Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjopedagogika szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVII.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjopedagogika szkoły
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza w zakresie socjologii ogólnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

łączna liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury: 30

Przygotowywanie indywidualnych wystąpień: prezentacje/ referaty: 30

Przygotowywanie się do kolokwium: 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Pisemny sprawdzian wiedzy (kolokwium).

Sprawdzenie umiejętności analizy i interpretacji problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjne związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji za pomocą prezentacji referatu.



Pełny opis:

Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień dotyczących funkcji edukacji instytucjonalnej w życiu jednostek i społeczeństw. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z problemami towarzyszącymi społecznemu funkcjonowaniu dziecka w szkole oraz wynikającymi z nich zadaniami nauczyciela-wychowawcy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2007). Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej. Lublin: UMCS.

2. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019). Gotowość młodzieży do integracji szkolnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS.

3. Dryden G., Vos J. (2000), Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.

4. Dudzikowa M. (2001), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Kraków: Impuls.

5. Szymański J. M. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Impuls.

Literatura dodatkowa

1. Chętkowski D. (2003), Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?. Kraków: WL.

2. Gęsicki J. (1999), Jak nie zwariować w szkole. Warszawa: WSiP.

3. Juul J. (2014), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.

4. Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska.

5. Lis - Kujawski A. (2010), Moje "ja" i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

6. Garbula J. M., Kamińska K. D. (2020), Mikroświaty dziecięcych niepowodzeń szkolnych - studium socjopedagogiczne, Olsztyn: Wyd. UW-M.

7. Czerwiec M. (2020), Kształtowanie etosu zaufania w szkole. Studium socjopedagogiczne, Kraków: Impuls.

8. Gromkowska-Melosik A., Grzesiak E., Drozdowicz J., Gierczyk M. (red.) (2018), Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

9. Rzymełka-Frąckiewicz A. (red.) (2014), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne, Toruń: Wyd. Edukacyjne Akapit.

10. Chodkowska M. (2004), Socjopedagogiczne problemy edukacyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa: Wyd. WSP TWP.

11. Winiarski M. (1992), Współdziałanie szkoły i środowiska. Aspekt socjopedagogiczny, Warszawa: Wyd. UW.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Zna główne tendencje rozwojowe pedagogiki jako dyscypliny naukowej wynikające z jej związków z socjologią. K_W01, A.1.

2. Zna społeczne uwarunkowania przebiegu procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia podejmowane w ramach systemu edukacji oraz związane z nim potrzeby w zakresie rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_W03, A.1.

Umiejętności

1. Wykorzystując powiązanie pedagogiki z różnymi obszarami innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych potrafi rozpoznawać i interpretować problemy rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutycznych i resocjalizacyjne związane z funkcjonowaniem systemu edukacji. K_U01, A.1.

Kompetencje społeczne

1. Jest gotowy do podejmowania odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, pozwalające na ograniczenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego funkcjonowania systemu edukacji a także do myślenia i działania w sposób ukierunkowany na tworzenie efektywnego środowiska edukacyjnego.K_K03, A.1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Kazanowski
Prowadzący grup: Zdzisław Kazanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0