Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z wychowankami z NI w internacie (+ zajęcia terenowe)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.7NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z wychowankami z NI w internacie (+ zajęcia terenowe)
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej i psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Konwersatorium 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie scenariusza zajęć: 10

Przygotowanie do pisemnego zaliczenia 10

Przygotowanie do egzaminu 25

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 45


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 zaliczenie pisemne

W2. zaliczenie pisemne

U1. zaliczenie pisemne

U2. scenariusz zajęć, dokumentacja zajęć terenowych

K1. zaliczenie pisemne, dokumentacja zajęć terenowych

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Analiza procesu wychowania w aspekcie potrzeb pedagoga specjalnego (przegląd koncepcji wychowania i analiza możliwości ich zastosowania w praktycznej działalności rewalidacyjno-wychowawczej, strategie działań pedagogicznych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, klasy wpływów wychowawczych wg A. Guryckiej).

2.Teoretyczne podstawy organizacji pracy wychowawczej w internacie (cele wychowania rewalidacyjnego w internacie, zadania działalności opiekuńczo -wychowawczej internatu, zasady pracy wychowawczo-rewalidacyjnej w internacie, negatywne i pozytywne aspekty wychowania w internacie).

3. Metody wychowania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (pojęcie, zasady klasyfikacji, wybrane klasyfikacje metod wychowania).

4. Komunikacja a wychowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Kompetencje społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i ASD a kompensacyjna funkcja internatu.

6. Zajęcia świetlicowe w pracy wychowawczej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.

7. Pedeutologiczny kontekst pracy wychowawczej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ASD. Podmiotowość w relacjach wychowawczych.

Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia:

1. Błąd w wychowaniu (rodzaje błędów wychowawczych, uwarunkowania szkodliwości błędu wychowawczego w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualna, Kwestionariusz Autopercepcji Wychowawcy A. Guryckiej).

2.Teoretyczne podstawy organizacji pracy wychowawczej w internacie szkoły specjalnej.

3. Metody i formy pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niep. int..

4. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej i rewalidacyjnej w internacie, zadania i czynności statutowe wychowawcy w środowisku internatu.

5. Opracowanie scenariusza zajęć wychowawczych.

6. Elementy treningu kompetencji społecznych.

7. Psychopedagogiczne kompetencje wychowawcy dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Ćwirynkało K., Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekka niepełnosprawnością intelektualną, AKAPIT, Toruń 2011.

2. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, Warszawa, 1997.

3. Czajkowska M., Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Kraków 2005.

4.Gawlik E. Kompetencje społeczne wychowanków placówek opiekuńczo‑wychowawczych. "Problemy Edukacji, Rehabilitacji i

Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" (2015, t. 1, s. 117-127).

5. Jak żyć z ludźmi? Program profilaktyczny dla młodzieży, 1989.

6. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Wyd. APS Warszawa 2002.

7. Plichta P. Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną. – między korzyściami i zagrożeniami./w:/Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 ,2013.

8. Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków, 2002.

9. Gurycka A. , Błąd w wychowaniu, Warszawa, 1990.

10 Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa,1987.

11. Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa, 1990.

Efekty uczenia się:

Efekty zmodyfikowane w r. akad. 2024/2025

WIEDZA

W1.Student ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu organizacji i metodyki wychowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i ASD w internacie, także w systemie integracyjnym i włączającym K_W05; K_W06/C3.W4; E2I.W4

W2. Student ma wiedzę na temat optymalnych postaw wychowawczych i podmiotowych interakcji z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz programowania działań na rzecz normalizacji ich życia K_W05/D4.W1

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi definiować i interpretować błędy wychowawcze w oparciu o psychologiczną koncepcję wychowania A. Guryckiej K_U03, K_U07/E2I.U2

U2. Student potrafi zaprojektować i zrealizować zadania rewalidacyjno- wychowawcze z wykorzystaniem wybranych strategii i procedur pracy wychowawczej w toku zajęć grupowych, a także analizować własne działania opiekuńcze, wychowawcze i rehabilitacyjne K_U3, K_U5, K_U07/D4.U3; E2I.U2;E2I.U4;E3I.U4

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student potrafi rozwijać umiejętności komunikowania się i współpracy z otoczeniem na rzecz dobra wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną i ASD oraz ich środowiska rodzinnego i lokalnego. K_K02 , K_K07/E2I.K4;E3I.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Zubrzycka
Prowadzący grup: Renata Zubrzycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0