Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka śródroczna w przedszkolu włączającym, integracyjnym lub specjalnym dla dzieci ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVI.9PrśprN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka śródroczna w przedszkolu włączającym, integracyjnym lub specjalnym dla dzieci ze spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem opiekuna praktyki): 40h

Łączna liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 1,3

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 20h

Przygotowanie do prowadzenia zajęć: 10h

Studiowanie literatury: 10h

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 20h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,7

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1; W2; W3 - dziennik praktyk;

U1; U2; U3; U4; U5 - dwa scenariusze zrealizowanych zajęć edukacyjnych, i/lub terapeutycznych, i/lub opiekuńczo-wychowawczych, protokoły wszystkich obserwacji funkcjonowania dziecka w trakcie zajęć grupowych lub indywidualnych

wraz z analizą i interpretacją zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;

KS1 - dziennik praktyk (uczestnictwo w zajęciach grupowych i/lub indywidualnych dziecka ze spektrum autyzmu.

Pełny opis:

Podstawowym celem praktyk studenckich jest poznanie od strony prawnej i praktycznej specyfiki pracy edukacyjnej i/lub terapeutycznej, i/lub opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studenci powinni poznać zasady i metody edukacji, w tym niezbędną dokumentację, specyfikę zajęć, sposób monitorowania i ewaluacji prowadzonych zajęć.

Zadania do wykonania podczas praktyki:

1. Poznanie organizacji pracy placówki – urządzenie i wyposażenie placówki, kadra pedagogiczna, podopieczni, dokumentacja placówki -statut, plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny i i inne; także zadania charakterystyczne dla przedszkola oraz środowiska w jakim działa; także zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nim w zakresie pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

2. Obserwacja i uczestniczenie w zajęciach specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym obserwacja sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych, także bezpośrednia obserwacja pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas wyjść grup uczniowskich.

3. Przygotowanie i prowadzenie zajęć wybranych przez opiekuna z ramienia przedszkola.

4. Samodzielne przygotowanie pod kierunkiem opiekuna praktyki pomocy.

6. Przygotowanie dokumentacji praktyki.

Literatura:

Ćwirynkało K., Kosakowski Cz., (red.) 2012, Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, Toruń.

Kielin J., Klimek-Markowicz K., 2018, Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot.

Pietras T., Witusik A., Gałęski P., (red.) 2010, Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław.

Pisula E., 2010, Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

Pisula E., 2010, Małe dziecko z autyzmem, Sopot.

Pisula E., Danielewicz D., (red.) 2005, Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Kraków.

Prokopiak A., Palak Z., (red.) 2017, Autyzm i rodzina, Lublin.

Efekty uczenia się:

Modułowe efekty uczenia się:

Wiedza:

1. zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; K_W06 E.3A.W1.

2. organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny; K_W06 E.3A.W2.

3. zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. K_W06 E.3A.W3.

Umiejętności:

1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U1.

2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U2.

3. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów

na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U3.

4. zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U4.

5. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie

przygotowania psychologiczno--pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U5.

Kompetencje:

1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. K_K01; E.3A.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kręcisz-Plis
Prowadzący grup: Elżbieta Kręcisz-Plis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0