Edukacja, rehabilitacja i terapia osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.3STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja, rehabilitacja i terapia osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=24121#section-0 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii ogólnej i rozwojowej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie prezentacji - 15 Studiowanie literatury - 20 Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 15 Przygotowanie się do egzaminu-25 Łączna liczba godzin niekontaktowych 75 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu -3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - egzamin pisemny W2 - egzamin pisemny U1 - prezentacja U2 - prezentacja K1- egzamin pisemny, prezentacja |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką edukacji, rehabilitacji, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi (NS). Zostanie omówiona interdyscyplinarnie ujęta charakterystyka wybranych rodzajów niepełnosprawności sprzężonych oraz chorób przewlekłych, a także oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i wspierających wobec osób z NS oraz członków ich rodzin. W ramach ćwiczeń mogą być realizowane fakultatywnie hospitacje zajęć edukacyjnych w placówkach kształcenia specjalnego/integracyjnego oraz spotkania ze specjalistami pracującymi z uczniami z niepełnosprawnościami sprzężonymi w różnych formach edukacji. |
Literatura: |
1. Buchnat M, Pawelczak K. (red. ) (2013), Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi., Wyd Nauk. UAM, Poznań. 2. Ćwirynkało, K., Kosakowski, Cz. (red.) (2013) Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. 3. Domagała-Zyśk E., Wiącek G., Książek M. (red.)(2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności., Wyd. Episteme, Lublin. 4. Kasprzak, T. (2021). Doświadczenie sprzężonej niepełnosprawności sensorycznej: perspektywa socjologiczna. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 22(2-3), 29-44. 5. Libura , M., Władysiuk M, Małowicka M., Grabowska E., Gałązka-Sobotka M., Gryglewicz J. (2016). Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego. 6. Loska M. (2005), Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcym. Osiągnięcia edukacyjne, WSiP, Warszawa. 7. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne, Wyd. UJ, Kraków 2002. 8. Ploch. L., Wybrane schorzenia rzadkie - kontekst terapeutyczny. Difin Warszawa 2020. 9. Smyczek, A., Dońska-Olszko, M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE. 10. Winczura B, Cytowska B., Stawarski A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 11. Zaorska M. (2002). Głuchoniewidomi w Polsce. Specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, UWM, Olsztyn, 2002. 12. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. 13. Zubrzycka, R. (2017). Psychospołeczne uwarunkowania radzenia sobie rodziców dzieci z mukowiscydozą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 14. Libura, M. (2023). Rare diseases: an analysis of barriers to medical care and the needs and expectations of Polish patients and their carers (Doctoral dissertation, Department of Paediatric Endocrinology and Diabetology). 15.Bogdan, M., Kanecki, K., Tyszko, P., Nitsch-Osuch, A., & Goryński, P. Choroby rzadkie–współczesne problemy i wyzwania dla systemów ochrony zdrowia. Przegląd chorób rzadkich–diagnostyka i leczenie, 54. Literatura dodatkowa zamieszczona na kursie (platforma Moodle) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Absolwent w pogłębionym stopniu zna teoretyczne podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi - definiuje i identyfikuje poszczególne kategorie osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi w aspekcie diagnozy, etiologii i symptomatologii K_W03 2. Absolwent posiada merytoryczną i metodyczną interdyscyplinarną wiedzę z zakresu edukacji, rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwłaszcza w systemie integracyjnym i włączającym oraz zna instytucje i organizacje, które je wspierają K_W05, K_W10 UMIEJĘTNOŚCI 1. Absolwent potrafi analizować biopsychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi K_U01 2. Absolwent potrafi projektować oddziaływania edukacyjno-wychowawcze i wspierające osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz ich rodziny K_U01; K_U04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Absolwent ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowania aktywnego działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi i ich rodzin oraz stałego samodoskonalenia się i zasięgania opinii stosownych ekspertów K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Zubrzycka | |
Prowadzący grup: | Renata Zubrzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.