Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.6NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład - 15

Ćwiczenia - 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowywanie się do zajęć - 5

Opracowanie prezentacji zaliczeniowej - 10

Przygotowanie się do zaliczenia - 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 25

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

U1, U2, U3 – ćwiczenia - opracowanie scenariusza i symulacja zajęć

K1, K2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu poznanie przez studentów organizacji i specyfiki pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Studenci pogłębiają wiedzę i umiejętności dotyczące organizacji i prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych i indywidualnych, specjalnych metod pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz sposobami stymulowania rozwoju osób ze sprzężonymi głębokimi niepełnosprawnościami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe:

1. Chilińska-Pułkowska, A. (2019). Terapia logopedyczna osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Logopedia, 48/1.

2. Dykcik, W., Szychowiak B. (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Poznań: WAM.

3. Kielin, J. (red.) (2009). Rozwój daje radość : terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Kościółek, M., Wolska, D. (2018). Możliwości terapii i wsparcia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Akty normatywne:

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, Dz.U. 2013, poz. 529.

Literatura dodatkowa

7. Fröhlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw: jak stymulować rozwój osób głęboko wielorako niepełnosprawnych. Warszawa: WSiP.

8. Olechnowicz, H. (1994). Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo: programy i metody. Warszawa: WSiP.

9. Wyczesany, J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student wykazuje się podstawową wiedzą dotyczącą organizacji i specyfiki pracy rewalidacyjno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz funkcjonowania psychospołecznego tych osób - K_W05, E.2I.W4;

W2. Student zna metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz metodykę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych -K_W06, E.2I.W4;

W3. Student zna zasady konstruowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz współpracy ze środowiskiem rodzinnym - K_W06, E.2I.W4.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi stosować metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim - K_U05, E.2I.U4;

U2. Student potrafi konstruować indywidualne programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnie do potrzeb i możliwości uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - K_U05, E.2I.U4;

U3. Student potrafi przeprowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem specjalistycznych metod zgodnie z opracowanym scenariuszem oraz dokonać ich oceny - K_U03, K_U07, E.2I.U4.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student jest gotów do okazywania wsparcia i empatii uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz do podejmowania działań dydaktyczno-wychowawczych we współpracy z otoczeniem - K_K02, E.2I.K1;

K2. Student wykazuje gotowość do współpracy z innymi uczestnikami procesu rewalidacyjno-wychowawczego (nauczycielami, specjalistami, rodzicami) w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej - K_K07, E.2I.K3, E.2I.K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rusinek
Prowadzący grup: Katarzyna Rusinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0