Socjopedagogika szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVII.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjopedagogika szkoły |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza w zakresie socjologii ogólnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 łączna liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 30 Przygotowywanie indywidualnych wystąpień: prezentacje/ referaty: 30 Przygotowywanie się do kolokwium: 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Pisemny sprawdzian wiedzy (kolokwium). Sprawdzenie umiejętności analizy i interpretacji problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjne związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji za pomocą prezentacji referatu. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień dotyczących funkcji edukacji instytucjonalnej w życiu jednostek i społeczeństw. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z problemami towarzyszącymi społecznemu funkcjonowaniu dziecka w szkole oraz wynikającymi z nich zadaniami nauczyciela-wychowawcy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2007). Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej. Lublin: UMCS. 2. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019). Gotowość młodzieży do integracji szkolnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS. 3. Dryden G., Vos J. (2000), Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka. 4. Dudzikowa M. (2001), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Kraków: Impuls. 5. Szymański J. M. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Impuls. Literatura dodatkowa 1. Chętkowski D. (2003), Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?. Kraków: WL. 2. Gęsicki J. (1999), Jak nie zwariować w szkole. Warszawa: WSiP. 3. Juul J. (2014), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND. 4. Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska. 5. Lis - Kujawski A. (2010), Moje "ja" i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 6. Garbula J. M., Kamińska K. D. (2020), Mikroświaty dziecięcych niepowodzeń szkolnych - studium socjopedagogiczne, Olsztyn: Wyd. UW-M. 7. Czerwiec M. (2020), Kształtowanie etosu zaufania w szkole. Studium socjopedagogiczne, Kraków: Impuls. 8. Gromkowska-Melosik A., Grzesiak E., Drozdowicz J., Gierczyk M. (red.) (2018), Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, Poznań: Wyd. Naukowe UAM. 9. Rzymełka-Frąckiewicz A. (red.) (2014), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne, Toruń: Wyd. Edukacyjne Akapit. 10. Chodkowska M. (2004), Socjopedagogiczne problemy edukacyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa: Wyd. WSP TWP. 11. Winiarski M. (1992), Współdziałanie szkoły i środowiska. Aspekt socjopedagogiczny, Warszawa: Wyd. UW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna główne tendencje rozwojowe pedagogiki jako dyscypliny naukowej wynikające z jej związków z socjologią. K_W01, A.1. 2. Zna społeczne uwarunkowania przebiegu procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia podejmowane w ramach systemu edukacji oraz związane z nim potrzeby w zakresie rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. K_W03, A.1. Umiejętności 1. Wykorzystując powiązanie pedagogiki z różnymi obszarami innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych potrafi rozpoznawać i interpretować problemy rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutycznych i resocjalizacyjne związane z funkcjonowaniem systemu edukacji. K_U01, A.1. Kompetencje społeczne 1. Jest gotowy do podejmowania odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, pozwalające na ograniczenie zagrożeń wynikających z nieprawidłowego funkcjonowania systemu edukacji a także do myślenia i działania w sposób ukierunkowany na tworzenie efektywnego środowiska edukacyjnego.K_K03, A.1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kazanowski | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kazanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.