Przedmiot fakultatywny: Kryzys straty i żałoby - wsparcie dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.3fak |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Kryzys straty i żałoby - wsparcie dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): - Ćwiczenia 15 CA Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 CA Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych i studiowanie literatury przedmiotu 30 godz. - Opracowanie i prezentacja wybranej techniki terapeutycznej 30 godz. - Oglądanie dodatkowych materiałów wizualnych 15 godz. - Przygotowanie pracy zaliczeniowej 30 godz. Łączna liczba godzin niekontaktowych 105 godz.; 3,5 ECTS Łączny nakład pracy studenta: 4 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1- praca pisemna; U1- praca projektowa; K1- praca projektowa, praca pisemna. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zainteresowania są różne aspekty procesu umierania, śmierci, żałoby i kryzysu postrzegane w perspektywie pedagogicznej. Podstawowym celem zajęć będzie prezentacja i omówienie procesu umierania, zagadnienia śmierci, kryzysu straty i żałoby w percepcji dzieci i młodzieży. Ponadto przedstawione zostaną techniki i metody stosowane w celu wsparcia dziecka i adolescenta w kryzysie straty i żałoby. |
Literatura: |
Bortkiewicz, P. (2000). Tanatologia zarys problematyki moralnej. Poznań. Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk. James, R.K., Gillialnd Burl, E. (2010). Strategie Interwencji Kryzysowej. Warszawa. Keirse, M. (2004). Smutek, strata, żałoba. Jak sobie z nimi radzić? Jak pomóc innym? Radom. Kenneth, P. K. (2007). Śmierć w różnych religiach świata. Kraków. Kubacka- Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa. Kübler- Ross E., Tł. Sobiepanek-Szczęsna K. (2010). Pytania i odpowiedzi na temat śmierci i umierania: odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące śmierci. Warszawa. Lipczynski, A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa. Makselon, J. (2005). Człowiek wobec śmierci aspekty psychologiczno- pastoralne. Kraków. Matuszewski, A. (2002). Poziom noetyczności a postawa wobec śmierci. Pelpin. Nieroba, E., Zawłocki, I., Niewiadomski, K. (2010). Tanatopedagogika w procesie kształcenia nauczycieli. Edukacja- technika- informatyka, 1, 249- 256. Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa. Ostrowska, A. (2005). Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa. Warszawa. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny. Kraków. Płużek, Z. (1996). Świat ludzkich kryzysów. Kraków. Reber, A. S. (2000). Słownik Psychologii. Warszawa. Sielicka, E. (2015). Edukacja tanatologiczna- współczesne wyzwanie, Pedagogika społeczna, 2(56), 155-165. Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Ma uporządkowana wiedzę z zakresu funkcjonowania psychologicznego i społecznego dziecka i adolescenta w sytuacji kryzysu straty i żałoby: KW02; P7U_W; P7S_WG Umiejętności: U1. Potrafi samodzielnie na podstawie zdobytej wiedzy z zajęć wybrać lub przygotować narzędzie wsparcia dziecka/ abolescenta w żałobie: K_U03; P7U_U P7S_UW Kompetencje: K1.Potrafi uzupełnić i doskonalić nabytą na zajęciach wiedzę i umiejętności: K_K01; P7U_K; P7S_KK; P7S_KR |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gabryś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gabryś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.