Praktyka śródroczna w przedszkolu włączającym, integracyjnym lub specjalnym dla dzieci ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVI.9PrśprN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka śródroczna w przedszkolu włączającym, integracyjnym lub specjalnym dla dzieci ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem opiekuna praktyki): 40h Łączna liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 1,3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 20h Przygotowanie do prowadzenia zajęć: 10h Studiowanie literatury: 10h Łączna liczba godzin niekontaktowych: 20h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,7 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1; W2; W3 - dziennik praktyk; U1; U2; U3; U4; U5 - dwa scenariusze zrealizowanych zajęć edukacyjnych, i/lub terapeutycznych, i/lub opiekuńczo-wychowawczych, protokoły wszystkich obserwacji funkcjonowania dziecka w trakcie zajęć grupowych lub indywidualnych wraz z analizą i interpretacją zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; KS1 - dziennik praktyk (uczestnictwo w zajęciach grupowych i/lub indywidualnych dziecka ze spektrum autyzmu. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem praktyk studenckich jest poznanie od strony prawnej i praktycznej specyfiki pracy edukacyjnej i/lub terapeutycznej, i/lub opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studenci powinni poznać zasady i metody edukacji, w tym niezbędną dokumentację, specyfikę zajęć, sposób monitorowania i ewaluacji prowadzonych zajęć. Zadania do wykonania podczas praktyki: 1. Poznanie organizacji pracy placówki – urządzenie i wyposażenie placówki, kadra pedagogiczna, podopieczni, dokumentacja placówki -statut, plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny i i inne; także zadania charakterystyczne dla przedszkola oraz środowiska w jakim działa; także zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nim w zakresie pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 2. Obserwacja i uczestniczenie w zajęciach specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym obserwacja sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych, także bezpośrednia obserwacja pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas wyjść grup uczniowskich. 3. Przygotowanie i prowadzenie zajęć wybranych przez opiekuna z ramienia przedszkola. 4. Samodzielne przygotowanie pod kierunkiem opiekuna praktyki pomocy. 6. Przygotowanie dokumentacji praktyki. |
Literatura: |
Ćwirynkało K., Kosakowski Cz., (red.) 2012, Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, Toruń. Kielin J., Klimek-Markowicz K., 2018, Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot. Pietras T., Witusik A., Gałęski P., (red.) 2010, Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław. Pisula E., 2010, Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010. Pisula E., 2010, Małe dziecko z autyzmem, Sopot. Pisula E., Danielewicz D., (red.) 2005, Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Kraków. Prokopiak A., Palak Z., (red.) 2017, Autyzm i rodzina, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
Modułowe efekty uczenia się: Wiedza: 1. zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; K_W06 E.3A.W1. 2. organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny; K_W06 E.3A.W2. 3. zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. K_W06 E.3A.W3. Umiejętności: 1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U1. 2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U2. 3. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U3. 4. zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U4. 5. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno--pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. K_U05; K_U07; K_U10; E.3A.U5. Kompetencje: 1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. K_K01; E.3A.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kręcisz-Plis | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kręcisz-Plis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.