Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie indywidualnych programów wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSVIII.5STP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie indywidualnych programów wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną w ramach WWR
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):


Wykłady -15

Ćwiczenia – 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


15 godz. studiowanie literatury przedmiotu,


15 godz. przygotowanie projektów diagnostyczno-terapeutycznych


15 godz. analiza materiałów źródłowych, dokumentacji


15 godz. przygotowywanie się do zaliczenia pisemnego


Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2 kolokwium

W1, W2, U1, U2, K1 - , analiza i interpretacja wyników badań dzieci, przygotowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy dotyczącej specyfiki rozwoju psychoruchowego dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną (słuchu i wzroku), a także kształtowanie umiejętności w zakresie zasad konstruowania indywidualnych programów wspierających rozwój i wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną. Przedmiot ma na celu także uwrażliwienie na konieczność objęcia małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną oddziaływaniami wczesnego wspomagania rozwoju.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu w szkole powszechnej i w przedszkolu, red. J. Kosmalowa, Warszawa 1997.

2. Dziecko z wadą słuchu u progu szkoły, red. A. Jakoniuk-Diallo, Poznań 2017.

3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.

4. Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, red. J. Kobosko, Warszawa 1999.

5. Problemy wczesnej rehabilitacji niewidomych i słabowidzących dzieci. Materiały z konferencji, Rembertów 17-18 listopada 1995 r., Warszawa 1995.

6. Rozwój i wychowanie niewidomego dziecka w wieku żłobkowym i przedszkolnym, red. M. Orkan-Łęcka, Warszawa 1985.

7. Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009.

8. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, red. K. Czerwińska, Warszawa 2015.

9. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem, red. G. Walczak, Warszawa 2004.

10. Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, red. K. Czerwińska, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca

1. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2011.

2. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i

przedszkolnym, Kraków 2001.

3. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5: R-St, Warszawa 2006.

4. Krzeszowski T., Gdy dziecko niedowidzi. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Bydgoszcz 1993.

5. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu. Poradnik dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982.

6. Lowe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 Student zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego oraz współczesne podejścia

do problemów uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną i wynikające z nich nowe formy edukacji oraz zasady organizacji wczesnego wspomagania rozwoju K_W05 E.1S.W4.E.1S.W8.E.1T.W4. E.1T.W7.

W2 Student zna i rozumie merytoryczną i metodyczną wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć w ramach WWR, w szczególności z zakresu organizacji i metodyki kształcenia i terapii uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną

w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji zajęć, efektywnych strategii nauczania

i uniwersalnego projektowania zajęć K_W06 E.1S.W8. E.1T.W7.

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Student potrafi dokonywać pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych,

terapeutycznych w ramach WWR oraz projektować i przeprowadzać zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną, wykorzystując aktualne koncepcje psychopedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_U03 E.1S.U2 E.1T.U2.

U2 Student potrafi konstruować i prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści

do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną dokonując przemyślanej ewaluacji opracowanych zajęć ze wskazaniem obszarów wymagających modyfikacji oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć K_U05, K_U07 E.1S.U8.E.1T.U7.

KOMPETENCJE

K1 Student jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, inicjowania wspólnych działań i aktywnego uczestnictwa w opracowywaniu odpowiednich oddziaływań terapeutycznych i podejmowania współpracy na rzecz dobra dziecka, jest także świadomy konieczności

rozpoznawania specyfiki środowiska funkcjonowania dziecka oraz jego wpływu na funkcjonowanie uczniów K_K02, K_K07 E.1S.K2. E.1T.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Brodacka
Prowadzący grup: Małgorzata Brodacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0