Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSX.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=27358
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ogólna wiedza o języku mówionym i pisanym

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny w bezpośrednim kontakcie - ćwiczenia - 30 godzin.



Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30


Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 0,6


Przygotowanie się do zajęć: studiowanie literatury, wyszukiwanie informacji - 8 godz.


Przygotowanie prac pisemnych - 2 godzin


Przygotowanie się do testu zaliczeniowego - 10 godzin


Łączna liczba godzin niekontaktowych: 20


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 0,4


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 (50 godzin pracy studenta)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. Prace pisemne.


W2. Prace pisemne.


W3. Prace pisemne.


U1. Prace pisemne.


U2. Prace pisemne.


K1. Prace pisemne


K2. Prace pisemne

Pełny opis:

„Mów poprawnie, przy użyciu najmniejszej liczby słów, ale zawsze wyraźnie, ponieważ celem wypowiedzi nie jest ostentacja, a żeby ludzie

cię rozumieli”. / William Penn

W trakcie zajęć z Kultury języka Studenci spojrzą na język z perspektywy nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Poddadzą analizie

obowiązujące we współczesnej polszczyźnie trendy i mody oraz wzorce; rolę języka w procesie modyfikowania postaw. Będą mieli okazję

do refleksji na temat ich skutków dla młodego pokolenia. Pogłębią swoją sprawność w posługiwaniu się językiem polskim, rozwiną umiejętności związane z wystąpieniami publicznymi

Będą mieli okazję do refleksji na temat wagi dbałości o język przyszłych nauczycieli i pedagogów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Pozycje zwarte i ciągłe:

1. Bergen, B. K. (2019). What the F. Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych. Kraków: Copernicus Center Press.

2. Bieganowska-Skóra, A. (2022). Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami. Lublin: UMCS.

3.Bieganowska, A. (2010). „Takoż w każdym języku leży osobliwy ogląd świata”- braki, ograniczenia czy potencjalne możliwości-jak

przyszli pedagodzy definiują niepełnosprawność?, [w:] Kirenko, J. (red.) Zdrowa szkoła - zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką.

Wybrane zagadnienia. Lublin: Neurocentrum, s. 158-178.

4. Bralczyk, J., Markowski, A., Miodek, J., Sosnowski, J. (2014). Wszystko zależy od przecinka. Warszaw: Agora.

5. Byrne, E. (2017). Bluzgaj zdrowo. O pożytkach z przeklinania. Warszawa: Buchmann.

6. Hąndzlik-Dudka, M. (2014). Wulgaryzmy a przekleństwa w kontekście przemian komunikacji językowej. Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, nr 27, 151-160;

7. Marcjanik, M. (2013). Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: PWN.

8. Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: PWN

9. Pankowska, D., Bieganowska-Skóra, A. (2018). Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży. „Przegląd Badań

Edukacyjnych”, 27 (2), s.183-201.

10. Pędzich, B. (2007). Język polski. 365 ćwiczeń ze słownictwa. Warszawa: Langenscheidt.

11. Załazińska, A., Rusinek, M. (2010). Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa: Czarna Owca

Źródła internetowe:

12.Awdiejew A., Habrajska G., Nieuchwytne pojęcie manipulacji

https://etykaslowa.ukw.edu.pl/jednostka/stowarzyszenie-etyki-slowa/eksperci-o-etyce-slowa/

13.Wykład dra Jarosława Jachnika „Etyka a etykieta językowa): https://www.wsip.pl/e-spotkania/etyka-slowa-a-etykieta-jezykowa

14.Wykład prof. Jerzego Bralczyka "jak mówić, żeby nas słuchano?" https://www.youtube.com/watch?v=TG4ZAGnlPOY

Efekty uczenia się:

Absolwent/ka rozumie odpowiedzialność nauczyciela/pedagoga za rozwój kompetencji komunikacyjnych uczniów/ wychowanków na podstawie wiedzy o funkcjach i znaczeniu języka w procesie socjalizacji oraz podstawowej znajomości problematyki kultury i etyki słowa. K_W02; D.1/E.1.W4.

Absolwent/ka zna i rozumie najważniejsze tendencje zmian we współczesnej polszczyźnie oraz obowiązujące normy i zwyczaj w zakresie używania języka polskiego w mowie i piśmie. K_W06; D.1./E.1.W2.

Absolwent/ka ma wiedzę na temat nieetycznych zachowań językowych; rozumie negatywny wpływ agresji werbalnej i wulgaryzacji języka na rozwój indywidualny wychowanków oraz jakość życia społecznego. K_W06; D.1/E.1.W13.

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent/ka potrafi identyfikować i oceniać pod względem normatywnym własne i cudze wypowiedzi; poprawiać wypowiedzi niezgodne z obowiązującymi normami i zwyczajami językowymi, a także dostrzegać przejawy i interpretować konsekwencje łamania zasad etyki i estetyki słowa. K_U01, K_U02; D.1/E.1.U8.

Absolwent/ka potrafi zaplanować działania pedagogiczne mające na celu podnoszenie kultury wypowiedzi wychowanków, zwiększania ich wrażliwości na etykę i estetykę języka oraz przeciwdziałanie agresji i wulgaryzacji w komunikacji bezpośredniej i internetowej. K_U03, K_06; D.1./E.1.U5.

KOMPETENCJE SPOŁECZNA

Absolwent/ka potrafi krytycznie ocenić własne zachowania związane z kulturą i etyką słowa oraz ma motywację do samodoskonalenia w tym zakresie, uwzględniając ich znaczenie w pracy nauczyciela/pedagoga. K_K01, K_K04; D.1/E.1.K6.

Absolwent/ka jest przekonany/a o sensie i wartości rozwijania kultury i etyki języka w społeczeństwie oraz gotów/gotowa do podejmowania działań w tym zakresie zarówno w swoim najbliższym otoczeniu, jak i w przyszłej pracy pedagogicznej. K_K02; D.1/E.1.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bieganowska-Skóra
Prowadzący grup: Anna Bieganowska-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0