Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia deficytów rozwojowych spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSV.2NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia deficytów rozwojowych spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16046
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

wykład 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,6

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 25

Przygotowanie do egzaminu 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 35

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,4

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Literatura:

Boksa, E., 2020, Autyzm jako zaburzenie mechanizmu interakcji społecznej. Od filogenezy do ontogenezy język, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Borkowska, A., Domańska, Ł., 2012, Neuropsychologia kliniczna dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabias, S., Panasiuk, J., Woźniak, T., (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Greenspan, S.I., Benderly, B.L.,2000, Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji, Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis".

Jaśkowski, P., 2009, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa: Wydawnictwo AEH.

Młynarska, M., Smereka, T., (red.), 2007, Afazja i autyzm. Zaburzenia mowy oraz myślenia, Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe.

Rostowski, J., 2012, Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Warszawa: Difin.

Siegel, D.J., 2009, Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna: podstawy neuropsychologii; zagadnienie zaburzeń ze spektrum autyzmu w kontekście innych zaburzeń neurorozwojowych, w tym afazji, mózgowego porażenia dziecięcego i ADHD; charakterystykę psychologiczną osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych okresach rozwojowych;

zagadnienie mowy, języka i komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; K_W03; E.1A.W2

Umiejętności:

Student potrafi: analizować podstawy neuropsychologii; określać zaburzenia ze spektrum autyzmu i inne zaburzenia neurorozwojowe, w tym afazję, mózgowe porażenie dziecięce i ADHD; dokonywać charakterystyki psychologicznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych okresach rozwojowych;

analizować mowę, język i komunikację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; K_U04; E.1A.U2

Kompetencje społeczne:

Student dokunuje autorefleksji nad rozwojem zawodowym; K_K03; E.1A.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gulip
Prowadzący grup: Małgorzata Gulip
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0