Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSIX.Pr.Ps
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zgodnie z programem studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z opiekunem praktyk): 30

Zadania do wykonania podczas praktyki:

1. Poznanie organizacji pracy poradni w zakresie diagnozy – urządzenie i wyposażenie placówki, kadra pedagogiczna, podopieczni, dokumentacja placówki i inne, praca zespołów orzekających. 5 godz.

2. Poznanie pracy specjalistów zatrudnionych w placówce np. psychologa, pedagoga, logopedy i innych w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii. 5 godz.

3. Obserwacja zajęć/uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych i specjalistycznych w zespołach zróżnicowanych 10 godz.

4. Przygotowanie pod opieką opiekuna praktyk czterech scenariuszy zajęć terapeutycznych dla uczniów ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną 5 godz.

5. Przygotowanie studium przypadku/harmonogramu ucznia ze spektrum autyzmu/z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. 5 godz.

6. Przygotowanie dokumentacji praktyki


Łączna liczba godzin z udziałem opiekuna praktyk: 30


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury - 35

Studiowanie podstaw prawnych funkcjonowania poradni i wydawania orzeczeń - 30

Przygotowanie dokumentacji do zaliczenia praktyki - 5


Łączna liczba godzin niekontaktowych - 70

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 2,8

Łączna liczba punktów ECTS - 4

Liczba punktów ECTS z udziałem opiekuna praktyk: 1,2


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Po wykonaniu powyższych zadań należy niezwłocznie złożyć u opiekuna praktyki następującą dokumentację:


1. Dzienniczek praktyki ze wszystkimi wpisami potwierdzającymi wykonane prace wraz z potwierdzeniem odbycia praktyki przez dyrektora placówki i opinią opiekuna z ramienia szkoły. (W, U)

2. Dwa sprawozdania z obserwowanych zajęć. (W,U)

3. Cztery scenariusze zajęć dla osób z autyzmem i/lub z niepełnosprawnością intelektualną (grupa zróżnicowana) potwierdzone przez opiekuna praktyki z ramienia poradni. (W,U)

4. Studium przypadku/harmonogram. (U, K)

5. Zaświadczenie. (W,U, K)


Pełny opis:

Podstawowym celem praktyk studenckich jest poznanie od strony prawnej i praktycznej specyfiki funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej. Studenci powinni poznać zasady i metody edukacji, w tym niezbędną dokumentację, specyfikę zajęć, sposób monitorowania i ewaluacji prowadzonych zajęć.

Literatura:

1. Bullock, C. (2018). 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wspomaganie uczniów z autyzmem. Wydawnictwo Harmonia.

2. Delaney, T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej, Wydawnictwo: Harmonia.

3. Notbohm E., Zysk V. (2016). 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Zna specyfikę funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej, zwłaszcza procedury organizacyjne, zakresy zadań pracowników i rodzaje prowadzonej dokumentacji w placówce - K_W06, C.7.W1;

W2. Zna specyfikę i założenia zajęć realizowanych w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uczestników tych zajęć - K_W06, C.7.W1;

W3. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczestnikom zajęć w poradni psychologiczno-pedagogicznej - K_W06, C.7.W2.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Potrafi zaobserwować i poprawnie rejestrować przebieg zajęć prowadzonych w poradni psychologiczno-pedagogicznej - K_U10, C.7.U1;

U2. Potrafi dokonać analizy pracy specjalistów zatrudnionych w placówce oraz uczestników zajęć - rozróżniać i opisywać stosowane na zajęciach metody, procedury i zasady pracy, a także oceniać ich trafność, celowość i skuteczność - K_U05, C.7.U2;

U3. Potrafi dokonać prób planowania, organizowania i realizowania różnych form pracy z uczestnikami zajęć - K_U07, C.7.U2.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Potrafi Skutecznie współpracować z opiekunem praktyki oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu poszerzania swojej wiedzy - K_K01, C.7.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kręcisz-Plis, Magdalena Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0