Wczesne wspomagnie rozwoju dziecka z NI i ASZ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVI.1NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomagnie rozwoju dziecka z NI i ASZ |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zgodnie z programem studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 25 godz. studiowanie literatury przedmiotu 25 godz. przygotowywanie prac na ćwiczenia 10 godz. przygotowanie się do kolokwium Łączna liczba godzin niekontaktowych 50 Liczba punktów ECTS - razem 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W, U, K Prace pisemne, Kolokwium |
Pełny opis: |
Moduł pozwala na poszerzenie kompetencji profesjonalnej pracy z dzieckiem i jego rodziną w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności w zakresie rozwoju poznawczego i społecznego. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Czub M., Matejczuk J. Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. IBE, Warszawa 2015. Greenspan S.I., Benderly B.L., Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji. Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000. Greenspan S.I., Wieder S., Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2014. Eliot L., Co tam się dzieje. Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań 2003. Prokopiak Anna. Diagnoza funkcji poznawczych u osób ze spektrum autyzmu – wybrane aspekty, [w:] Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, red. A. Prokopiak, Wydawnictwo UMCS Lublin 2020 Prokopiak Anna. Współpraca z rodziną w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [w:] Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. A. Pawlak-Kindler, Wydawnictwo UMCS Lublin 2016. Prokopiak Anna Wychowanie dziecka z autyzmem, [w:] „Annales UMCS” SECTIO J, PAEDAGOGIA-PSYCHOLOGIA, VOL. XXVII, 2 (red.) Z. Palak., A. Prokopiak. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2016. Prokopiak Anna. Wsparcie środowiska wychowawczego osób ze spektrum autyzmu, [w:] „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, Nr 11/2013 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa. Wydanie poprawione. Kmita G. (red.) Senator D. (tłumacz) Oficyna Wydawnicza „Fundament” Warszawa 2005. Schaffer H. R., Psychologia Dziecka. PWN, Warszawa 2004. Schaffer H. R., Rozwój społeczny dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu, podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną, w tym diety, suplementację, farmakoterapię; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci, wczesne symptomy autyzmu; K_W07 K_W10 E.1A.W1 E.1A.W2 E.1I.W1. E.1I.W2 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi analizować medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną K_U03 K_U07 E.1A.U1 E.1A.U2 E.1I.U1. E.1I.U2 Student potrafi określać choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną, w tym zagadnienia diety, suplementacji i farmakoterapii K_U03 K_U07 E.1A.U1 E.1A.U2 E.1I.U1. E.1I.U2 Student potrafi rozpoznawać wczesne symptomy autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną K_U03 K_U07 E.1A.U1 E.1A.U2 E.1I.U1. E.1I.U2 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student we współpracy z innymi członkami zespołu potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K01 K_K02 E.1A.K1 E.1A.K2 E.1I.U1. E.1I.U2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prokopiak | |
Prowadzący grup: | Anna Prokopiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.