Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomagnie rozwoju dziecka z NI i ASZ

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVI.1NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomagnie rozwoju dziecka z NI i ASZ
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zgodnie z programem studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

25 godz. studiowanie literatury przedmiotu

25 godz. przygotowywanie prac na ćwiczenia

10 godz. przygotowanie się do kolokwium

Łączna liczba godzin niekontaktowych 50

Liczba punktów ECTS - razem 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W, U, K Prace pisemne, Kolokwium

Pełny opis:

Moduł pozwala na poszerzenie kompetencji profesjonalnej pracy z dzieckiem i jego rodziną w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności w zakresie rozwoju poznawczego i społecznego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Czub M., Matejczuk J. Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. IBE, Warszawa 2015.

Greenspan S.I., Benderly B.L., Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji. Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000.

Greenspan S.I., Wieder S., Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2014.

Eliot L., Co tam się dzieje. Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań 2003.

Prokopiak Anna. Diagnoza funkcji poznawczych u osób ze spektrum autyzmu – wybrane aspekty, [w:] Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, red. A. Prokopiak, Wydawnictwo UMCS Lublin 2020

Prokopiak Anna. Współpraca z rodziną w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka [w:] Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. A. Pawlak-Kindler, Wydawnictwo UMCS Lublin 2016.

Prokopiak Anna Wychowanie dziecka z autyzmem, [w:] „Annales UMCS” SECTIO J, PAEDAGOGIA-PSYCHOLOGIA, VOL. XXVII, 2 (red.) Z. Palak., A. Prokopiak. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2016.

Prokopiak Anna. Wsparcie środowiska wychowawczego osób ze spektrum autyzmu, [w:] „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, Nr 11/2013

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa. Wydanie poprawione. Kmita G. (red.) Senator D. (tłumacz) Oficyna Wydawnicza „Fundament” Warszawa 2005.

Schaffer H. R., Psychologia Dziecka. PWN, Warszawa 2004.

Schaffer H. R., Rozwój społeczny dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu, podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną, w tym diety, suplementację, farmakoterapię; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci, wczesne symptomy autyzmu;

K_W07 K_W10 E.1A.W1 E.1A.W2 E.1I.W1. E.1I.W2

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi analizować medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną

K_U03 K_U07 E.1A.U1 E.1A.U2 E.1I.U1. E.1I.U2

Student potrafi określać choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną, w tym zagadnienia diety, suplementacji i farmakoterapii

K_U03 K_U07 E.1A.U1 E.1A.U2 E.1I.U1. E.1I.U2

Student potrafi rozpoznawać wczesne symptomy autyzmu i/lub z niepełnosprawnością intelektualną

K_U03 K_U07 E.1A.U1 E.1A.U2 E.1I.U1. E.1I.U2

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student we współpracy z innymi członkami zespołu potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych

K_K01 K_K02 E.1A.K1 E.1A.K2 E.1I.U1. E.1I.U2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prokopiak
Prowadzący grup: Anna Prokopiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0