Praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSIX.Pr.Ps |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zgodnie z programem studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z opiekunem praktyk): 30 Zadania do wykonania podczas praktyki: 1. Poznanie organizacji pracy poradni w zakresie diagnozy – urządzenie i wyposażenie placówki, kadra pedagogiczna, podopieczni, dokumentacja placówki i inne, praca zespołów orzekających. 5 godz. 2. Poznanie pracy specjalistów zatrudnionych w placówce np. psychologa, pedagoga, logopedy i innych w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii. 5 godz. 3. Obserwacja zajęć/uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych i specjalistycznych w zespołach zróżnicowanych 10 godz. 4. Przygotowanie pod opieką opiekuna praktyk czterech scenariuszy zajęć terapeutycznych dla uczniów ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną 5 godz. 5. Przygotowanie studium przypadku/harmonogramu ucznia ze spektrum autyzmu/z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. 5 godz. 6. Przygotowanie dokumentacji praktyki Łączna liczba godzin z udziałem opiekuna praktyk: 30 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury - 35 Studiowanie podstaw prawnych funkcjonowania poradni i wydawania orzeczeń - 30 Przygotowanie dokumentacji do zaliczenia praktyki - 5 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 70 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 2,8 Łączna liczba punktów ECTS - 4 Liczba punktów ECTS z udziałem opiekuna praktyk: 1,2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Po wykonaniu powyższych zadań należy niezwłocznie złożyć u opiekuna praktyki następującą dokumentację: 1. Dzienniczek praktyki ze wszystkimi wpisami potwierdzającymi wykonane prace wraz z potwierdzeniem odbycia praktyki przez dyrektora placówki i opinią opiekuna z ramienia szkoły. (W, U) 2. Dwa sprawozdania z obserwowanych zajęć. (W,U) 3. Cztery scenariusze zajęć dla osób z autyzmem i/lub z niepełnosprawnością intelektualną (grupa zróżnicowana) potwierdzone przez opiekuna praktyki z ramienia poradni. (W,U) 4. Studium przypadku/harmonogram. (U, K) 5. Zaświadczenie. (W,U, K) |
Pełny opis: |
Podstawowym celem praktyk studenckich jest poznanie od strony prawnej i praktycznej specyfiki funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej. Studenci powinni poznać zasady i metody edukacji, w tym niezbędną dokumentację, specyfikę zajęć, sposób monitorowania i ewaluacji prowadzonych zajęć. |
Literatura: |
1. Bullock, C. (2018). 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wspomaganie uczniów z autyzmem. Wydawnictwo Harmonia. 2. Delaney, T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej, Wydawnictwo: Harmonia. 3. Notbohm E., Zysk V. (2016). 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Zna specyfikę funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej, zwłaszcza procedury organizacyjne, zakresy zadań pracowników i rodzaje prowadzonej dokumentacji w placówce - K_W06, C.7.W1; W2. Zna specyfikę i założenia zajęć realizowanych w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uczestników tych zajęć - K_W06, C.7.W1; W3. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczestnikom zajęć w poradni psychologiczno-pedagogicznej - K_W06, C.7.W2. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Potrafi zaobserwować i poprawnie rejestrować przebieg zajęć prowadzonych w poradni psychologiczno-pedagogicznej - K_U10, C.7.U1; U2. Potrafi dokonać analizy pracy specjalistów zatrudnionych w placówce oraz uczestników zajęć - rozróżniać i opisywać stosowane na zajęciach metody, procedury i zasady pracy, a także oceniać ich trafność, celowość i skuteczność - K_U05, C.7.U2; U3. Potrafi dokonać prób planowania, organizowania i realizowania różnych form pracy z uczestnikami zajęć - K_U07, C.7.U2. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Potrafi Skutecznie współpracować z opiekunem praktyki oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu poszerzania swojej wiedzy - K_K01, C.7.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kręcisz-Plis, Magdalena Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.