Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie, realizacja i monitoring działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVI.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie, realizacja i monitoring działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład – 15

Ćwiczenia – 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - 20

Studiowanie literatury - 25

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu - 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 75

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – wykład, ćwiczenia - test sprawdzający

W2 – wykład, ćwiczenia - test sprawdzający

W3 – wykład, ćwiczenia - test sprawdzający

U1 – ćwiczenia - opracowanie projektu

U2 – ćwiczenia - opracowanie projektu

U3 – ćwiczenia - opracowanie projektu

K1 – ćwiczenia - test sprawdzający

K2 – ćwiczenia - test sprawdzający


Pełny opis:

Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat edukacji integracyjnej i włączającej. Na zajęciach będą analizowane zagadnienia związane z planowaniem, realizacją i monitoringiem działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej. Omówione zostaną m.in. formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zasady wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowania IPETu. Na zajęciach zostaną przedstawione przykładowe strategie stosowane w edukacji włączającej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Cichocka-Segiet, K. , Mostowski, P., Rutkowski, P. (2019). Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

2. Cybulska, R. (2019). Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia [w:] R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, A. Pęczek, B. Łaska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE.

3. Derewlana, H. Kacprzak, A. (2017). Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych [w:] R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, A. Pęczek, B. Łaska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE.

4. Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia.

5. Pęczek, K. (2017). Wielospecjalistyczna ocena poziomu rozwoju funkcjonowania ucznia [w:] R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, A. Pęczek, B. Łaska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE.

6. Pielecki, A., Kazanowski, Z. ( 2008). Umiejętności nauczyciela pracującego w klasie integracyjnej [w:] Z. Palak (red.) Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: UMCS.

7. Pyżalski, J. (2019). Kształtowanie pozytywnych relacji uczniów w edukacji włączającej [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

8. Rola, B. (2019). Rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnik procesu [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

9. Skrzypczak, U. (2019). Ocenianie kształtujące – ocenianie wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

10. Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Literatura dodatkowa:

1. Pielecki, A., Kazanowski, Z. (2001). Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych [w:] Z. Palak (red.) Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin: UMCS.

2. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia.

3. Szumski, G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt. "Ruch Pedagogiczny", nr 4.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna podstawową terminologię używaną w edukacji integracyjnej i włączającej oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji włączającej, rozumie jej historyczne i kulturowe uwarunkowania - K_W03, D.2.W2;

W2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zna założenia i zasady wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego - K_W10, D.2.W2;

W3. Student zna sposoby monitorowania działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej. Zna strategie uniwersalnego projektowania zajęć - K_W10, D.2.W2.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów - K_U03, D.2.U3;

U2. Student potrafi dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i dokonać ewaluacji działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej - K_U03, K_U04, D.2.U4;

U3. Student potrafi wdrażać uniwersalny model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_U03, D.2.U1, D.2.U3.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student widzi potrzebę współpracy i komunikowania się z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami w opracowywaniu programu i realizacji działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej oraz czuje się odpowiedzialny za podejmowane decyzje - K_K05, D.2.K1;

K2. Student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do ciągłego doskonalenia zawodowego - K_K05, K_K06, D.2.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rusinek
Prowadzący grup: Katarzyna Rusinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0