Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSV.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Andragogika specjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy pedagogiki specjalnej i psychologii rozwojowej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


Wykład – 15


Ćwiczenia – 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 30


Studiowanie literatury: 30


Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 30


Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1- kolokwium

W2- kolokwium

W3 -kolokwium; analiza przypadku dorosłej osoby z niepełnosprawnością

W4 - kolokwium

W5 - kolokwium

W6 - kolokwium

W7 - kolokwium

U1- analiza przypadku dorosłej osoby z niepełnosprawnością

U2- ramowy projekt programu dla rodziców/opiekunów osób z niepełnosprawnością

K1- analiza przypadku dorosłej osoby z niepełnosprawnością; ramowy projekt programu dla rodziców/opiekunów osób z niepełnosprawnością

K2 - kolokwium

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką psychospołecznego funkcjonowania osób dorosłych z niepełnosprawnością. Student zdobędzie wiedzę na temat trudności i ograniczeń, jakich mogą doświadczać osoby z niepełnosprawnością w realizacji wybranych ról i zadań człowieka dorosłego, potencjału i zasobów, jakimi dysponują. Omawiane będą zagadnienia optymalnego przygotowania do dorosłego życia oraz wspierania osób z niepełnosprawnością w jego realizacji. Student będzie rozwijał kompetencje w zakresie krytycznego ustosunkowania do określonych rozwiązań prawno-organizacyjnych oraz zdobywał umiejętność planowania działań wspierających, z uwzględnieniem środowiska życia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bartnikowska, U., Żyta, A. (2007). Żyjąc z niepełnosprawnością. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Toruń: Akapit.

Dykcik, W. (red.) (1996). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2010). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Kędziora, K. (red.) (2012). Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa.

ptpa.org.pl/site/.../6.Publikacja_jesli%20nie%20ubezwlasnowolnienie%20to%20co.pd...

Kijak, R., Podgórska-Jachnik, D., Stec, K. (2020). Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna. Warszawa: Difin.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Koziarek, M., Pazderski, F. (2018). Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnościami dostępne formy wsparcia i pożądane ułatwienia. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Parchomiuk, M. (2012). Self-adwokatura – istota i znaczenie w społecznym i indywidualnym wymiarze niepełnosprawności intelektualnej. (w:) M. Parchomiuk, B. Szabała (red.) Dystans społeczny w stosunku do osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej. Lublin: Wyd. UMCS.

Parchomiuk, M. (2019). Starzenie się, starość i umieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls.

Rzedzicka, K., Kobylańska, A. (red.) (2003). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls.

Literatura dodatkowa:

Belzyt, J. (2012). Niepełnosprawność. Edukacja. Dorosłość. Studium przypadku osoby ociemniałej. Kraków: Impuls.

Bojarska, A. (2015). Uwarunkowania macierzyństwa kobiet niewidomych i słabowidzących. (w:) W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL.

Byra, S. (2020). Niepełnosprawność ruchowa w paradygmacie pozytywnie ukierunkowanym. Lublin: Wyd. UMCS.

Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. Struktura i uwarunkowania. Lublin: Wyd. UMCS.

Cytowska, B. (red.) (2011). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia: realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: PWN.

Harwas-Napierała, B. (2012). Dorosłość jako spełnienie. Drogi i zagrożenia rozwoju człowieka w okresie dorosłości. Kraków: Libron.

Hoppe, E., Walczak, K., Trzcińska, H. (2015). Postrzeganie własnej i cudzej kobiecości w niepełnosprawności. (w:) W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL.

Kijak, R. (2017). Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice. Kraków: Impuls.

Kijak, R. (2015). Opieka okołoporodowa nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie. (w:) W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL.

Kirenko, J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Lublin: Wyd. WSSP.

Kornas-Biela, D. (2015). Postawy społeczne wobec małżeństwa i macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością. W: W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL.

Kumaniecka-Wiśniewska, A. (2006). Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Marszałek, L. (2006). Niepełnosprawność – kobiecość – rodzina. Warszawa: Wyd. UKSW.

Morgan, H. (2004). Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka. Kraków: Fundacja Wspólnota Nadziei.

Parchomiuk, M. (red.) (2012). Miłość, przyjaźń, szczęście. Pozytywne aspekty w doświadczaniu niepełnosprawności i choroby. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3.

Parchomiuk, M. (2015). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną w procesie zmiany modelu życia. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 2 (28), s. 5-24.

Parchomiuk, M. (2016). Niepełnosprawność intelektualna w doświadczeniach osób zetykietowanych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3, s. 3-26.

Parchomiuk, M. (2018). Potencjał osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Implikacje dla edukacji i rehabilitacji społeczno-zawodowej. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 4, s. 63-80.

Parchomiuk, M. (2014). Przemoc wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście opieki formalnej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3, s. 71-91.

Parchomiuk, M. (2012). Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 1, s. 51-65.

Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI.

Rękosiewicz, M. (2012). W drodze do dorosłości. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wielichowo: TIPI.

Stelter, Ż. (2009). Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Żuraw, H., Ploch, L. (2019). Styl życia kobiet z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN.

Żyta, A., Ćwirynkało, K. (2020). Związki uczuciowe osób z niepełnosprawnością intelektualną. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Efekty uczenia się:

W1: Student zna kryteria dorosłości i dokonuje ich oceny w kontekście możliwości i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności; K_W03; C.4.W1

W2: Student wie, jakie są przejawy i uwarunkowania psychospołecznych kompetencji dorosłych osób niepełnosprawnych; K_W03; C.4.W1

W3: Student ma świadomość pozytywnych aspektów życia z niepełnosprawnością, zasobów ważnych dla przystosowania osób niepełnosprawnych oraz ich potencjału; K_W03; C.4.W1, C.4.W5

W4: Student charakteryzuje wybrane problemy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób dorosłych z niepełnosprawnością, jak samotność, zależność, przemoc; K_W03; C.4.W1, C.4.W8

W5: Student zna problemy i potrzeby rodzin prokreacji osób z niepełnosprawnością; K_W03; C.4.W3

W6: Student opisuje problemy i potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością, w tym związane z procesem starzenia się i umierania; K_W03; C.4.W7

W7: Student wymienia działania optymalizujące dorosłe życie osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych i prawno-organizacyjnych; K_W03; K_W09; C.4.W2

U1: Student dokonuje analizy potrzeb osoby dorosłej z niepełnosprawnością wynikających z sytuacji życiowej, zdrowotnej, wieku; K_U01; C.4.U1, C.4.U2

U2: Student planuje działania ważne dla optymalnego przygotowania osoby niepełnosprawnej do dorosłości; K_U04; C.4.U4

K1: Student dostrzega indywidualność osób z niepełnosprawnością oraz stara się na nią odpowiadać w projektowanych działaniach; K_K01; C.4.K1

K2: Student odnosi się krytycznie do rozwiązań prawno-organizacyjnych i wsparcia oferowanego osobom niepełnosprawnym w Polsce; K_K07; C.4.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Parchomiuk
Prowadzący grup: Monika Parchomiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0