Metodyka pracy z zachowaniami trudnymi osób ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVII.9NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z zachowaniami trudnymi osób ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?id=21857&returnto=catmanage |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenia wynikające z programu studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 15 godz. studiowanie literatury przedmiotu 15 godz. przygotowanie pracy pisemnej Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | (W, U, K) praca pisemna, |
Pełny opis: |
Spektrum zaburzeń autystycznych to całościowe zaburzenia rozwoju, które charakteryzują się trudnościami w relacjach społecznych i komunikowaniu się oraz ograniczonymi wzorcami zachowań, aktywności i zainteresowań. W opinii nauczycieli klas integracyjnych i szkół specjalnych wyjątkowo często osoby dotknięte tym zaburzeniem są określane jako agresywne wobec innych i siebie. Agresja i napady złości są problemem powszechnie współwystępującym z autyzmem. W ramach przedmiotu student poznaje etiologię zachowań trudnych oraz strategie radzenia sobie z nimi. |
Literatura: |
Benish T., Bramlett R. (2011). Using social stories to decrease aggression and increase positive peer interactions in normally developing pre-school children, Educational Psychology in Practice. Vol. 27 Issue 1, Pages 1-17. Boyden P. (2012). Improving interactions between siblings, Learning Disability Practice. Vol. 15 Issue 7, Pages 12-18. Dominick K., Davis N., Lainhart J., Tager-Flusberg H., Folstein S. (2007). Atypical behaviors in children with autism and children with a history of language impairment. Research in Developmental Disabilities, Volume 28, Issue 2, Pages 145–162. Grandin T. (2006). Myślenie obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmem, (przekład M. Klimek-Lewandowska, D. Lewandowska), Fraszka Edukacyjna we współpr. z Fundacją Synapsis, Warszawa. Grandin T, Johnson C. (2011). Zwierzęta czynią nas ludźmi, (przekład K. Puławski), Media Rodzina, Poznań. Gray C., White A. (2005). Historyjki społeczne. Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci (przekład M. Michalski), Fraszka Edukacyjna we współpr. z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa. Frith U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy (przekład M. Hernik, G. Krajewski), GWP, Gdańsk. KenrickD., Neuberg S., Cialdini R. (2006). Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk (przekład A. Nowak, O. Waśkiewicz, M. Trzebiatowska, M. Orski) Mandell D., Walrath C., Manteuffel B., Sgro G., Pinto-Martin J. (2005). The prevalence and correlates of abuse among children with autism served in comprehensive community-based mental health settings, Department of Psychiatry, University of Pennsylvania School of Medicine, Philadelphia, PA 19104, USA. Maslow A. (2009). Motywacja i osobowość, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_W05, K_W06 E.2A.W1. Absolwent potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu K_U03, K_U05, K_U07 E.2A.U1. Absolwent jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej K_K02, K_K07 E.2A.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prokopiak | |
Prowadzący grup: | Anna Prokopiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.