Metodyka pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVI.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie projektów 10 Studiowanie literatury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1,W2,W3-Kolokwium zaliczeniowe (sprawdzian) w formie zdalnej, projekt U1,K1-Aktywność w dyskusji U2,U3,U4, K1-projekt |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu obejmują symptomatologię specyficznych i niespecyficznych zaburzeń uczenia się i problemów towarzyszących, modele teoretyczne przydatne w diagnozie tych zaburzeń oraz najważniejsze modele ćwiczeniowe i metody pracy terapeutycznej z uczniami z dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją i zaburzeniami łączonymi. Dotyczy zróżnicowanego przedmiotu oddziaływań, a zwłaszcza dysleksji i dyskalkulii rozwojowej, zespołu deficytu uwagi z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), syndromu zaburzeń w bezsłownym uczeniu się (NLD), zespołu zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, syndromu Tourette’a, zaburzeń emocjonalnych i zakłóceń centralnego przetwarzania słuchowego. |
Literatura: |
1.Gindrich P. (2002). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. UMCS Lublin. 2.Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Liber Warszawa. 3.Krasowicz-Kupis G. (2009). Psychologia dysleksji. PWN Warszawa. 4.Krasowicz-Kupis G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. PWN Warszawa. 5.Landerl K., Kaufmann L. (2015). Dyskalkulia. Harmonia Universalis Gdańsk. 6.Oszwa U. (2005). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls Kraków. 7.Oszwa U. (2008). (red.). Wczesna diagnoza rozwojowych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia. Impuls Kraków. 8.Shaywitz S. (2018). Pokonać dysleksję. Nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie. Harmonia Universalis Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1-Zna osiowe objawy a także wczesne oznaki specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dyskalkulia rozwojowa, dyspraksja, syndrom NLD), niespecyficznych trudności w uczeniu się oraz zaburzeń łączonych. W2-Ma specjalistyczną wiedzę o umiejętnościach szkolnych ucznia takich jak: czytanie, pisanie, liczenie oraz o zaburzeniach w tych sferach. W3-Ma specjalistyczną wiedzę w zakresie współwystępowania dysleksji i dyskalkulii rozwojowej z innymi zaburzeniami, w tym łączonymi. Umiejętności U1-Potrafi dokonać wstępnej diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się (zwłaszcza dysleksji i dyskalkulii rozwojowej, ryzyka dysleksji itp.) i zaburzeń łączonych. U2-Potrafi zastosować w praktyce najważniejsze metody i modele ćwiczeń stanowiących terapię pedagogiczną dysleksji i dyskalkulii rozwojowej z uwzględnieniem tzw. zaburzeń łączonych. U3-Potrafi opracować konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla ucznia z trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami łączonymi. U4-Potrafi opracować pomoc terapeutyczną na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami łączonymi. Kompetencje społeczne K1- Jest stymulowany do kreatywności poprzez zachęcanie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań problemów metodycznych pojawiających się w pracy terapeutycznej z uczniami z trudnościami w uczeniu się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gindrich | |
Prowadzący grup: | Piotr Gindrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.