Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z rodziną z dzieckiem z NI i ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVI.7NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z rodziną z dzieckiem z NI i ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do ćwiczeń 15

Studiowanie literatury 10

Przygotowanie się do kolokwium 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2 - Praca pisemna/odpowiedź ustna

U1, U2 - Praca na zajęciach, udział w dyskusji

K1 - Praca na zajęciach, udział w dyskusji

Pełny opis:

Zagadnienia programowe dotyczą teorii i praktyki współpracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa.

2. Braun-Gałkowska (2007). Poznawanie systemu rodzinnego. KUL. Lublin.

3. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka - Warszawa: Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Dybowska Ewa (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków.

5. Gałkowski, T. (1995). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

6. Kazanowski Z. (2003). Środowisko rodzinne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim. Wyd. UMCS, Lublin.

7. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego? GWP, Gdańsk.

8. Kohut D. (2005). Dziecko niepełnosprawne w środowisku rodzinnym W: Rodzina: historia i współczesność: studium monograficzne / pod red. nauk. Wiesławy Korzeniowskiej i Urszuli Szuścik. - Kraków: "Impuls”, S. 341-348

9. Liberska, H. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Możliwości i ograniczenia rozwoju. Wyd. Difin.

10. Minczakiewicz E.M., Grzyb B., Gajewski Ł. (2005). Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

11. Nowak-Lipińska K., Lausch-Żuk J. (2001). Modele terapii w rodzinach z osobami z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. [w:] Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. UAM, Poznań.

12. Obuchowska I. (red.) (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

13. Pisula E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. PWN.

14. Pisula, E. Danielewicz D. (red.) (2012). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: "Harmonia".

Literatura uzupełniająca

1. Chrust M., Urbaniak B. (2005). Jak zorganizować czas dziecka niepełnosprawnego w domu? Plany aktywności. W: Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń / pod red. Andrzeja Twardowskiego. - Poznań: Wydaw. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, S. 127-130.

2. Dryżałowska G. (2008). Pokochaj mnie mamo! czyli Dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnosprawności dziecka. Warszawa: "Żak".

3. Siegel B., Silverstein S., (1991) What about me? Growing Up with a Developmentally Disabled Sibling, Cambridge, Massachusetts.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Student zna i rozumie zagadnienia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem, rolę rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu oraz systemy wsparcia dziecka i jego rodziny w ramach wczesnego wspomagania rozwoju - K_W06, E.1I.W1, E.1A.W2

2. Student zna organizację, metodykę i modele współpracy pedagogów specjalnych ze środowiskiem rodzinnym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu a także zagadnienia dotyczące wsparcia terapeutycznego i pomocy psychospołecznej rodzinie - K_W06, E.2I.W4, E.2A.W1, E.1A.W2

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi charakteryzować rolę rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu i analizować oraz określać systemy wsparcia społecznego - K_U03, E.1I.U1, E.1A.U2

2. Student potrafi planować i realizować pracę ze środowiskiem rodzinnym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu- K_U07, E.1A.U2, E.2I.U4,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy ze środowiskiem rodzinnym a także autorefleksji nad rozwojem zawodowym - K_K02, K_K07, E.1I.K1, E.1A.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Chimicz
Prowadzący grup: Dorota Chimicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0