Konstruowanie indywidualnych programów wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.5STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie indywidualnych programów wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykłady -15 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) 15 godz. studiowanie literatury przedmiotu, 15 godz. przygotowanie projektów diagnostyczno-terapeutycznych 15 godz. analiza materiałów źródłowych, dokumentacji 15 godz. przygotowywanie się do zaliczenia pisemnego Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2 kolokwium W1, W2, U1, U2, K1 - , analiza i interpretacja wyników badań dzieci, przygotowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy dotyczącej specyfiki rozwoju psychoruchowego dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną (słuchu i wzroku), a także kształtowanie umiejętności w zakresie zasad konstruowania indywidualnych programów wspierających rozwój i wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną. Przedmiot ma na celu także uwrażliwienie na konieczność objęcia małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną oddziaływaniami wczesnego wspomagania rozwoju. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu w szkole powszechnej i w przedszkolu, red. J. Kosmalowa, Warszawa 1997. 2. Dziecko z wadą słuchu u progu szkoły, red. A. Jakoniuk-Diallo, Poznań 2017. 3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002. 4. Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, red. J. Kobosko, Warszawa 1999. 5. Problemy wczesnej rehabilitacji niewidomych i słabowidzących dzieci. Materiały z konferencji, Rembertów 17-18 listopada 1995 r., Warszawa 1995. 6. Rozwój i wychowanie niewidomego dziecka w wieku żłobkowym i przedszkolnym, red. M. Orkan-Łęcka, Warszawa 1985. 7. Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009. 8. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, red. K. Czerwińska, Warszawa 2015. 9. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem, red. G. Walczak, Warszawa 2004. 10. Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, red. K. Czerwińska, Warszawa 2016. Literatura uzupełniająca 1. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2011. 2. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2001. 3. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5: R-St, Warszawa 2006. 4. Krzeszowski T., Gdy dziecko niedowidzi. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Bydgoszcz 1993. 5. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu. Poradnik dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982. 6. Lowe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1 Student zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego oraz współczesne podejścia do problemów uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną i wynikające z nich nowe formy edukacji oraz zasady organizacji wczesnego wspomagania rozwoju K_W05 E.1S.W4.E.1S.W8.E.1T.W4. E.1T.W7. W2 Student zna i rozumie merytoryczną i metodyczną wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć w ramach WWR, w szczególności z zakresu organizacji i metodyki kształcenia i terapii uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji zajęć, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć K_W06 E.1S.W8. E.1T.W7. UMIEJĘTNOŚCI U1 Student potrafi dokonywać pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych w ramach WWR oraz projektować i przeprowadzać zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną, wykorzystując aktualne koncepcje psychopedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_U03 E.1S.U2 E.1T.U2. U2 Student potrafi konstruować i prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną dokonując przemyślanej ewaluacji opracowanych zajęć ze wskazaniem obszarów wymagających modyfikacji oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć K_U05, K_U07 E.1S.U8.E.1T.U7. KOMPETENCJE K1 Student jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, inicjowania wspólnych działań i aktywnego uczestnictwa w opracowywaniu odpowiednich oddziaływań terapeutycznych i podejmowania współpracy na rzecz dobra dziecka, jest także świadomy konieczności rozpoznawania specyfiki środowiska funkcjonowania dziecka oraz jego wpływu na funkcjonowanie uczniów K_K02, K_K07 E.1S.K2. E.1T.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Brodacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Brodacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.