Planowanie, realizacja i monitoring działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVI.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie, realizacja i monitoring działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład – 15 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - 20 Studiowanie literatury - 25 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 75 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 – wykład, ćwiczenia - test sprawdzający W2 – wykład, ćwiczenia - test sprawdzający W3 – wykład, ćwiczenia - test sprawdzający U1 – ćwiczenia - opracowanie projektu U2 – ćwiczenia - opracowanie projektu U3 – ćwiczenia - opracowanie projektu K1 – ćwiczenia - test sprawdzający K2 – ćwiczenia - test sprawdzający |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat edukacji integracyjnej i włączającej. Na zajęciach będą analizowane zagadnienia związane z planowaniem, realizacją i monitoringiem działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej. Omówione zostaną m.in. formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zasady wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowania IPETu. Na zajęciach zostaną przedstawione przykładowe strategie stosowane w edukacji włączającej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Cichocka-Segiet, K. , Mostowski, P., Rutkowski, P. (2019). Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. 2. Cybulska, R. (2019). Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia [w:] R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, A. Pęczek, B. Łaska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE. 3. Derewlana, H. Kacprzak, A. (2017). Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych [w:] R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, A. Pęczek, B. Łaska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE. 4. Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia. 5. Pęczek, K. (2017). Wielospecjalistyczna ocena poziomu rozwoju funkcjonowania ucznia [w:] R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, A. Pęczek, B. Łaska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE. 6. Pielecki, A., Kazanowski, Z. ( 2008). Umiejętności nauczyciela pracującego w klasie integracyjnej [w:] Z. Palak (red.) Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: UMCS. 7. Pyżalski, J. (2019). Kształtowanie pozytywnych relacji uczniów w edukacji włączającej [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. 8. Rola, B. (2019). Rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnik procesu [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. 9. Skrzypczak, U. (2019). Ocenianie kształtujące – ocenianie wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. 10. Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Literatura dodatkowa: 1. Pielecki, A., Kazanowski, Z. (2001). Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych [w:] Z. Palak (red.) Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin: UMCS. 2. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. 3. Szumski, G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt. "Ruch Pedagogiczny", nr 4. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student zna podstawową terminologię używaną w edukacji integracyjnej i włączającej oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji włączającej, rozumie jej historyczne i kulturowe uwarunkowania - K_W03, D.2.W2; W2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zna założenia i zasady wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego - K_W10, D.2.W2; W3. Student zna sposoby monitorowania działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej. Zna strategie uniwersalnego projektowania zajęć - K_W10, D.2.W2. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów - K_U03, D.2.U3; U2. Student potrafi dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i dokonać ewaluacji działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej - K_U03, K_U04, D.2.U4; U3. Student potrafi wdrażać uniwersalny model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_U03, D.2.U1, D.2.U3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student widzi potrzebę współpracy i komunikowania się z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami w opracowywaniu programu i realizacji działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej oraz czuje się odpowiedzialny za podejmowane decyzje - K_K05, D.2.K1; K2. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do ciągłego doskonalenia zawodowego - K_K05, K_K06, D.2.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rusinek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rusinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.