Metodyka edukacji w klasach IV-VIII dla dzieci z niepełnosprawnością słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.9STP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji w klasach IV-VIII dla dzieci z niepełnosprawnością słuchu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii niesłyszących i słabosłyszących, psychologii rozwoju człowieka. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) wykład 15 ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 10 Przygotowanie do zajęć 10 Przygotowanie do zaliczenia 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | praca pisemna |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z organizacją specjalistycznego postępowania edukacyjnego zmierzającego do realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w klasach IV-VIII przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. |
Literatura: |
Bąbel P., Wiśniak M., 2015, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: GWP. Chrzanowska I., 2015, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Impuls. Eckert U., 1997, Pedagogika niesłyszących i słabosłyszących – surdopedagogika w: Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik. Poznań. Filipiak E., Mroczkowski A., 2014, Edukacja szkolna i pozaszkolna. Wczesna faza dorastania, [w:] A.I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, seria III: Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 5, Warszawa: IBE. Filipiak E., Szymczak J., 2014, Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny,[w:] A.I. Brzezińska (red.),Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, seria III :Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 4, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Głodkowska J., 2012, (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wyd. APS. Góralówna M,. Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Grzegorzewska M., 1964, Pedagogika specjalna. Warszawa: PIPS. Huget P., 2007, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków. Janus–Sitarz A., (red.), 2004, Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków. Janus–Sitarz A., (red.), 2004,Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków. Janus–Sitarz A., (red.), 2010, Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków. Janus–Sitarz A. (red.), 2005, Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków. Janus–Sitarz A., 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje, oceny, propozycje, Kraków. Maternicki J., (red.), 2004, Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, Warszawa. Polański E., 1987, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa. Siwek H., 2005, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, Warszawa: WSiP. Włodarczyk A., 2007, Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków. Zaremba D., 2006, Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - student zna: 1. metodykę nauczania uczniów w klasach starszych z niepełnosprawnością słuchową lub sprzężoną niepełnosprawnością słuchową; organizację i specyfikę kształcenia uczniów; podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy IV–VIII) oraz ich adaptację i realizację w stosunku do dziecka i ucznia niesłyszącego; komunikację językową w nauczaniu; potrzebę organizowania przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy, doboru pomocy dydaktycznych i środków technicznych, znaczenie współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami; K_W05; K_W06; E.2S.W1 UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi: 1. analizować metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością słuchową lub sprzężoną w klasach IV-VIII; określać organizację i specyfikę kształcenia uczniów z dysfunkcją słuchu; analizować podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), a także dokonywać ich adaptacji i realizacji w stosunku do ucznia niesłyszącego; stosować komunikację językową w nauczaniu; organizować przestrzeń szkolną oraz optymalne stanowiska pracy; dobierać pomoce dydaktyczne i środki techniczne; współpracować z rodziną lub opiekunami dziecka i ucznia, nauczycielami i specjalistami; K_U03; K_U05; K_U07; E.2S.U1 2. stosować strategie, metody i formy wspierania nauczycieli pracujących z dziećmi i uczniami z niepełnosprawnością słuchową w edukacji włączającej; K_U03; K_U05; K_U07; E.2S.U5. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student jest gotów do: 1. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; K_K02; K_K07; E.2S.K3. 2. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy; K_K02; K_K07; E.2S.K4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gulip | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gulip | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.