Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Kryzys straty i żałoby - wsparcie dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVIII.3fak
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Kryzys straty i żałoby - wsparcie dzieci i młodzieży
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

- Ćwiczenia 15 CA

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 CA

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 ECTS


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych i studiowanie literatury przedmiotu 30 godz.

- Opracowanie i prezentacja wybranej techniki terapeutycznej 30 godz.

- Oglądanie dodatkowych materiałów wizualnych 15 godz.

- Przygotowanie pracy zaliczeniowej 30 godz.

Łączna liczba godzin niekontaktowych 105 godz.; 3,5 ECTS

Łączny nakład pracy studenta: 4 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1- praca pisemna;

U1- praca projektowa;

K1- praca projektowa, praca pisemna.

Pełny opis:

Przedmiotem zainteresowania są różne aspekty procesu umierania, śmierci, żałoby i kryzysu postrzegane w perspektywie pedagogicznej. Podstawowym celem zajęć będzie prezentacja i omówienie procesu umierania, zagadnienia śmierci, kryzysu straty i żałoby w percepcji dzieci i młodzieży. Ponadto przedstawione zostaną techniki i metody stosowane w celu wsparcia dziecka i adolescenta w kryzysie straty i żałoby.

Literatura:

Bortkiewicz, P. (2000). Tanatologia zarys problematyki moralnej. Poznań.

Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk.

James, R.K., Gillialnd Burl, E. (2010). Strategie Interwencji Kryzysowej. Warszawa.

Keirse, M. (2004). Smutek, strata, żałoba. Jak sobie z nimi radzić? Jak pomóc innym? Radom.

Kenneth, P. K. (2007). Śmierć w różnych religiach świata. Kraków.

Kubacka- Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa.

Kübler- Ross E., Tł. Sobiepanek-Szczęsna K. (2010). Pytania i odpowiedzi na temat śmierci i umierania: odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące śmierci. Warszawa.

Lipczynski, A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa.

Makselon, J. (2005). Człowiek wobec śmierci aspekty psychologiczno- pastoralne. Kraków.

Matuszewski, A. (2002). Poziom noetyczności a postawa wobec śmierci. Pelpin.

Nieroba, E., Zawłocki, I., Niewiadomski, K. (2010). Tanatopedagogika w procesie kształcenia nauczycieli. Edukacja- technika- informatyka, 1, 249- 256.

Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa.

Ostrowska, A. (2005). Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa. Warszawa.

Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny. Kraków.

Płużek, Z. (1996). Świat ludzkich kryzysów. Kraków.

Reber, A. S. (2000). Słownik Psychologii. Warszawa.

Sielicka, E. (2015). Edukacja tanatologiczna- współczesne wyzwanie, Pedagogika społeczna, 2(56), 155-165.

Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Ma uporządkowana wiedzę z zakresu funkcjonowania psychologicznego i społecznego dziecka i adolescenta w sytuacji kryzysu straty i żałoby: KW02; P7U_W; P7S_WG

Umiejętności:

U1. Potrafi samodzielnie na podstawie zdobytej wiedzy z zajęć wybrać lub przygotować narzędzie wsparcia dziecka/ abolescenta w żałobie: K_U03; P7U_U P7S_UW

Kompetencje:

K1.Potrafi uzupełnić i doskonalić nabytą na zajęciach wiedzę i umiejętności: K_K01; P7U_K; P7S_KK; P7S_KR

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gabryś
Prowadzący grup: Agnieszka Gabryś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0