Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza kliniczna i nozologiczna spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVI.5NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza kliniczna i nozologiczna spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zgodnie z programem studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

10 godz. studiowanie literatury przedmiotu

10 godz. przygotowywanie prac na ćwiczenia

10 godz. przygotowanie się do egzaminu

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W, U, K Prace pisemne,

W, U, K Egzamin pisemny

Pełny opis:

Celem jest przedstawienie wczesnych sygnałów autyzmu oraz kolejnych w biegu życia i nauka rozpoznawania tych objawów w celu jak najwcześniejszego rozpoczęcia terapii.W ramach przedmiotu nastąpi przegląd i usystematyzowanie aktualnych wiadomości na temat autyzmu wczesnodziecięcego we współczesnej psychiatrii, metod rozpoznawania objawów autyzmu u małych dzieci przed 2 r.ż po osoby dorosłe.

Literatura:

Bobkowicz-Lewartowska L. Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wydanie III. Kraków, 2005.

Pisula Ewa. Autyzm, przyczyny, symptomy ,terapia. Wydawnictwo Harmonia Gdańsk, 2010.

Prokopiak Anna. Uczeń z autyzmem. Wyd. UMCS, Lublin, 2017.

Prokopiak Anna (red.) Osoba ze spektrum autyzmu w biegu życia. Wyd. UMCS, Lublin, 2020.

Brauns Axel. Barwne cienie i nietoperze. Media Rodzina, Poznań, 2009.

Problemy w funkcjonowaniu adolescentów i dorosłych osób z autyzmem ASD. Bożena Śpila. W: Rozwijamy skrzydła : poszukiwanie modelu pracy z rodziną z małym dzieckiem z autyzmem oraz aktywizacji zawodowej osób ze spektrum autyzmu : praca zbiorowa. Pod. red. Anny Prokopiak, Lublin 2011, Fundacja Alpha, s. 44-52,

www.synapsis.waw.pl

www.autism-society.org

Research Autism, researching autism treatments and therapies for autism spectrum disorders

Asperger Syndrome Education Network (ASPEN)

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student zna i rozumie narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci; kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, ich uwarunkowania i epidemiologię; miejsce zaburzeń autystycznych w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF); zasady diagnozy różnicowej; zagadnienie autystycznego spektrum zaburzeń w kontekście uszkodzenia słuchu K_W03 E.1A.W1 E.1A.W2

2. Student zna i rozumie zagadnienie zaburzeń ze spektrum autyzmu w kontekście innych zaburzeń neurorozwojowych, w tym afazji, mózgowego porażenia dziecięcego i ADHD; charakterystykę psychologiczną osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych okresach rozwojowych; zna i rozumie wczesne symptomy autyzmu; znaczenie środowiska fizycznego, stymulacji i integracji sensorycznej w autyzmie; specyfikę funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; zagadnienie mowy, języka i komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; metody i narzędzia diagnostyczne, ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowego „złotego standardu diagnostycznego” ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) i ADOS (Autism Diagnostic Obsevation Schedule); metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) K_W03 E.1A.W1 E.1A.W2

UMIEJĘTNOŚCI

Student określa zaburzenia ze spektrum autyzmu i inne zaburzenia neurorozwojowe, w tym afazję, mózgowe porażenie dziecięce i ADHD w biegu życia K_U03 K_U04 E.1A.U1 E.1A.U2

Student rozpoznaje wczesne symptomy autyzmu K_U03 K_U04 E.1A.U1 E.1A.U2

Student określa środowisko fizyczne, stymulację i integrację sensoryczną w autyzmie; analizuje specyfikę funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; analizuje mowę, język i komunikację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; K_U03 K_U04 E.1A.U1 E.1A.U2

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student we współpracy z innymi członkami zespołu potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K02 K_K03 E.1A.K1 E.1A.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prokopiak
Prowadzący grup: Anna Prokopiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0