Niepełnosprawność złożona
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVII.1NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niepełnosprawność złożona |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii ogólnej i rozwojowej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie prezentacji - 15 Studiowanie literatury - 20 Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 15 Przygotowanie się do egzaminu-25 Łączna liczba godzin niekontaktowych 75 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1-zaliczenie pisemne (egzamin), prezentacja W2-zaliczenie pisemne (egzamin), prezentacja U1-prezentacja K1-zaliczenie pisemne (egzamin), prezentacja |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy niepełnosprawności sprzężonej. 2. Wybrane zagadnienia surdotyflopedagogiki. 3. Mózgowe porażenie dziecięce -aspekty medyczne i psychospołeczne. 4. Choroba przewlekła w niepełnosprawności sprzężonej-aspekty medyczne, psychospołeczne i pedagogiczne. 5. Choroby rzadkie w ujęciu interdyscyplinarnym. Wyzwania edukacji i wsparcia społecznego uczniów z rzadkimi zespołami genetycznymi. |
Literatura: |
1. Ćwirynkało, K., Kosakowski, Cz. (red.). Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 2. Libura , M., Władysiuk M, Małowicka M., Grabowska E., Gałązka-Sobotka M., Gryglewicz J. (2016). Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego. 3. Pilecka W.(2002), Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne, Wyd. UJ, Kraków. 4. Smyczek, A., Dońska-Olszko, M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE. 5. Wojnarska A., Zubrzycka R. (2020), Uczniowie z chorobami alergicznymi układu oddechowego -próba charakterystyki. /w:/ Krajewska-Kułak E., Łukaszuk C.R., Lewko J., Kułak W.(red.), Holistyczny wymiar współczesnej medycyny t.VI, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku (e-book), s. 481-497. 6. Zaorska, M. (2002). Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja. Olsztyn: Wyd. UWM. 7. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. 8. Zubrzycka, R. (2017). Psychospołeczne uwarunkowania radzenia sobie rodziców dzieci z mukowiscydozą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
Efekty uczenia się: |
W1. Student zna teoretyczne podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością złożoną - definiuje i identyfikuje poszczególne kategorie osób z niepełnosprawnością złożoną w aspekcie diagnozy, etiologii i symptomatologii K_W06/E1I.W2 W2. Student posiada merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością złożoną, zwłaszcza w systemie integracyjnym i włączającym oraz zna instytucje i organizacje, które je wspierają K_W06/E1I.W2 U1. Student projektuje oddziaływania edukacyjno-wychowawcze i wspierające osoby z niepełnosprawnością złożoną oraz ich rodziny K_U05, K_U07/E21.U2 K1. Student ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowania aktywnego działania na rzecz osób z niepełnosprawnością złożoną oraz ich rodzin oraz stałego samodoskonalenia się K_K01/D5.K3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Zubrzycka | |
Prowadzący grup: | Renata Zubrzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.