Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSX.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja zdrowotna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Wykład 15h (Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego)

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Studiowanie literatury 75 h


Przygotowanie się do zaliczenia 30 h


Łączna liczba godzin niekontaktowych 3,5


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 Sprawdzian pisemny

W2 Sprawdzian pisemny

W3 Sprawdzian pisemny

W4 Sprawdzian pisemny

U1 Sprawdzian pisemny

K1 Sprawdzian pisemny

K2 Sprawdzian pisemny

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu Edukacja zdrowotna poświęcone są pogłębieniu teoretycznej wiedzy studentów z zakresu wybranych obszarów edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia, ochrony zdrowia i pedagogiki zdrowia oraz rozwijaniu , niezbędnych pedagogowi, praktycznych umiejętności w tym zakresie. Uczestnicy zajęć nauczą się diagnozowania i analizowania potrzeb różnorodnych grup odbiorców w obszarze zdrowia. Będą mieli okazję do refleksji na temat miejsca zdrowia w hierarchii wartości współczesnego człowieka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Woynarowska B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura dodatkowa

Borzucka- Sitkiewicz K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gaweł A. (2011). Świadomość zdrowotna jako kategoria wyznaczająca cele edukacji zdrowotnej, s.83-99. [W:] A.Gaweł, B. Bieszczada (red.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji, Wyd. Un. Jagiellońskiego, Kraków.

Glanz K., Rimer B.K., Viswanath K., Health behavior and health education. Theory, research, and practice 4TH EDITION Editors Foreword by C. Tracy Orleans.

Łukasik I.M. (2013). Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Lublin: Wyd. UMCS.

Łukasik I.M. (2018). Budowanie świadomości zdrowotnej w orientacji na przyszłość wyzwaniem edukacji zdrowotnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXXVII, z. 4, s. 93-106. DOI: 10.17951/lrp.2018.37.4.

Łukasik I.M. (2019). Poszerzanie świadomości dotyczącej znaczenia wody dla zdrowia człowieka. Wyzwania pedagogiki zdrowia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXXVIII, z. 3, s. 57-75 DOI: 10.17951/lrp.2019.38.3.

Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? Gdańsk: GWP.

Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K. (2009). Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Śliż D., Mamcarz A. (2018) (red.), Medycyna stylu życia. Warszawa: PWL.

Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży - uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa: Difin.

Literatura do pracy samodzielnej

Bass D., Baker R., (2006). Pierwsza pomoc i opieka domowa. Poradnik rodzinny. Wydawnictwo RM.

Buchfelder, A., Buchfelder, M. (2014). Podręcznik pierwszej pomocy. Wydawnictwo PZWL.

Juczyński, Z. (2001). Narzȩdzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów

Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

Stępińska J., Szajewski T. (2006). Pierwsza pomoc. Książka która ratuje życie. Wyd. Marek Łebkowski

Efekty uczenia się:

W1 absolwent zna i rozumie koncepcje i teorie, dotyczące edukacji zdrowotnej

K_W02 P7U_W

W2 ma psychologiczną i pedagogiczną wiedzę, dotyczącą metod badań stosowanych w edukacji zdrowotnej

K_W03 P7U_W

W3 zna i rozumie problemy, określające jakość życia i możliwość rozpoznania jakości życia poprzez badania

K_W05 P7U_W

W4 potrafi opisać teoretycznie procedury udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej

K_W08 P7U_U

U1 potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dla określenia zmiany zachowań prozdrowotnych

K_U04 P7U_U

K1 przyjmuje odpowiedzialność za własne zdrowie

K_K03 P7U_K

K2 uznaje znaczenie uwarunkowań zdrowotnych i holistycznego ujęcia funkcjonowania człowieka

K_K07 P7U_K

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Buczak
Prowadzący grup: Agnieszka Buczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0