie prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody wspierająco-aktywizujące do potrzeb i możliwości uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_U05 D.3.U3

- potrafi pracować w zespole (pełniąc różne role), projektując i realizując projekty, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować w tworzeniu odpowiednich oddziaływań z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania K_U10 D.3.U1

KOMPETENCJE

Student:

- potrafi komunikować się i współpracować, inicjować działania na rzecz grupy oraz aktywnie uczestniczyć w pracach grupy opracowując i realizując działania edukacyjne w oparciu o odpowiednio dobrane metody K_K02 D.3.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0