Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z zachowaniami trudnymi osób ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVII.9NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z zachowaniami trudnymi osób ze spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?id=21857&returnto=catmanage
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenia wynikające z programu studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

15 godz. studiowanie literatury przedmiotu

15 godz. przygotowanie pracy pisemnej


Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

(W, U, K) praca pisemna,

Pełny opis:

Spektrum zaburzeń autystycznych to całościowe zaburzenia rozwoju, które charakteryzują się trudnościami w relacjach społecznych i komunikowaniu się oraz ograniczonymi wzorcami zachowań, aktywności i zainteresowań. W opinii nauczycieli klas integracyjnych i szkół specjalnych wyjątkowo często osoby dotknięte tym zaburzeniem są określane jako agresywne wobec innych i siebie. Agresja i napady złości są problemem powszechnie współwystępującym z autyzmem. W ramach przedmiotu student poznaje etiologię zachowań trudnych oraz strategie radzenia sobie z nimi.

Literatura:

Benish T., Bramlett R. (2011). Using social stories to decrease aggression and increase positive peer interactions in normally developing pre-school children, Educational Psychology in Practice. Vol. 27 Issue 1, Pages 1-17.

Boyden P. (2012). Improving interactions between siblings, Learning Disability Practice. Vol. 15 Issue 7, Pages 12-18.

Dominick K., Davis N., Lainhart J., Tager-Flusberg H., Folstein S. (2007). Atypical behaviors in children with autism and children with a history of language impairment. Research in Developmental Disabilities, Volume 28, Issue 2, Pages 145–162.

Grandin T. (2006). Myślenie obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmem, (przekład M. Klimek-Lewandowska, D. Lewandowska), Fraszka Edukacyjna we współpr. z Fundacją Synapsis, Warszawa.

Grandin T, Johnson C. (2011). Zwierzęta czynią nas ludźmi, (przekład K. Puławski), Media Rodzina, Poznań.

Gray C., White A. (2005). Historyjki społeczne. Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci (przekład M. Michalski), Fraszka Edukacyjna we współpr. z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa.

Frith U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy (przekład M. Hernik, G. Krajewski), GWP, Gdańsk.

KenrickD., Neuberg S., Cialdini R. (2006). Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk (przekład A. Nowak, O. Waśkiewicz, M. Trzebiatowska, M. Orski)

Mandell D., Walrath C., Manteuffel B., Sgro G., Pinto-Martin J. (2005). The prevalence and correlates of abuse among children with autism served in comprehensive community-based mental health settings, Department of Psychiatry, University of Pennsylvania School of Medicine, Philadelphia, PA 19104, USA.

Maslow A. (2009). Motywacja i osobowość, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_W05, K_W06 E.2A.W1.

Absolwent potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_U03, K_U05, K_U07 E.2A.U1.

Absolwent jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej K_K02, K_K07 E.2A.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prokopiak
Prowadzący grup: Anna Prokopiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0