Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia pedagogiczna osób ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVIII.10STP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia pedagogiczna osób ze spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zgodnie z programem studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

10 godz. studiowanie literatury przedmiotu

10 godz. przygotowywanie prac na ćwiczenia

10 godz. przygotowanie się do egzaminu

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W, U, K Prace pisemne,

W, U, K Egzamin pisemny

Pełny opis:

Moduł wprowadza w metodykę pracy dzieci i młodzieży z autyzmem z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesną pedagogikę.

Literatura:

Grodzka, M. (2010). Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty. Warszawa: PWN.

Notbohn, E. (2009). 10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem. Warszawa: Świat Książki.

Olechnowicz, H. (2004). Wokół autyzmu Fakty skojarzenia refleksje. Warszawa: WSiP.

Prokopiak, A. (red.) (2019). Osoba z autyzmem w biegu życia. Lublin: Wyd. UMCS.

Prokopiak, A. (2015). Dziecko z autyzmem jako partner dialogu [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem (red.) Kaczmarek, B., Wojciechowska, A. Warszawa: Impuls s. 79-85

Prokopiak, A. (2014). Niedyrektywność w terapii autyzmu [w:] Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia (red.) Kossewska, J., Kraków: Wyd. JAK, s. 87-96

Prokopiak, A. (2016). Towarzyszenie osobie z autyzmem w jej rozwoju emocjonalnym [w:] Roczniki Teologiczne, TOM LXXIII, Lublin: KUL, s. 205-221

Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wyd. UMCS Lublin.

Rogers, S., Dawson, G., Vismara L. (2014). Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Kraków: UJ

Prokopiak, A. (red.) (2013). Terapia więzi i dialogu. Koncepcja Hanny Olechnowicz (red.) Lublin: PETIT na zlecenie Fundacji Alpha.

Sutton, C. (2009). Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. Warszawa: SYNAPSIS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Student zna i rozumie podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym diety, suplementację, farmakoterapię; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci K_W05 K_W06

2. Student zna i rozumie funkcjonowanie szkolne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jego uwarunkowania K_W05 K_W06

3. Student zna i rozumie znaczenie środowiska fizycznego, stymulacji i integracji sensorycznej w autyzmie; specyfikę funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; zagadnienie mowy, języka i komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; zasady diagnozy psychopedagogicznej uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym profile funkcjonalne

K_W05 K_W06

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi rozwiązywać problemy wychowawcze i stosować korekcję zachowania u dzieci lub uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz prezentować różne podejścia do edukacji i terapii tych dzieci i uczniów; opisać modele edukacyjno-terapeutyczne, wybrane metody i formy pracy i terapii; planować i realizować pracę z rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wsparcie terapeutyczne i pomoc psychospołeczną rodzinie K_U03 K_U05 K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student we współpracy z innymi członkami zespołu potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K02 K_K07

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prokopiak
Prowadzący grup: Anna Prokopiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0