Kultura języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSX.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=27358 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna wiedza o języku mówionym i pisanym |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny w bezpośrednim kontakcie - ćwiczenia - 30 godzin. Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 0,6 Przygotowanie się do zajęć: studiowanie literatury, wyszukiwanie informacji - 8 godz. Przygotowanie prac pisemnych - 2 godzin Przygotowanie się do testu zaliczeniowego - 10 godzin Łączna liczba godzin niekontaktowych: 20 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 (50 godzin pracy studenta) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. Prace pisemne. W2. Prace pisemne. W3. Prace pisemne. U1. Prace pisemne. U2. Prace pisemne. K1. Prace pisemne K2. Prace pisemne |
Pełny opis: |
„Mów poprawnie, przy użyciu najmniejszej liczby słów, ale zawsze wyraźnie, ponieważ celem wypowiedzi nie jest ostentacja, a żeby ludzie cię rozumieli”. / William Penn W trakcie zajęć z Kultury języka Studenci spojrzą na język z perspektywy nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Poddadzą analizie obowiązujące we współczesnej polszczyźnie trendy i mody oraz wzorce; rolę języka w procesie modyfikowania postaw. Będą mieli okazję do refleksji na temat ich skutków dla młodego pokolenia. Pogłębią swoją sprawność w posługiwaniu się językiem polskim, rozwiną umiejętności związane z wystąpieniami publicznymi Będą mieli okazję do refleksji na temat wagi dbałości o język przyszłych nauczycieli i pedagogów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pozycje zwarte i ciągłe: 1. Bergen, B. K. (2019). What the F. Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych. Kraków: Copernicus Center Press. 2. Bieganowska-Skóra, A. (2022). Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami. Lublin: UMCS. 3.Bieganowska, A. (2010). „Takoż w każdym języku leży osobliwy ogląd świata”- braki, ograniczenia czy potencjalne możliwości-jak przyszli pedagodzy definiują niepełnosprawność?, [w:] Kirenko, J. (red.) Zdrowa szkoła - zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką. Wybrane zagadnienia. Lublin: Neurocentrum, s. 158-178. 4. Bralczyk, J., Markowski, A., Miodek, J., Sosnowski, J. (2014). Wszystko zależy od przecinka. Warszaw: Agora. 5. Byrne, E. (2017). Bluzgaj zdrowo. O pożytkach z przeklinania. Warszawa: Buchmann. 6. Hąndzlik-Dudka, M. (2014). Wulgaryzmy a przekleństwa w kontekście przemian komunikacji językowej. Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, nr 27, 151-160; 7. Marcjanik, M. (2013). Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: PWN. 8. Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: PWN 9. Pankowska, D., Bieganowska-Skóra, A. (2018). Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 27 (2), s.183-201. 10. Pędzich, B. (2007). Język polski. 365 ćwiczeń ze słownictwa. Warszawa: Langenscheidt. 11. Załazińska, A., Rusinek, M. (2010). Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa: Czarna Owca Źródła internetowe: 12.Awdiejew A., Habrajska G., Nieuchwytne pojęcie manipulacji https://etykaslowa.ukw.edu.pl/jednostka/stowarzyszenie-etyki-slowa/eksperci-o-etyce-slowa/ 13.Wykład dra Jarosława Jachnika „Etyka a etykieta językowa): https://www.wsip.pl/e-spotkania/etyka-slowa-a-etykieta-jezykowa 14.Wykład prof. Jerzego Bralczyka "jak mówić, żeby nas słuchano?" https://www.youtube.com/watch?v=TG4ZAGnlPOY |
Efekty uczenia się: |
Absolwent/ka rozumie odpowiedzialność nauczyciela/pedagoga za rozwój kompetencji komunikacyjnych uczniów/ wychowanków na podstawie wiedzy o funkcjach i znaczeniu języka w procesie socjalizacji oraz podstawowej znajomości problematyki kultury i etyki słowa. K_W02; D.1/E.1.W4. Absolwent/ka zna i rozumie najważniejsze tendencje zmian we współczesnej polszczyźnie oraz obowiązujące normy i zwyczaj w zakresie używania języka polskiego w mowie i piśmie. K_W06; D.1./E.1.W2. Absolwent/ka ma wiedzę na temat nieetycznych zachowań językowych; rozumie negatywny wpływ agresji werbalnej i wulgaryzacji języka na rozwój indywidualny wychowanków oraz jakość życia społecznego. K_W06; D.1/E.1.W13. UMIEJĘTNOŚCI Absolwent/ka potrafi identyfikować i oceniać pod względem normatywnym własne i cudze wypowiedzi; poprawiać wypowiedzi niezgodne z obowiązującymi normami i zwyczajami językowymi, a także dostrzegać przejawy i interpretować konsekwencje łamania zasad etyki i estetyki słowa. K_U01, K_U02; D.1/E.1.U8. Absolwent/ka potrafi zaplanować działania pedagogiczne mające na celu podnoszenie kultury wypowiedzi wychowanków, zwiększania ich wrażliwości na etykę i estetykę języka oraz przeciwdziałanie agresji i wulgaryzacji w komunikacji bezpośredniej i internetowej. K_U03, K_06; D.1./E.1.U5. KOMPETENCJE SPOŁECZNA Absolwent/ka potrafi krytycznie ocenić własne zachowania związane z kulturą i etyką słowa oraz ma motywację do samodoskonalenia w tym zakresie, uwzględniając ich znaczenie w pracy nauczyciela/pedagoga. K_K01, K_K04; D.1/E.1.K6. Absolwent/ka jest przekonany/a o sensie i wartości rozwijania kultury i etyki języka w społeczeństwie oraz gotów/gotowa do podejmowania działań w tym zakresie zarówno w swoim najbliższym otoczeniu, jak i w przyszłej pracy pedagogicznej. K_K02; D.1/E.1.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bieganowska-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Bieganowska-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.