Praktyka śródroczna w kl. 4-8 szkoły specjalnej lub integracyjnej dla dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSVIII.PśppS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka śródroczna w kl. 4-8 szkoły specjalnej lub integracyjnej dla dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem opiekuna praktyki): 40h Łączna liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 1,3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 20h Przygotowanie do prowadzenia zajęć: 10h Studiowanie literatury: 10h Łączna liczba godzin niekontaktowych: 20h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,7 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1; W2; W3 - dziennik praktyk; U1; U2; U3; U4; U5 - dwa scenariusze/lub konspekty/lub projekty realizowanych edukacyjnych, i/lub terapeutycznych, i/lub opiekuńczo-wychowawczych form pracy z dziećmi, dwa protokoły obserwacji funkcjonowania dziecka w trakcie zajęć grupowych lub indywidualnych wraz z analizą i interpretacją zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; KS1 - dziennik praktyk (uczestnictwo w zajęciach grupowych i/lub indywidualnych dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną). |
Pełny opis: |
Podstawowym celem praktyk studenckich jest poznanie od strony prawnej i praktycznej specyfiki pracy edukacyjnej i/lub terapeutycznej, i/lub opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studenci powinni poznać zasady i metody edukacji, w tym niezbędną dokumentację, specyfikę zajęć, sposób monitorowania i ewaluacji prowadzonych zajęć. Zadania do wykonania podczas praktyki: 1. Poznanie organizacji pracy placówki – urządzenie i wyposażenie placówki, kadra pedagogiczna, podopieczni, dokumentacja placówki -statut, plan pracy, program wychowawczo-profilaktyczny i i inne; także zadania charakterystyczne dla przedszkola oraz środowiska w jakim działa; także zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nim w zakresie pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sensoryczną - 5 godz. 2. Hospitacja i uczestniczenie w zajęciach specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sensoryczną, w tym obserwacja sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych, także bezpośrednia obserwacja pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas wyjść grup uczniowskich - 20 godz. 3. Przygotowanie i prowadzenie zajęć wybranych przez opiekuna z ramienia przedszkola. 10 godz. 4. Samodzielne przygotowanie pod kierunkiem opiekuna praktyki pomocy - 5 godz. 6. Przygotowanie dokumentacji praktyki. |
Literatura: |
Butryn, U. 2001, Mój uczeń nie słyszy: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych Warszawa; 200 MEN. Butryn, U., 2005. Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat: poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych Warszawa; MENiS. Eckert U., 2001. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika W: Pedagogika specjalna: red. W. Dykcik; Poznań. Hoffmann, B., 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce, Warszawa. Stachyra, J. 2001: Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, Lublin. Szczepankowski, B., 2007. Surdopedagogika, W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; K_W06; E.3S.W1; E.3T.W1. 2. organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny; K_W06; E.3S.W2.; E.3T.W2. 3. zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. K_W06; E.3S.W3.; E.3T.W3.. Umiejętności: 1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; K_U05; K_U07; K_U10 E.3S.U1.; E.3T.U1. 2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych K_U05; K_U07; K_U10; E.3S.U2.; E.3T.U2. 3. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; K_U05; K_U07; K_U10; E.3S.U3.; E.3T.U3. 4. zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; K_U05; K_U07; K_U10; E.3S.U4.; E.3T.U4. 5. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno--pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. K_U05; K_U07; K_U10; E.3S.U5.; E.3T.U5. Kompetencje: 1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. K_K01 E.3S.K1.; E.3T.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gulip | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gulip | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.