Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach starszych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVII.6NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach starszych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki specjalnej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład - 15

Ćwiczenia - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowywanie się do zajęć - 5

Opracowanie scenariusza zajęć - 3

Przygotowanie się do przeprowadzenia symulacji lekcji - 2

Przygotowanie się do egzaminu - 5

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3 – wykład, ćwiczenia - zaliczenie pisemne

U1, U2, U3 – ćwiczenia - opracowanie scenariusza i symulacja zajęć

K1, K2 – ćwiczenia - zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu poznanie przez studentów organizacji i specyfiki kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach starszych. Studenci zapoznają się z podstawą programową kształcenia ogólnego oraz nabędą umiejętność odpowiedniego doboru metod, form i środków dydaktycznych do specyfiki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe:

1. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

2. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2019). Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. II etap edukacyjny. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

3. Pawlak - Kindler, A. (red.) (2016). Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS.

4. Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

5. Tomkiewicz-Bętkowska, A. (2016). ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Kraków: Impuls.

Źródła internetowe:

6. Gajdzica, Z. (2002). Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Pobrane z: https://core.ac.uk/download/pdf/225723263.pdf (data dostępu: 29.09.2020).

Akty normatywne:

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017 poz. 1578.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.

Literatura dodatkowa

9. Borzyszkowska, H. (1983). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Gdańsk: UG.

10. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej, Lublin: UMCS.

11. Sadowska, S. (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

12. Wyczesany, J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student wykazuje się podstawową wiedzą dotyczącą organizacji i specyfiki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym - K_W05, E.2I.W2;

W2. Student zna zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej, cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć oraz strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - K_W06, E.2I.W2;

W3. Student zna modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - K_W06, E.2I.W2.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi zaplanować pracę dydaktyczno-wychowawczą z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym - K_U03, E.2I.U2;

U2. Student potrafi dobrać treści, metody nauczania, formy pracy, środki i pomoce dydaktyczne do zajęć dydaktycznych lub wychowawczych indywidualnie do potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - K_U05, E.2I.U2;

U3. Student potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne zgodnie z przygotowanym scenariuszem oraz dokonać ich oceny - K_U07, E.2I.U2.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student jest gotów do okazywania wsparcia i empatii uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz do podejmowania działań dydaktyczno-wychowawczych we współpracy z otoczeniem - K_K02, E.2I.K1;

K2. Student wykazuje gotowość do współpracy z innymi uczestnikami procesu dydaktyczno-wychowawczego (nauczycielami, specjalistami, rodzicami) w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy i pogłębiania wiedzy pedagogicznej - K_K07, E.2I.K3, E.2I.K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rusinek
Prowadzący grup: Katarzyna Rusinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0