Edukacja i rehabilitacja dziecka z autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.2SIV.9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i rehabilitacja dziecka z autyzmem |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zgodnie z programem studiów |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Ćwiczenia 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do ćwiczeń 25 Studiowanie literatury 20 Przygotowanie się do egzaminu 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny, kolokwium: W1, W2, K1, K2, K3 Praca pisemna na wybrany temat: U1, U2, U3 Projekt proponujący pracę z dzieckiem: W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3 |
Pełny opis: |
Moduł wprowadza w metodykę pracy dzieci i młodzieży z autyzmem z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesną pedagogikę. |
Literatura: |
Grodzka, M. (2010). Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty. Warszawa: PWN. Notbohn, E. (2009). 10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem. Warszawa: Świat Książki. Olechnowicz, H. (2004). Wokół autyzmu Fakty skojarzenia refleksje. Warszawa: WSiP. Prokopiak, A. (red.) (2019). Osoba z autyzmem w biegu życia. Lublin: Wyd. UMCS. Prokopiak, A. (2015). Dziecko z autyzmem jako partner dialogu [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem (red.) Kaczmarek, B., Wojciechowska, A. Warszawa: Impuls s. 79-85 Prokopiak, A. (2014). Niedyrektywność w terapii autyzmu [w:] Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia (red.) Kossewska, J., Kraków: Wyd. JAK, s. 87-96 Prokopiak, A. (2016). Towarzyszenie osobie z autyzmem w jej rozwoju emocjonalnym [w:] Roczniki Teologiczne, TOM LXXIII, Lublin: KUL, s. 205-221 Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wyd. UMCS Lublin. Rogers, S., Dawson, G., Vismara L. (2014). Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Kraków: UJ Prokopiak, A. (red.) (2013). Terapia więzi i dialogu. Koncepcja Hanny Olechnowicz (red.) Lublin: PETIT na zlecenie Fundacji Alpha. Sutton, C. (2009). Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. Warszawa: SYNAPSIS. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1: student/ studentka zna terminologię związaną ze spektrum autyzmu oraz jej zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych K_W01 ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju spektrum autyzmu w biegu życia K_W05 W2: student/ studentka ma pogłębioną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych osób ze spektrum autyzmu, ma wiedzę na temat stosowanych w nich procedurach i dobrych praktykach K_W07, K_W13 Umiejętności U1: student/ studentka potrafi trafnie ocenić przydatność różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i praktyk, do realizacji zadań związanych z rozwojem osób ze spektrum autyzmu K_U05 U2: student/ studentka wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, powiązanych z nią dyscyplin naukowych i metodyk szczegółowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji osób ze spektrum autyzmu K_U06 U3: student/ studentka posiada rozwiniętą umiejętność wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych (w tym innowacyjnych) sposobów organizowania środowiska nauczania-uczenia się osób ze spektrum autyzmu K_U07 Kompetencje społeczne K1: student/ studentka komunikuje się i współpracuje z otoczeniem osoby ze spektrum autyzmu, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz aktywnie K_K02 K2: student/ studentka uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne K3: student/ studentka krytycznie odnosi się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki K_K03 K4: student/ studentka ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w stosunku do dzieci/uczniów ze spektrum autyzmu, odpowiedzialnie i zgodnie z normami etycznymi przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne K_K04, K_K05, K_K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Prokopiak | |
Prowadzący grup: | Anna Prokopiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.