Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia procesów przetwarzania sensorycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVII.4NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia procesów przetwarzania sensorycznego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


Ćwiczenia – 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1



Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


10 godz. studiowanie literatury przedmiotu


30 godz. przygotowanie projektu diagnostyczno-terapeutycznego


20 godz. analiza materiałów źródłowych, dokumentacji


Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2




Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2 - analiza i interpretacja wyników badań dzieci

W1, W2, U1, U2, K1 - przygotowanie programów terapeutycznych oraz wskazówek dla rodziców i nauczycieli, opracowanie diety sensorycznej, opracowanie programu sekwencji sensorycznych

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studentów wiedzy dotyczącej podstawowych zmysłów i zaburzeń w ich funkcjonowaniu, wykształcenie umiejętności rozpoznawania zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz zdobycie umiejętności dostosowywania ćwiczeń terapeutycznych do określonych nieprawidłowości w funkcjonowaniu zmysłów

Literatura:

-Emmons Godwin P., Anderson McKendry L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007

- Emmons P, Anderson L. (2005) Understanding Sensory Dysfunction: Learning, Development and Sensory Disfunction in Autism Spectrum Disorders, ADHD, Learning Disabilities and Bipolar Disorder, Jessica Kingsley Publishers

- Maas V., Integracja sensoryczna a neuronauka, Warszawa 2007

- Maas V., Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa 1998

- Pileccy W. i J., Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2004

- Pauli S., Kisch A., Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa 2004

- Odowska-Szlachcic B. (2010), Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wyd. Harmonia, Gdańsk

- Przyrowski Z. (2012), Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, EMPIS, Warszawa.

- Silberg, J., Poznawanie zmysłów przez zabawę, Warszawa 2007

- Wójcik M. (2014),Diagnoza i terapia specyficznych zaburzeń sensorycznych u dzieci z autyzmem, w: Prokopiak A. Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

- Wójcik, M. (2023). The Role of a Sensory Diet in Improving the Qualityof Psychosocial Functioning of Students in Inclusive Education. Podstawy Edukacji. Equal opportu-nities for all or fair chances to all in education, 16

- Zimmer R., Poznawać świat wszystkimi zmysłami, Kielce 2005

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 Student zna współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście jakości życia osób z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego K_W05 E.1A.W2

W2 Student posiada wiedzę na niezbędną w procesie organizacji i metodyki kształcenia uczniów oraz specyfiki rozwoju percepcyjno-motorycznego dziecka, typów zaburzeń integracji sensomotorycznej i ich wpływu na funkcjonowanie emocjonalno-społeczne człowieka K_W06 E.1A.W2

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Posiada umiejętność wnikliwej obserwacji diagnostycznej trudności i zaburzeń sensomotorycznych, analizy i prawidłowej interpretacji specyficznych zachowań i reakcji o podłożu percepcyjno-motorycznym, potrafi formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać adekwatne metody, techniki oraz konstruować narzędzia badawcze, oraz wskazywać kierunki dalszych badań K_U02, K_U06 E.1A.U2

U2 Potrafi zastosować odpowiednie oddziaływania stymulacyjne korzystnie wpływające na dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej i wdrażać efektywne programy zwiększające ich umiejętności, projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji K_U06 K_U07 E.1A.U2

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1 Ma świadomość odpowiedzialności i znaczenia prowadzonych oddziaływań diagnostyczno-terapeutycznych K_K05 E.1A.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0