Andragogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSV.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Andragogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki specjalnej i psychologii rozwojowej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład – 15 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych: 30 Studiowanie literatury: 30 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu: 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1- kolokwium W2- kolokwium W3 -kolokwium; analiza przypadku dorosłej osoby z niepełnosprawnością W4 - kolokwium W5 - kolokwium W6 - kolokwium W7 - kolokwium U1- analiza przypadku dorosłej osoby z niepełnosprawnością U2- ramowy projekt programu dla rodziców/opiekunów osób z niepełnosprawnością K1- analiza przypadku dorosłej osoby z niepełnosprawnością; ramowy projekt programu dla rodziców/opiekunów osób z niepełnosprawnością K2 - kolokwium |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką psychospołecznego funkcjonowania osób dorosłych z niepełnosprawnością. Student zdobędzie wiedzę na temat trudności i ograniczeń, jakich mogą doświadczać osoby z niepełnosprawnością w realizacji wybranych ról i zadań człowieka dorosłego, potencjału i zasobów, jakimi dysponują. Omawiane będą zagadnienia optymalnego przygotowania do dorosłego życia oraz wspierania osób z niepełnosprawnością w jego realizacji. Student będzie rozwijał kompetencje w zakresie krytycznego ustosunkowania do określonych rozwiązań prawno-organizacyjnych oraz zdobywał umiejętność planowania działań wspierających, z uwzględnieniem środowiska życia. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bartnikowska, U., Żyta, A. (2007). Żyjąc z niepełnosprawnością. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Toruń: Akapit. Dykcik, W. (red.) (1996). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2010). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Kędziora, K. (red.) (2012). Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa. ptpa.org.pl/site/.../6.Publikacja_jesli%20nie%20ubezwlasnowolnienie%20to%20co.pd... Kijak, R., Podgórska-Jachnik, D., Stec, K. (2020). Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna. Warszawa: Difin. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. Koziarek, M., Pazderski, F. (2018). Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnościami dostępne formy wsparcia i pożądane ułatwienia. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Parchomiuk, M. (2012). Self-adwokatura – istota i znaczenie w społecznym i indywidualnym wymiarze niepełnosprawności intelektualnej. (w:) M. Parchomiuk, B. Szabała (red.) Dystans społeczny w stosunku do osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej. Lublin: Wyd. UMCS. Parchomiuk, M. (2019). Starzenie się, starość i umieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls. Rzedzicka, K., Kobylańska, A. (red.) (2003). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura dodatkowa: Belzyt, J. (2012). Niepełnosprawność. Edukacja. Dorosłość. Studium przypadku osoby ociemniałej. Kraków: Impuls. Bojarska, A. (2015). Uwarunkowania macierzyństwa kobiet niewidomych i słabowidzących. (w:) W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL. Byra, S. (2020). Niepełnosprawność ruchowa w paradygmacie pozytywnie ukierunkowanym. Lublin: Wyd. UMCS. Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. Struktura i uwarunkowania. Lublin: Wyd. UMCS. Cytowska, B. (red.) (2011). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia: realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: PWN. Harwas-Napierała, B. (2012). Dorosłość jako spełnienie. Drogi i zagrożenia rozwoju człowieka w okresie dorosłości. Kraków: Libron. Hoppe, E., Walczak, K., Trzcińska, H. (2015). Postrzeganie własnej i cudzej kobiecości w niepełnosprawności. (w:) W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL. Kijak, R. (2017). Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice. Kraków: Impuls. Kijak, R. (2015). Opieka okołoporodowa nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie. (w:) W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL. Kirenko, J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Lublin: Wyd. WSSP. Kornas-Biela, D. (2015). Postawy społeczne wobec małżeństwa i macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością. W: W. Janocha, K. Zielińska-Król (red.) Kobiecość a niepełnosprawność. Lublin: Wyd. KUL. Kumaniecka-Wiśniewska, A. (2006). Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”. Marszałek, L. (2006). Niepełnosprawność – kobiecość – rodzina. Warszawa: Wyd. UKSW. Morgan, H. (2004). Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka. Kraków: Fundacja Wspólnota Nadziei. Parchomiuk, M. (red.) (2012). Miłość, przyjaźń, szczęście. Pozytywne aspekty w doświadczaniu niepełnosprawności i choroby. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3. Parchomiuk, M. (2015). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną w procesie zmiany modelu życia. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 2 (28), s. 5-24. Parchomiuk, M. (2016). Niepełnosprawność intelektualna w doświadczeniach osób zetykietowanych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3, s. 3-26. Parchomiuk, M. (2018). Potencjał osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Implikacje dla edukacji i rehabilitacji społeczno-zawodowej. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 4, s. 63-80. Parchomiuk, M. (2014). Przemoc wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście opieki formalnej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3, s. 71-91. Parchomiuk, M. (2012). Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 1, s. 51-65. Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI. Rękosiewicz, M. (2012). W drodze do dorosłości. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wielichowo: TIPI. Stelter, Ż. (2009). Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Żuraw, H., Ploch, L. (2019). Styl życia kobiet z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN. Żyta, A., Ćwirynkało, K. (2020). Związki uczuciowe osób z niepełnosprawnością intelektualną. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. |
Efekty uczenia się: |
W1: Student zna kryteria dorosłości i dokonuje ich oceny w kontekście możliwości i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności; K_W03; C.4.W1 W2: Student wie, jakie są przejawy i uwarunkowania psychospołecznych kompetencji dorosłych osób niepełnosprawnych; K_W03; C.4.W1 W3: Student ma świadomość pozytywnych aspektów życia z niepełnosprawnością, zasobów ważnych dla przystosowania osób niepełnosprawnych oraz ich potencjału; K_W03; C.4.W1, C.4.W5 W4: Student charakteryzuje wybrane problemy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób dorosłych z niepełnosprawnością, jak samotność, zależność, przemoc; K_W03; C.4.W1, C.4.W8 W5: Student zna problemy i potrzeby rodzin prokreacji osób z niepełnosprawnością; K_W03; C.4.W3 W6: Student opisuje problemy i potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością, w tym związane z procesem starzenia się i umierania; K_W03; C.4.W7 W7: Student wymienia działania optymalizujące dorosłe życie osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych i prawno-organizacyjnych; K_W03; K_W09; C.4.W2 U1: Student dokonuje analizy potrzeb osoby dorosłej z niepełnosprawnością wynikających z sytuacji życiowej, zdrowotnej, wieku; K_U01; C.4.U1, C.4.U2 U2: Student planuje działania ważne dla optymalnego przygotowania osoby niepełnosprawnej do dorosłości; K_U04; C.4.U4 K1: Student dostrzega indywidualność osób z niepełnosprawnością oraz stara się na nią odpowiadać w projektowanych działaniach; K_K01; C.4.K1 K2: Student odnosi się krytycznie do rozwiązań prawno-organizacyjnych i wsparcia oferowanego osobom niepełnosprawnym w Polsce; K_K07; C.4.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Parchomiuk | |
Prowadzący grup: | Monika Parchomiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.