Diagnoza i terapia procesów przetwarzania sensorycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVII.4NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia procesów przetwarzania sensorycznego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Ćwiczenia – 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 10 godz. studiowanie literatury przedmiotu 30 godz. przygotowanie projektu diagnostyczno-terapeutycznego 20 godz. analiza materiałów źródłowych, dokumentacji Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2 - analiza i interpretacja wyników badań dzieci W1, W2, U1, U2, K1 - przygotowanie programów terapeutycznych oraz wskazówek dla rodziców i nauczycieli, opracowanie diety sensorycznej, opracowanie programu sekwencji sensorycznych |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studentów wiedzy dotyczącej podstawowych zmysłów i zaburzeń w ich funkcjonowaniu, wykształcenie umiejętności rozpoznawania zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz zdobycie umiejętności dostosowywania ćwiczeń terapeutycznych do określonych nieprawidłowości w funkcjonowaniu zmysłów |
Literatura: |
-Emmons Godwin P., Anderson McKendry L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007 - Emmons P, Anderson L. (2005) Understanding Sensory Dysfunction: Learning, Development and Sensory Disfunction in Autism Spectrum Disorders, ADHD, Learning Disabilities and Bipolar Disorder, Jessica Kingsley Publishers - Maas V., Integracja sensoryczna a neuronauka, Warszawa 2007 - Maas V., Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa 1998 - Pileccy W. i J., Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2004 - Pauli S., Kisch A., Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa 2004 - Odowska-Szlachcic B. (2010), Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wyd. Harmonia, Gdańsk - Przyrowski Z. (2012), Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, EMPIS, Warszawa. - Silberg, J., Poznawanie zmysłów przez zabawę, Warszawa 2007 - Wójcik M. (2014),Diagnoza i terapia specyficznych zaburzeń sensorycznych u dzieci z autyzmem, w: Prokopiak A. Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Wójcik, M. (2023). The Role of a Sensory Diet in Improving the Qualityof Psychosocial Functioning of Students in Inclusive Education. Podstawy Edukacji. Equal opportu-nities for all or fair chances to all in education, 16 - Zimmer R., Poznawać świat wszystkimi zmysłami, Kielce 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1 Student zna współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście jakości życia osób z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego K_W05 E.1A.W2 W2 Student posiada wiedzę na niezbędną w procesie organizacji i metodyki kształcenia uczniów oraz specyfiki rozwoju percepcyjno-motorycznego dziecka, typów zaburzeń integracji sensomotorycznej i ich wpływu na funkcjonowanie emocjonalno-społeczne człowieka K_W06 E.1A.W2 UMIEJĘTNOŚCI U1 Posiada umiejętność wnikliwej obserwacji diagnostycznej trudności i zaburzeń sensomotorycznych, analizy i prawidłowej interpretacji specyficznych zachowań i reakcji o podłożu percepcyjno-motorycznym, potrafi formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać adekwatne metody, techniki oraz konstruować narzędzia badawcze, oraz wskazywać kierunki dalszych badań K_U02, K_U06 E.1A.U2 U2 Potrafi zastosować odpowiednie oddziaływania stymulacyjne korzystnie wpływające na dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej i wdrażać efektywne programy zwiększające ich umiejętności, projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji K_U06 K_U07 E.1A.U2 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1 Ma świadomość odpowiedzialności i znaczenia prowadzonych oddziaływań diagnostyczno-terapeutycznych K_K05 E.1A.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.