Diagnoza i terapia pedagogiczna osób ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.10STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia pedagogiczna osób ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zgodnie z programem studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 10 godz. studiowanie literatury przedmiotu 10 godz. przygotowywanie prac na ćwiczenia 10 godz. przygotowanie się do egzaminu Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W, U, K Prace pisemne, W, U, K Egzamin pisemny |
Pełny opis: |
Moduł wprowadza w metodykę pracy dzieci i młodzieży z autyzmem z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesną pedagogikę. |
Literatura: |
Grodzka, M. (2010). Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty. Warszawa: PWN. Notbohn, E. (2009). 10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem. Warszawa: Świat Książki. Olechnowicz, H. (2004). Wokół autyzmu Fakty skojarzenia refleksje. Warszawa: WSiP. Prokopiak, A. (red.) (2019). Osoba z autyzmem w biegu życia. Lublin: Wyd. UMCS. Prokopiak, A. (2015). Dziecko z autyzmem jako partner dialogu [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem (red.) Kaczmarek, B., Wojciechowska, A. Warszawa: Impuls s. 79-85 Prokopiak, A. (2014). Niedyrektywność w terapii autyzmu [w:] Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia (red.) Kossewska, J., Kraków: Wyd. JAK, s. 87-96 Prokopiak, A. (2016). Towarzyszenie osobie z autyzmem w jej rozwoju emocjonalnym [w:] Roczniki Teologiczne, TOM LXXIII, Lublin: KUL, s. 205-221 Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wyd. UMCS Lublin. Rogers, S., Dawson, G., Vismara L. (2014). Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Kraków: UJ Prokopiak, A. (red.) (2013). Terapia więzi i dialogu. Koncepcja Hanny Olechnowicz (red.) Lublin: PETIT na zlecenie Fundacji Alpha. Sutton, C. (2009). Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. Warszawa: SYNAPSIS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student zna i rozumie podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym diety, suplementację, farmakoterapię; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci K_W05 K_W06 2. Student zna i rozumie funkcjonowanie szkolne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jego uwarunkowania K_W05 K_W06 3. Student zna i rozumie znaczenie środowiska fizycznego, stymulacji i integracji sensorycznej w autyzmie; specyfikę funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; zagadnienie mowy, języka i komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; zasady diagnozy psychopedagogicznej uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym profile funkcjonalne K_W05 K_W06 UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi rozwiązywać problemy wychowawcze i stosować korekcję zachowania u dzieci lub uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz prezentować różne podejścia do edukacji i terapii tych dzieci i uczniów; opisać modele edukacyjno-terapeutyczne, wybrane metody i formy pracy i terapii; planować i realizować pracę z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wsparcie terapeutyczne i pomoc psychospołeczną rodzinie K_U03 K_U05 K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student we współpracy z innymi członkami zespołu potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K02 K_K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prokopiak | |
Prowadzący grup: | Anna Prokopiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.