Metodyka zajęć rewalidacji indywidualnej z uczniem ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVII.8NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć rewalidacji indywidualnej z uczniem ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 15 godz. studiowanie literatury przedmiotu 15 godz. przygotowanie pracy pisemnej |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | (W, U, K) praca pisemna, |
Pełny opis: |
Rozwój osób w spektrum autyzmu przebiega nieharmonijnie, jest często znacznie opóźniony. Osoby ze spektrum autyzmu w polskiej rzeczywistości edukacyjno-terapeutycznej są nadal „przystosowywane do życia w społeczeństwie”, „naprawiane”. W ramach zajęć ustalimy priorytety celów zajęć rewalidacji indywidualnej i sposoby ich osiągania. |
Literatura: |
Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań 2003. Gutstein S., Księga RDI. Wytyczanie nowych ścieżek w autyzmie, zespole Aspergera i PDD z Programem Rozwoju Relacji. Fundacja Rozwiązać Autyzm, Warszawa 2012. Otrębski W., Domagała-Zyśk E., Sudoł A., (2019) ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Wydanie 3. Podręcznik polski. Pracownia testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa. Płatos M., Wojaczek K., Zawisny A., W stronę przyjaźni zorganizowanej. Wolontariat koleżeński jako brakujący element kompleksowego systemu wsparcia osób z autyzmem [w]: Tomaszewski P., Bargiel-Matusiewicz K., Pisula E. (red.) Społeczne i kulturowe aspekty niepełnosprawności. Wydawnictwa UW, Warszawa 2015, s. 109-129. Podgórska-Jachnik D., (Nie)pełnosprawność a (nie)samodzielność w kontekście autonomii relacyjnej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 32/2018, s. 57-71. Späth E., Jongsma K., Autism, autonomy, and authenticity. Medicine, Health Care and Philosophy 2020, volume 23, s. 73-80. Prokopiak A., Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predyktory społeczne, Lublin 2020. Prokopiak A., Siedlecka K., Rola wolontariatu rówieśniczego w okresie dojrzewania osób ze spektrum autyzmu [w:] Prokopiak A. (red.) Osoba ze spektrum autyzmu w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2020, s. 255-273. Rogers S.J., Dawson G.,Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Wspieranie komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Fundacja Rozwiązać Autyzm, Warszawa 2015. Siemiątkowska-Sujka J., Model SCERTS w terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Psychiatria 2019;16(4), s. 247-254. Szafrańska A. Sieci społeczne i sieci wsparcia społecznego rodzin osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 30/2018, s. 207-221. Szmania L., Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnych wizji dorosłości. Studia Edukacyjne, nr 39, 2016, s. 331-349. Adam Mickiewicz University Press, Poznań. DOI: 10.14746/se.2016.38.19 Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Wydawnictwo FŚCEDS, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W01: Absolwent zna i rozumie rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_W06 E.2A.W1 UMIEJĘTNOŚCI U01: Absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_U03 K_U05 E.2A.U1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K01: Absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej K_K02, K_K07 E.2A.K3, E.2A.K4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Brodacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Brodacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.