Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z wychowankami z NI w internacie (+ zajęcia terenowe)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIX.7NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z wychowankami z NI w internacie (+ zajęcia terenowe) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej i psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Konwersatorium 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie scenariusza zajęć: 10 Przygotowanie do pisemnego zaliczenia 10 Przygotowanie do egzaminu 25 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 zaliczenie pisemne W2. zaliczenie pisemne U1. zaliczenie pisemne U2. scenariusz zajęć, dokumentacja zajęć terenowych K1. zaliczenie pisemne, dokumentacja zajęć terenowych |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Analiza procesu wychowania w aspekcie potrzeb pedagoga specjalnego (przegląd koncepcji wychowania i analiza możliwości ich zastosowania w praktycznej działalności rewalidacyjno-wychowawczej, strategie działań pedagogicznych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, klasy wpływów wychowawczych wg A. Guryckiej). 2.Teoretyczne podstawy organizacji pracy wychowawczej w internacie (cele wychowania rewalidacyjnego w internacie, zadania działalności opiekuńczo -wychowawczej internatu, zasady pracy wychowawczo-rewalidacyjnej w internacie, negatywne i pozytywne aspekty wychowania w internacie). 3. Metody wychowania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (pojęcie, zasady klasyfikacji, wybrane klasyfikacje metod wychowania). 4. Komunikacja a wychowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Kompetencje społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i ASD a kompensacyjna funkcja internatu. 6. Zajęcia świetlicowe w pracy wychowawczej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. 7. Pedeutologiczny kontekst pracy wychowawczej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ASD. Podmiotowość w relacjach wychowawczych. Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia: 1. Błąd w wychowaniu (rodzaje błędów wychowawczych, uwarunkowania szkodliwości błędu wychowawczego w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualna, Kwestionariusz Autopercepcji Wychowawcy A. Guryckiej). 2.Teoretyczne podstawy organizacji pracy wychowawczej w internacie szkoły specjalnej. 3. Metody i formy pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niep. int.. 4. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej i rewalidacyjnej w internacie, zadania i czynności statutowe wychowawcy w środowisku internatu. 5. Opracowanie scenariusza zajęć wychowawczych. 6. Elementy treningu kompetencji społecznych. 7. Psychopedagogiczne kompetencje wychowawcy dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura: |
1. Ćwirynkało K., Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekka niepełnosprawnością intelektualną, AKAPIT, Toruń 2011. 2. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, Warszawa, 1997. 3. Czajkowska M., Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Kraków 2005. 4.Gawlik E. Kompetencje społeczne wychowanków placówek opiekuńczo‑wychowawczych. "Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" (2015, t. 1, s. 117-127). 5. Jak żyć z ludźmi? Program profilaktyczny dla młodzieży, 1989. 6. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Wyd. APS Warszawa 2002. 7. Plichta P. Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną. – między korzyściami i zagrożeniami./w:/Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 ,2013. 8. Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków, 2002. 9. Gurycka A. , Błąd w wychowaniu, Warszawa, 1990. 10 Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa,1987. 11. Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa, 1990. |
Efekty uczenia się: |
Efekty zmodyfikowane w r. akad. 2024/2025 WIEDZA W1.Student ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu organizacji i metodyki wychowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i ASD w internacie, także w systemie integracyjnym i włączającym K_W05; K_W06/C3.W4; E2I.W4 W2. Student ma wiedzę na temat optymalnych postaw wychowawczych i podmiotowych interakcji z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz programowania działań na rzecz normalizacji ich życia K_W05/D4.W1 UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi definiować i interpretować błędy wychowawcze w oparciu o psychologiczną koncepcję wychowania A. Guryckiej K_U03, K_U07/E2I.U2 U2. Student potrafi zaprojektować i zrealizować zadania rewalidacyjno- wychowawcze z wykorzystaniem wybranych strategii i procedur pracy wychowawczej w toku zajęć grupowych, a także analizować własne działania opiekuńcze, wychowawcze i rehabilitacyjne K_U3, K_U5, K_U07/D4.U3; E2I.U2;E2I.U4;E3I.U4 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student potrafi rozwijać umiejętności komunikowania się i współpracy z otoczeniem na rzecz dobra wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną i ASD oraz ich środowiska rodzinnego i lokalnego. K_K02 , K_K07/E2I.K4;E3I.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Zubrzycka | |
Prowadzący grup: | Renata Zubrzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.