Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z uczniem zdolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSX.7NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z uczniem zdolnym
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie projektów 15

Studiowanie literatury 5

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1,W2,W3,W4-Kolokwium (test) w Moodle

U1,U2,U3-Kolokwium (test) w Moodle

U4, U5-projekt

K1-udział w dyskusji

Pełny opis:

Treści przedmiotu koncentrują się na psychologicznych i pedagogicznych aspektach dotyczących zdolności, talentu, twórczości i kreatywności dzieci, młodzieży, dorosłych, w tym uczniów i nauczycieli. Dotyczą różnych pojęć, ujęć i koncepcji teoretycznych zdolności. Obejmują również sposoby rozpoznawania uczniów zdolnych, ich wady i zalety oraz wątki powiązane z edukacją (modele kształcenia, strategie nauczania i diagnozowania uczniów zdolnych, regulacje prawne, twórczość/kreatywność ucznia i nauczyciela, mentoring itp.). Skupiają się również na specyfice funkcjonowania psychospołecznego (samoocenie, osobowości, relacjach społecznych osób zdolnych i wybitnie zdolnych, w tym podwójnie wyjątkowych) i znaczeniu tego zagadnienia dla edukacji takich osób.

Literatura:

Borzym I. (1979). Uczniowie zdolni. PWN, Warszawa.

Lewowicki T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa.

Limont W. (2015). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. GWP, Gdańsk.

Partyka M. (1999). Zdolni, utalentowani, twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców. CMPPP, Warszawa.

Popek S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. UMCS, Lublin.

Popek S. (2001). Kwestionariusz Zachowań Twórczych. KANH. UMCS. Lublin.

Salcher A. (2009). Utalentowany uczeń i jego wrogowie. FOSZE, Rzeszów.

Simonton D.K. (2010). Geniusz. APS, Warszawa.

Szmidt K. (2005). (red.). Dydaktyka twórczości.Koncepcje-problemy-rozwiązania. Impuls. Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Student zna modele teoretyczne wyjaśniające genezę zdolności oraz terminologię psychologiczno-pedagogiczną dotyczącą osób zdolnych, utalentowanych oraz twórczych.-K_W04 D.3.W1

W2. Student zna sposoby rozpoznawania uczniów zdolnych, utalentowanych i twórczych.-K_W06 D.3.W1

W3. Student zna specyfikę funkcjonowania psychospołecznego i edukacyjnego uczniów zdolnych, mając na uwadze inteligencję, samoocenę, relacje społeczne, perfekcjonizm, osiągnięcia szkolne, podwójną wyjątkowość.-K_W04 D.3.W1

W4. Student zna formy kształcenia, nauczania i wspierania ucznia zdolnego i podwójnie wyjątkowego.-K_W06 D.3.W6

Umiejętności

U1. Student potrafi zdiagnozować specjalne zdolności, talent i potencjał twórczy ucznia, głównie w oparciu o przesłanki pedagogiczne.-K_U05 D.3.U3

U2. Student potrafi wskazać wady i zalety sposobów identyfikacji uczniów zdolnych, mając na uwadze aspekty pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne.-K_U05 D.3.U3

U3. Student potrafi odróżniać cechy zachowań twórczych od tych charakteryzujących zachowania odtwórcze ucznia oraz nauczyciela na podstawie wybranych narzędzi diagnostycznych.-K_U05 D.3.U3

U4. Student potrafi dokonać analizy wpływu podwójnej wyjątkowości ucznia na dobór metod i środków nauczania i kształcenia w związku z jego specjalnymi potrzebami, patrząc z perspektywy działalności dydaktyczno-wychowawczej pedagoga specjalnego.-K_U05 D.3.U2

U5. Student potrafi dokonać analizy sposobów przedstawiania postaci wybitnie zdolnych lub podwójnie wyjątkowych osób w literaturze, filmie, mając na uwadze ich funkcjonowanie psychospołeczne i edukacyjne.-K_U05 D.3.U3

Kompetencje

K1. Student jest stymulowany do spojrzenia na specjalne potrzeby wynikające ze zdolności specjalnych, talentu i twórczości ucznia z szerszej perspektywy, tzw. podwójnej wyjątkowości.-K_K03 D.3.K1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gindrich
Prowadzący grup: Piotr Gindrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0