Metodyka pracy z rodziną z dzieckiem z NI i ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVI.7NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z rodziną z dzieckiem z NI i ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do ćwiczeń 15 Studiowanie literatury 10 Przygotowanie się do kolokwium 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2 - Praca pisemna/odpowiedź ustna U1, U2 - Praca na zajęciach, udział w dyskusji K1 - Praca na zajęciach, udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Zagadnienia programowe dotyczą teorii i praktyki współpracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa. 2. Braun-Gałkowska (2007). Poznawanie systemu rodzinnego. KUL. Lublin. 3. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka - Warszawa: Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Dybowska Ewa (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków. 5. Gałkowski, T. (1995). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 6. Kazanowski Z. (2003). Środowisko rodzinne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim. Wyd. UMCS, Lublin. 7. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego? GWP, Gdańsk. 8. Kohut D. (2005). Dziecko niepełnosprawne w środowisku rodzinnym W: Rodzina: historia i współczesność: studium monograficzne / pod red. nauk. Wiesławy Korzeniowskiej i Urszuli Szuścik. - Kraków: "Impuls”, S. 341-348 9. Liberska, H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Możliwości i ograniczenia rozwoju. Wyd. Difin. 10. Minczakiewicz E.M., Grzyb B., Gajewski Ł. (2005). Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 11. Nowak-Lipińska K., Lausch-Żuk J. (2001). Modele terapii w rodzinach z osobami z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. [w:] Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. UAM, Poznań. 12. Obuchowska I. (red.) (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. 13. Pisula E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. PWN. 14. Pisula, E. Danielewicz D. (red.) (2012). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: "Harmonia". Literatura uzupełniająca 1. Chrust M., Urbaniak B. (2005). Jak zorganizować czas dziecka niepełnosprawnego w domu? Plany aktywności. W: Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń / pod red. Andrzeja Twardowskiego. - Poznań: Wydaw. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, S. 127-130. 2. Dryżałowska G. (2008). Pokochaj mnie mamo! czyli Dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnosprawności dziecka. Warszawa: "Żak". 3. Siegel B., Silverstein S., (1991) What about me? Growing Up with a Developmentally Disabled Sibling, Cambridge, Massachusetts. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student zna i rozumie zagadnienia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem, rolę rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu oraz systemy wsparcia dziecka i jego rodziny w ramach wczesnego wspomagania rozwoju - K_W06, E.1I.W1, E.1A.W2 2. Student zna organizację, metodykę i modele współpracy pedagogów specjalnych ze środowiskiem rodzinnym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu a także zagadnienia dotyczące wsparcia terapeutycznego i pomocy psychospołecznej rodzinie - K_W06, E.2I.W4, E.2A.W1, E.1A.W2 UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi charakteryzować rolę rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu i analizować oraz określać systemy wsparcia społecznego - K_U03, E.1I.U1, E.1A.U2 2. Student potrafi planować i realizować pracę ze środowiskiem rodzinnym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu- K_U07, E.1A.U2, E.2I.U4, KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy ze środowiskiem rodzinnym a także autorefleksji nad rozwojem zawodowym - K_K02, K_K07, E.1I.K1, E.1A.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Chimicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Chimicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.