Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PES.MSX.8NIiSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie projektu online 15

Przegląd literatury 10

Przygotowanie się do testu online 5

Łączna liczba godzin niekontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Projekt-W1, W2, W3, U1

Projekt-W4, U2, U3, K1

Aktywność własna studenta podczas dyskusji panelowej-K1, K2

Pełny opis:

Moduł obejmuje treści odnoszące się do zagadnień teoretycznych i praktycznych dotyczących zróżnicowanej grupy i klasy uczniów ze względu na trudności w uczeniu się, poziom zdolności i osiągnięć, zachowanie itp. Obejmuje przegląd wybranych teorii i strategii nauczania uczniów o zróżnicowanych zdolnościach i osiągnięciach. Uwzględnia również wybrane oddziaływania wychowawcze mające na celu rozwijanie współpracy, akceptacji siebie i różnic między ludźmi, poczucia odpowiedzialności, integracji i spójności grupy społecznej oraz diagnozę klimatu klasy szkolnej i jej zastosowanie w praktyce.

Literatura:

Badegruber, B. (1997). Nauczanie otwarte w 28 krokach. WSiP Warszawa.

Gruszka M., Janiak I., Prarat J. (2005). Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk.

Hamer H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. VEDA Warszawa.

Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. PWN Warszawa.

Olechowska A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. PWN Warszawa.

Patterson E. (2010). Dobre maniery. Dzielenie się z innymi. Bookhouse Warszawa.

Petlak E. (2007). Klimat szkoły. Klimat klasy. Wyd. Akademii Żak 2007.

Rola B., Dubińska B., Piotrowicz R. (2013). Poznaję i akceptuję siebie i innych. Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Credo Katowice.

Vopel K.W. (2002). Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Jedność. Kielce.

Werning R., Lűtje-Klose B. (2009). Pedagogika trudności w uczeniu się. GWP Gdańsk.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1.Student zna wybrane teorie dotyczące nauczania uczniów o zróżnicowanych zdolnościach i osiągnięciach, w tym terminologię psychologiczno-pedagogiczną dotyczącą różnic indywidualnych i ich znaczenia w procesie kształcenia. K_W06 K_W10 D.3.W1

W2.Student zna strategie nauczania wspierające uczenie się i rozwój ucznia o zróżnicowanych zdolnościach. K_W06 D.3.W1.

W3.Student zna czynniki sprzyjające tworzeniu pozytywnego klimatu klasy i poczucia wspólnoty w grupie zróżnicowanej. K_W10 D.4.W1 D.4.W2.

W4.Student zna strukturę scenariusza zajęć wychowawczych służących integracji grupy dzieci i uczniów. K_W06 D.4.W4.

Umiejętności

U1.Student potrafi rozpoznać pozytywny i negatywny klimat klasy i szkoły za pomocą wybranych narzędzi diagnostycznych. K_U07 D.2.U2 D.4.U5.

U2.Student potrafi opracować scenariusz zajęć wychowawczych służących integracji grupy dzieci i uczniów. K_U07 D.3.U1.

U3.Student potrafi dokonać analizy efektywności wybranych sposobów pracy nauczyciela z uczniami w grupie zróżnicowanej, mając na uwadze wartości powiązane z integracją społeczną i inkluzją (odpowiedzialność, współpraca, wolność, tolerancja itp.). K_U10 D.4.U4.

Kompetencje społeczne

K1.Student jest stymulowany do twórczego rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych powiązanych z różnorodnością, w tym z różnicami indywidualnymi między uczniami, patrząc z perspektywy pedagoga specjalnego. K_K02 D.4.K1.

K2.Student akceptuje różnorodność w kontekście edukacyjnym, jako kluczowe wyzwanie w procesie doskonalenia zawodowego pedagoga specjalnego. K_K01 D.1.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gindrich
Prowadzący grup: Piotr Gindrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0