Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach starszych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVII.6NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach starszych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki specjalnej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład - 15 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowywanie się do zajęć - 5 Opracowanie scenariusza zajęć - 3 Przygotowanie się do przeprowadzenia symulacji lekcji - 2 Przygotowanie się do egzaminu - 5 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne U1, U2, U3 – ćwiczenia - opracowanie scenariusza i symulacja zajęć K1, K2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu poznanie przez studentów organizacji i specyfiki kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach starszych. Studenci zapoznają się z podstawą programową kształcenia ogólnego oraz nabędą umiejętność odpowiedniego doboru metod, form i środków dydaktycznych do specyfiki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe: 1. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 2. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2019). Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. II etap edukacyjny. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 3. Pawlak - Kindler, A. (red.) (2016). Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS. 4. Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 5. Tomkiewicz-Bętkowska, A. (2016). ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Kraków: Impuls. Źródła internetowe: 6. Gajdzica, Z. (2002). Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Pobrane z: https://core.ac.uk/download/pdf/225723263.pdf (data dostępu: 29.09.2020). Akty normatywne: 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017 poz. 1578. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356. Literatura dodatkowa 9. Borzyszkowska, H. (1983). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Gdańsk: UG. 10. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej, Lublin: UMCS. 11. Sadowska, S. (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. 12. Wyczesany, J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student wykazuje się podstawową wiedzą dotyczącą organizacji i specyfiki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym - K_W05, E.2I.W2; W2. Student zna zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej, cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć oraz strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - K_W06, E.2I.W2; W3. Student zna modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - K_W06, E.2I.W2. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi zaplanować pracę dydaktyczno-wychowawczą z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym - K_U03, E.2I.U2; U2. Student potrafi dobrać treści, metody nauczania, formy pracy, środki i pomoce dydaktyczne do zajęć dydaktycznych lub wychowawczych indywidualnie do potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - K_U05, E.2I.U2; U3. Student potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne zgodnie z przygotowanym scenariuszem oraz dokonać ich oceny - K_U07, E.2I.U2. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student jest gotów do okazywania wsparcia i empatii uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz do podejmowania działań dydaktyczno-wychowawczych we współpracy z otoczeniem - K_K02, E.2I.K1; K2. Student wykazuje gotowość do współpracy z innymi uczestnikami procesu dydaktyczno-wychowawczego (nauczycielami, specjalistami, rodzicami) w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy i pogłębiania wiedzy pedagogicznej - K_K07, E.2I.K3, E.2I.K4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rusinek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rusinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.