Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Niepełnosprawność złożona

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVII.1NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Niepełnosprawność złożona
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii ogólnej i rozwojowej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Ćwiczenia - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie prezentacji - 15

Studiowanie literatury - 20

Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 15

Przygotowanie się do egzaminu-25


Łączna liczba godzin niekontaktowych 75

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1-zaliczenie pisemne (egzamin), prezentacja

W2-zaliczenie pisemne (egzamin), prezentacja

U1-prezentacja

K1-zaliczenie pisemne (egzamin), prezentacja

Pełny opis:

1. Teoretyczne podstawy niepełnosprawności sprzężonej.

2. Wybrane zagadnienia surdotyflopedagogiki.

3. Mózgowe porażenie dziecięce -aspekty medyczne i psychospołeczne.

4. Choroba przewlekła w niepełnosprawności sprzężonej-aspekty medyczne, psychospołeczne i pedagogiczne.

5. Choroby rzadkie w ujęciu interdyscyplinarnym. Wyzwania edukacji i wsparcia społecznego uczniów z rzadkimi zespołami genetycznymi.

Literatura:

1. Ćwirynkało, K., Kosakowski, Cz. (red.). Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

2. Libura , M., Władysiuk M, Małowicka M., Grabowska E., Gałązka-Sobotka M., Gryglewicz J. (2016). Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego.

3. Pilecka W.(2002), Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne, Wyd. UJ, Kraków.

4. Smyczek, A., Dońska-Olszko, M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE.

5. Wojnarska A., Zubrzycka R. (2020), Uczniowie z chorobami alergicznymi układu oddechowego -próba charakterystyki. /w:/ Krajewska-Kułak E., Łukaszuk C.R., Lewko J., Kułak W.(red.), Holistyczny wymiar współczesnej medycyny t.VI, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku (e-book), s. 481-497.

6. Zaorska, M. (2002). Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja. Olsztyn: Wyd. UWM.

7. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

8. Zubrzycka, R. (2017). Psychospołeczne uwarunkowania radzenia sobie rodziców dzieci z mukowiscydozą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Efekty uczenia się:

W1. Student zna teoretyczne podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością złożoną - definiuje

i identyfikuje poszczególne kategorie osób z niepełnosprawnością złożoną w aspekcie diagnozy, etiologii i symptomatologii K_W06/E1I.W2

W2. Student posiada merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością złożoną, zwłaszcza w systemie integracyjnym i włączającym oraz zna instytucje i organizacje, które je wspierają K_W06/E1I.W2

U1. Student projektuje oddziaływania edukacyjno-wychowawcze i wspierające osoby z niepełnosprawnością złożoną oraz ich rodziny K_U05, K_U07/E21.U2

K1. Student ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowania aktywnego działania na rzecz osób z niepełnosprawnością złożoną oraz ich rodzin oraz stałego samodoskonalenia się K_K01/D5.K3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Zubrzycka
Prowadzący grup: Renata Zubrzycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0