Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVI.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie projektów 10

Studiowanie literatury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1,W2,W3-Kolokwium zaliczeniowe (sprawdzian) w formie zdalnej, projekt

U1,K1-Aktywność w dyskusji

U2,U3,U4, K1-projekt


Pełny opis:

Treści przedmiotu obejmują symptomatologię specyficznych i niespecyficznych zaburzeń uczenia się i problemów towarzyszących, modele teoretyczne przydatne w diagnozie tych zaburzeń oraz najważniejsze modele ćwiczeniowe i metody pracy terapeutycznej z uczniami z dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją i zaburzeniami łączonymi. Dotyczy zróżnicowanego przedmiotu oddziaływań, a zwłaszcza dysleksji i dyskalkulii rozwojowej, zespołu deficytu uwagi z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), syndromu zaburzeń w bezsłownym uczeniu się (NLD), zespołu zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, syndromu Tourette’a, zaburzeń emocjonalnych i zakłóceń centralnego przetwarzania słuchowego.

Literatura:

1.Gindrich P. (2002). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. UMCS Lublin.

2.Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Liber Warszawa.

3.Krasowicz-Kupis G. (2009). Psychologia dysleksji. PWN Warszawa.

4.Krasowicz-Kupis G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. PWN Warszawa.

5.Landerl K., Kaufmann L. (2015). Dyskalkulia. Harmonia Universalis Gdańsk.

6.Oszwa U. (2005). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls Kraków.

7.Oszwa U. (2008). (red.). Wczesna diagnoza rozwojowych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia. Impuls Kraków.

8.Shaywitz S. (2018). Pokonać dysleksję. Nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie. Harmonia Universalis Gdańsk.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1-Zna osiowe objawy a także wczesne oznaki specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dyskalkulia rozwojowa, dyspraksja, syndrom NLD), niespecyficznych trudności w uczeniu się oraz zaburzeń łączonych.

W2-Ma specjalistyczną wiedzę o umiejętnościach szkolnych ucznia takich jak: czytanie, pisanie, liczenie oraz o zaburzeniach w tych sferach.

W3-Ma specjalistyczną wiedzę w zakresie współwystępowania dysleksji i dyskalkulii rozwojowej z innymi zaburzeniami, w tym łączonymi.

Umiejętności

U1-Potrafi dokonać wstępnej diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się (zwłaszcza dysleksji i dyskalkulii rozwojowej, ryzyka dysleksji itp.) i zaburzeń łączonych.

U2-Potrafi zastosować w praktyce najważniejsze metody i modele ćwiczeń stanowiących terapię pedagogiczną dysleksji i dyskalkulii rozwojowej z uwzględnieniem tzw. zaburzeń łączonych.

U3-Potrafi opracować konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla ucznia z trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami łączonymi.

U4-Potrafi opracować pomoc terapeutyczną na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami łączonymi.

Kompetencje społeczne

K1- Jest stymulowany do kreatywności poprzez zachęcanie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań problemów metodycznych pojawiających się w pracy terapeutycznej z uczniami z trudnościami w uczeniu się.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gindrich
Prowadzący grup: Piotr Gindrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0