Metodyka pracy z uczniem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PES.MSX.7NIiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z uczniem zdolnym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie projektów 15 Studiowanie literatury 5 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 30 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1,W2,W3,W4-Kolokwium (test) w Moodle U1,U2,U3-Kolokwium (test) w Moodle U4, U5-projekt K1-udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu koncentrują się na psychologicznych i pedagogicznych aspektach dotyczących zdolności, talentu, twórczości i kreatywności dzieci, młodzieży, dorosłych, w tym uczniów i nauczycieli. Dotyczą różnych pojęć, ujęć i koncepcji teoretycznych zdolności. Obejmują również sposoby rozpoznawania uczniów zdolnych, ich wady i zalety oraz wątki powiązane z edukacją (modele kształcenia, strategie nauczania i diagnozowania uczniów zdolnych, regulacje prawne, twórczość/kreatywność ucznia i nauczyciela, mentoring itp.). Skupiają się również na specyfice funkcjonowania psychospołecznego (samoocenie, osobowości, relacjach społecznych osób zdolnych i wybitnie zdolnych, w tym podwójnie wyjątkowych) i znaczeniu tego zagadnienia dla edukacji takich osób. |
Literatura: |
Borzym I. (1979). Uczniowie zdolni. PWN, Warszawa. Lewowicki T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa. Limont W. (2015). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. GWP, Gdańsk. Partyka M. (1999). Zdolni, utalentowani, twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców. CMPPP, Warszawa. Popek S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. UMCS, Lublin. Popek S. (2001). Kwestionariusz Zachowań Twórczych. KANH. UMCS. Lublin. Salcher A. (2009). Utalentowany uczeń i jego wrogowie. FOSZE, Rzeszów. Simonton D.K. (2010). Geniusz. APS, Warszawa. Szmidt K. (2005). (red.). Dydaktyka twórczości.Koncepcje-problemy-rozwiązania. Impuls. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1. Student zna modele teoretyczne wyjaśniające genezę zdolności oraz terminologię psychologiczno-pedagogiczną dotyczącą osób zdolnych, utalentowanych oraz twórczych.-K_W04 D.3.W1 W2. Student zna sposoby rozpoznawania uczniów zdolnych, utalentowanych i twórczych.-K_W06 D.3.W1 W3. Student zna specyfikę funkcjonowania psychospołecznego i edukacyjnego uczniów zdolnych, mając na uwadze inteligencję, samoocenę, relacje społeczne, perfekcjonizm, osiągnięcia szkolne, podwójną wyjątkowość.-K_W04 D.3.W1 W4. Student zna formy kształcenia, nauczania i wspierania ucznia zdolnego i podwójnie wyjątkowego.-K_W06 D.3.W6 Umiejętności U1. Student potrafi zdiagnozować specjalne zdolności, talent i potencjał twórczy ucznia, głównie w oparciu o przesłanki pedagogiczne.-K_U05 D.3.U3 U2. Student potrafi wskazać wady i zalety sposobów identyfikacji uczniów zdolnych, mając na uwadze aspekty pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne.-K_U05 D.3.U3 U3. Student potrafi odróżniać cechy zachowań twórczych od tych charakteryzujących zachowania odtwórcze ucznia oraz nauczyciela na podstawie wybranych narzędzi diagnostycznych.-K_U05 D.3.U3 U4. Student potrafi dokonać analizy wpływu podwójnej wyjątkowości ucznia na dobór metod i środków nauczania i kształcenia w związku z jego specjalnymi potrzebami, patrząc z perspektywy działalności dydaktyczno-wychowawczej pedagoga specjalnego.-K_U05 D.3.U2 U5. Student potrafi dokonać analizy sposobów przedstawiania postaci wybitnie zdolnych lub podwójnie wyjątkowych osób w literaturze, filmie, mając na uwadze ich funkcjonowanie psychospołeczne i edukacyjne.-K_U05 D.3.U3 Kompetencje K1. Student jest stymulowany do spojrzenia na specjalne potrzeby wynikające ze zdolności specjalnych, talentu i twórczości ucznia z szerszej perspektywy, tzw. podwójnej wyjątkowości.-K_K03 D.3.K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gindrich | |
Prowadzący grup: | Piotr Gindrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.