Metodyka pracy z osobami z werbalnymi i niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się z elementami terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSV.4STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z osobami z werbalnymi i niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się z elementami terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie projektu 5 Studiowanie literatury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 25 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1,W2,W3,W4-Kolokwium zaliczeniowe (sprawdzian) w formie zdalnej na Moodle U1,K1-Aktywność w dyskusji U2,U3,U4, K1-projekt |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu skupiają się wokół symptomatologii, etiologii, diagnozy zaburzeń uczenia się, emocji, zachowania, interakcji społecznych oraz wybranych aspektów terapii pedagogicznej osób z werbalnymi, niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami łączonymi. Dotyczą dyskalkulii rozwojowej i niektórych zaburzeń łączonych takich jak: dysleksja, zespół deficytu uwagi z nadpobudliwością psychoruchową, syndrom Tourette'a, zespól Aspergera, zakłócenia centralnego przetwarzania słuchowego, depresja. |
Literatura: |
1.Gindrich P. (2002). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. UMCS Lublin. 2.Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Liber Warszawa. 3.Krasowicz-Kupis G. (2009). Psychologia dysleksji. PWN Warszawa. 4.Krasowicz-Kupis G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. PWN Warszawa. 5.Landerl K., Kaufmann L. (2015). Dyskalkulia. Harmonia Universalis Gdańsk. 6.Oszwa U. (2005). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls Kraków. 7.Oszwa U. (2008). (red.). Wczesna diagnoza rozwojowych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia. Impuls Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1.Zna przyczyny, objawy a także wczesne oznaki ryzyka niewerbalnych i werbalnych trudności w uczeniu się oraz innych zaburzeń łączonych. KW_06 E.1S.W3 E.1T.W3 W2.Ma specjalistyczną wiedzę na temat różnych koncepcji dotyczących przetwarzania liczb i rozwoju zdolności matematycznych. KW_05 E.1S.W3 E.1T.W3 W3.Ma wiedzę specjalistyczną na temat współwystępowania dyskalkulii z innymi zaburzeniami i konsekwencji psychopedagogicznych tego zjawiska. KW_06 E.1S.W5 E.1T.W4 W4.Zna narzędzia diagnozy wybranych werbalnych i niewerbalnych trudności w uczeniu się. KW_06 E.1S.W6 E.1T.W5 Umiejętności U1.Potrafi dokonać diagnozy pedagogicznej ryzyka dyskalkulii i innych zaburzeń łączonych. KU_03 E.1S.U5 E.1T.U5 U2.Potrafi rozpoznać kluczowe aspekty i wymiary procesu przetwarzania liczby i liczenia, mając na uwadze czynniki stymulujące i zakłócające ten proces. KU_05 KU_07 E.1S.U5 E.1S.U10 E.1T.U5 U3.Umie zastosować w praktyce wybrane metody terapii pedagogicznej dyskalkulii i innych zaburzeń łączonych. KU_03 KU_05 KU_07 E.1S.U7 E.1T.U6 U4.Potrafi przygotować konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych lub pomoc terapeutyczną dla ucznia z niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami łączonymi. KU_03 E.1S.U7 E.1T.U6 Kompetencje K1.Jest zachęcany do głębszej refleksji nad problemami metodycznymi, jakie wyłaniają się w pracy terapeutycznej z osobami z werbalnymi i niewerbalnymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. KK_02 KK_07 E.1S.K2 E.1T.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gindrich | |
Prowadzący grup: | Piotr Gindrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.