Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSX.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15h (Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego) Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 75 h Przygotowanie się do zaliczenia 30 h Łączna liczba godzin niekontaktowych 3,5 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 Sprawdzian pisemny W2 Sprawdzian pisemny W3 Sprawdzian pisemny W4 Sprawdzian pisemny U1 Sprawdzian pisemny K1 Sprawdzian pisemny K2 Sprawdzian pisemny |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu Edukacja zdrowotna poświęcone są pogłębieniu teoretycznej wiedzy studentów z zakresu wybranych obszarów edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia, ochrony zdrowia i pedagogiki zdrowia oraz rozwijaniu , niezbędnych pedagogowi, praktycznych umiejętności w tym zakresie. Uczestnicy zajęć nauczą się diagnozowania i analizowania potrzeb różnorodnych grup odbiorców w obszarze zdrowia. Będą mieli okazję do refleksji na temat miejsca zdrowia w hierarchii wartości współczesnego człowieka. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Woynarowska B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura dodatkowa Borzucka- Sitkiewicz K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gaweł A. (2011). Świadomość zdrowotna jako kategoria wyznaczająca cele edukacji zdrowotnej, s.83-99. [W:] A.Gaweł, B. Bieszczada (red.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji, Wyd. Un. Jagiellońskiego, Kraków. Glanz K., Rimer B.K., Viswanath K., Health behavior and health education. Theory, research, and practice 4TH EDITION Editors Foreword by C. Tracy Orleans. Łukasik I.M. (2013). Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Lublin: Wyd. UMCS. Łukasik I.M. (2018). Budowanie świadomości zdrowotnej w orientacji na przyszłość wyzwaniem edukacji zdrowotnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXXVII, z. 4, s. 93-106. DOI: 10.17951/lrp.2018.37.4. Łukasik I.M. (2019). Poszerzanie świadomości dotyczącej znaczenia wody dla zdrowia człowieka. Wyzwania pedagogiki zdrowia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXXVIII, z. 3, s. 57-75 DOI: 10.17951/lrp.2019.38.3. Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? Gdańsk: GWP. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K. (2009). Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Śliż D., Mamcarz A. (2018) (red.), Medycyna stylu życia. Warszawa: PWL. Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży - uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa: Difin. Literatura do pracy samodzielnej Bass D., Baker R., (2006). Pierwsza pomoc i opieka domowa. Poradnik rodzinny. Wydawnictwo RM. Buchfelder, A., Buchfelder, M. (2014). Podręcznik pierwszej pomocy. Wydawnictwo PZWL. Juczyński, Z. (2001). Narzȩdzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Stępińska J., Szajewski T. (2006). Pierwsza pomoc. Książka która ratuje życie. Wyd. Marek Łebkowski |
Efekty uczenia się: |
W1 absolwent zna i rozumie koncepcje i teorie, dotyczące edukacji zdrowotnej K_W02 P7U_W W2 ma psychologiczną i pedagogiczną wiedzę, dotyczącą metod badań stosowanych w edukacji zdrowotnej K_W03 P7U_W W3 zna i rozumie problemy, określające jakość życia i możliwość rozpoznania jakości życia poprzez badania K_W05 P7U_W W4 potrafi opisać teoretycznie procedury udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej K_W08 P7U_U U1 potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dla określenia zmiany zachowań prozdrowotnych K_U04 P7U_U K1 przyjmuje odpowiedzialność za własne zdrowie K_K03 P7U_K K2 uznaje znaczenie uwarunkowań zdrowotnych i holistycznego ujęcia funkcjonowania człowieka K_K07 P7U_K |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Buczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Buczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.