Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIX.6NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład - 15 Ćwiczenia - 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowywanie się do zajęć - 5 Opracowanie prezentacji zaliczeniowej - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 25 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne U1, U2, U3 – ćwiczenia - opracowanie scenariusza i symulacja zajęć K1, K2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu poznanie przez studentów organizacji i specyfiki pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Studenci pogłębiają wiedzę i umiejętności dotyczące organizacji i prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych i indywidualnych, specjalnych metod pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz sposobami stymulowania rozwoju osób ze sprzężonymi głębokimi niepełnosprawnościami. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe: 1. Chilińska-Pułkowska, A. (2019). Terapia logopedyczna osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Logopedia, 48/1. 2. Dykcik, W., Szychowiak B. (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Poznań: WAM. 3. Kielin, J. (red.) (2009). Rozwój daje radość : terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Kościółek, M., Wolska, D. (2018). Możliwości terapii i wsparcia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Akty normatywne: 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, Dz.U. 2013, poz. 529. Literatura dodatkowa 7. Fröhlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw: jak stymulować rozwój osób głęboko wielorako niepełnosprawnych. Warszawa: WSiP. 8. Olechnowicz, H. (1994). Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo: programy i metody. Warszawa: WSiP. 9. Wyczesany, J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student wykazuje się podstawową wiedzą dotyczącą organizacji i specyfiki pracy rewalidacyjno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz funkcjonowania psychospołecznego tych osób - K_W05, E.2I.W4; W2. Student zna metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz metodykę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych -K_W06, E.2I.W4; W3. Student zna zasady konstruowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz współpracy ze środowiskiem rodzinnym - K_W06, E.2I.W4. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi stosować metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim - K_U05, E.2I.U4; U2. Student potrafi konstruować indywidualne programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnie do potrzeb i możliwości uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - K_U05, E.2I.U4; U3. Student potrafi przeprowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem specjalistycznych metod zgodnie z opracowanym scenariuszem oraz dokonać ich oceny - K_U03, K_U07, E.2I.U4. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student jest gotów do okazywania wsparcia i empatii uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz do podejmowania działań dydaktyczno-wychowawczych we współpracy z otoczeniem - K_K02, E.2I.K1; K2. Student wykazuje gotowość do współpracy z innymi uczestnikami procesu rewalidacyjno-wychowawczego (nauczycielami, specjalistami, rodzicami) w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej - K_K07, E.2I.K3, E.2I.K4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rusinek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rusinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.