Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami z werbalnymi i niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się z elementami terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSV.4STP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z osobami z werbalnymi i niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się z elementami terapii pedagogicznej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie projektu 5

Studiowanie literatury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 25

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1,W2,W3,W4-Kolokwium zaliczeniowe (sprawdzian) w formie zdalnej na Moodle

U1,K1-Aktywność w dyskusji

U2,U3,U4, K1-projekt



Pełny opis:

Treści przedmiotu skupiają się wokół symptomatologii, etiologii, diagnozy zaburzeń uczenia się, emocji, zachowania, interakcji społecznych oraz wybranych aspektów terapii pedagogicznej osób z werbalnymi, niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami łączonymi. Dotyczą dyskalkulii rozwojowej i niektórych zaburzeń łączonych takich jak: dysleksja, zespół deficytu uwagi z nadpobudliwością psychoruchową, syndrom Tourette'a, zespól Aspergera, zakłócenia centralnego przetwarzania słuchowego, depresja.

Literatura:

1.Gindrich P. (2002). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. UMCS Lublin.

2.Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Liber Warszawa.

3.Krasowicz-Kupis G. (2009). Psychologia dysleksji. PWN Warszawa.

4.Krasowicz-Kupis G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. PWN Warszawa.

5.Landerl K., Kaufmann L. (2015). Dyskalkulia. Harmonia Universalis Gdańsk.

6.Oszwa U. (2005). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls Kraków.

7.Oszwa U. (2008). (red.). Wczesna diagnoza rozwojowych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia. Impuls Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1.Zna przyczyny, objawy a także wczesne oznaki ryzyka niewerbalnych i werbalnych trudności w uczeniu się oraz innych zaburzeń łączonych. KW_06 E.1S.W3 E.1T.W3

W2.Ma specjalistyczną wiedzę na temat różnych koncepcji dotyczących przetwarzania liczb i rozwoju zdolności matematycznych. KW_05 E.1S.W3 E.1T.W3

W3.Ma wiedzę specjalistyczną na temat współwystępowania dyskalkulii z innymi zaburzeniami i konsekwencji psychopedagogicznych tego zjawiska. KW_06 E.1S.W5 E.1T.W4

W4.Zna narzędzia diagnozy wybranych werbalnych i niewerbalnych trudności w uczeniu się. KW_06 E.1S.W6 E.1T.W5

Umiejętności

U1.Potrafi dokonać diagnozy pedagogicznej ryzyka dyskalkulii i innych zaburzeń łączonych. KU_03 E.1S.U5 E.1T.U5

U2.Potrafi rozpoznać kluczowe aspekty i wymiary procesu przetwarzania liczby i liczenia, mając na uwadze czynniki stymulujące i zakłócające ten proces. KU_05 KU_07 E.1S.U5 E.1S.U10 E.1T.U5

U3.Umie zastosować w praktyce wybrane metody terapii pedagogicznej dyskalkulii i innych zaburzeń łączonych. KU_03 KU_05 KU_07 E.1S.U7 E.1T.U6

U4.Potrafi przygotować konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych lub pomoc terapeutyczną dla ucznia z niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami łączonymi. KU_03 E.1S.U7 E.1T.U6

Kompetencje

K1.Jest zachęcany do głębszej refleksji nad problemami metodycznymi, jakie wyłaniają się w pracy terapeutycznej z osobami z werbalnymi i niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. KK_02 KK_07 E.1S.K2 E.1T.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gindrich
Prowadzący grup: Piotr Gindrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0