Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć rewalidacji indywidualnej z uczniem ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVII.8NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć rewalidacji indywidualnej z uczniem ze spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

15 godz. studiowanie literatury przedmiotu

15 godz. przygotowanie pracy pisemnej

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

(W, U, K) praca pisemna,

Pełny opis:

Rozwój osób w spektrum autyzmu przebiega nieharmonijnie, jest często znacznie opóźniony. Osoby ze spektrum autyzmu w polskiej rzeczywistości edukacyjno-terapeutycznej są nadal „przystosowywane do życia w społeczeństwie”, „naprawiane”. W ramach zajęć ustalimy priorytety celów zajęć rewalidacji indywidualnej i sposoby ich osiągania.

Literatura:

Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań 2003.

Gutstein S., Księga RDI. Wytyczanie nowych ścieżek w autyzmie, zespole Aspergera i PDD z Programem Rozwoju Relacji. Fundacja Rozwiązać Autyzm, Warszawa 2012.

Otrębski W., Domagała-Zyśk E., Sudoł A., (2019) ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Wydanie 3. Podręcznik polski. Pracownia testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa.

Płatos M., Wojaczek K., Zawisny A., W stronę przyjaźni zorganizowanej. Wolontariat koleżeński jako brakujący element kompleksowego systemu wsparcia osób z autyzmem [w]: Tomaszewski P., Bargiel-Matusiewicz K., Pisula E. (red.) Społeczne i kulturowe aspekty niepełnosprawności. Wydawnictwa UW, Warszawa 2015, s. 109-129.

Podgórska-Jachnik D., (Nie)pełnosprawność a (nie)samodzielność w kontekście autonomii relacyjnej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 32/2018, s. 57-71.

Späth E., Jongsma K., Autism, autonomy, and authenticity. Medicine, Health Care and Philosophy 2020, volume 23, s. 73-80.

Prokopiak A., Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predyktory społeczne, Lublin 2020.

Prokopiak A., Siedlecka K., Rola wolontariatu rówieśniczego w okresie dojrzewania osób ze spektrum autyzmu [w:] Prokopiak A. (red.) Osoba ze spektrum autyzmu w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2020, s. 255-273.

Rogers S.J., Dawson G.,Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Wspieranie komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Fundacja Rozwiązać Autyzm, Warszawa 2015.

Siemiątkowska-Sujka J., Model SCERTS w terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Psychiatria 2019;16(4), s. 247-254.

Szafrańska A. Sieci społeczne i sieci wsparcia społecznego rodzin osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 30/2018, s. 207-221.

Szmania L., Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnych wizji dorosłości. Studia Edukacyjne, nr 39, 2016, s. 331-349. Adam Mickiewicz University Press, Poznań. DOI: 10.14746/se.2016.38.19

Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Wydawnictwo FŚCEDS, Lublin.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01: Absolwent zna i rozumie rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_W06 E.2A.W1

UMIEJĘTNOŚCI

U01: Absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_U03

K_U05 E.2A.U1

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K01: Absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej K_K02, K_K07 E.2A.K3, E.2A.K4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Brodacka
Prowadzący grup: Małgorzata Brodacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0