Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSV.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

wykład 15

Ćwiczenia 45

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2,4

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie narzędzi diagnostycznych 30

Studiowanie literatury 50

Prowadzenie badań 10

Współpraca z uczestnikami procesu opieki i wychowania dzieci i uczniów 10

Przygotowanie prac pisemnych 30

Przygotowanie do egzaminu 10


Łączna liczba godzin niekontaktowych 140

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 5,6

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 8

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin piemny C.6.W1; C.6.W3; C.6.W6.

Praca pisemna C.6.W2; C.6.W4; C.6.U1-4; C.6.K1-3.

Pełny opis:

Utrwalenie podstawowych typów i rodzajów diagnozy oraz wybranych narzędzi diagnostycznych stosowanych w pedagogice specjalnej.

Doskonalenie umiejętności doboru narzędzi diagnostycznych do potrzeb badanego problemu.

Samodzielne tworzenie narzędzi diagnostycznych i umiejętne ich wykorzystanie w procesie diagnozy.

Kształtowanie wrażliwości diagnostycznej studentów.

Literatura:

Deptuła, M., (2013), Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa: PWN.

Janowski, A., (2002), Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Jarosz, E., Wysocka, E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Jarosz, E., (2007), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Marek, E., Łuczak, J., (red.) (2010), Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.

Niemierko, B., (1999), Pomiar wyników kształcenia, Warszawa: WSiP.

Niemierko, B., (2009), Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa: PWN.

Stasiakiewicz, M., (2002), Testy projekcyjne, (w:) J. Strelau (red.)., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1, s. 491—503), Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K., (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Autorskie Podręczniki Akademickie.

Suchańska, A., (2011), Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Szurmiak, M., (red.) (1982), Rozpoznawanie i reedukacja uczniów o częściowo zaburzonym rozwoju psychomotorycznym, Kraków: WPWZ.

Wojnarska, A. (2010), Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: UMCS.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy K_W03, K_W09, C.6.W1

2. procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe; K_W03, K_W09, C.6.W2

3. przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju; K_W03, K_W09, C.6.W3

4. wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie K_W03, K_W09, C.6.W4

5. ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii; K_W03, K_W09, C.6.W5

6. rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji. K_W03, K_W09, C.6.W6

UMIEJĘTNOŚCI

7. analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania; K_U02, K_U03, C.6.U1

8. interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej; K_U02, K_U0, C.6.U2

9. konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej; K_U02, K_U03, C.6.U3

10. planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_U02, K_U0, C.6.U4

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

11. przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego; K_K01, K_K05, C.6.K1

12. podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności; K_K01, K_K05, C.6.K2

13. dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym. K_K01, K_K05, C.6.K3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gulip
Prowadzący grup: Małgorzata Gulip
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0