Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i rehabilitacja dziecka z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.2SIV.9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i rehabilitacja dziecka z autyzmem
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/edit.php?category=1843&returnto=catmanage
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zgodnie z programem studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Ćwiczenia 15


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do ćwiczeń 25

Studiowanie literatury 20

Przygotowanie się do egzaminu 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny, kolokwium: W1, W2, K1, K2, K3

Praca pisemna na wybrany temat: U1, U2, U3

Projekt proponujący pracę z dzieckiem: W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3

Pełny opis:

Moduł wprowadza w metodykę pracy dzieci i młodzieży z autyzmem z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesną pedagogikę.

Literatura:

Grodzka, M. (2010). Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty. Warszawa: PWN.

Notbohn, E. (2009). 10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem. Warszawa: Świat Książki.

Olechnowicz, H. (2004). Wokół autyzmu Fakty skojarzenia refleksje. Warszawa: WSiP.

Prokopiak, A. (red.) (2019). Osoba z autyzmem w biegu życia. Lublin: Wyd. UMCS.

Prokopiak, A. (2015). Dziecko z autyzmem jako partner dialogu [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem (red.) Kaczmarek, B., Wojciechowska, A. Warszawa: Impuls s. 79-85

Prokopiak, A. (2014). Niedyrektywność w terapii autyzmu [w:] Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia (red.) Kossewska, J., Kraków: Wyd. JAK, s. 87-96

Prokopiak, A. (2016). Towarzyszenie osobie z autyzmem w jej rozwoju emocjonalnym [w:] Roczniki Teologiczne, TOM LXXIII, Lublin: KUL, s. 205-221

Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wyd. UMCS Lublin.

Rogers, S., Dawson, G., Vismara L. (2014). Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Kraków: UJ

Prokopiak, A. (red.) (2013). Terapia więzi i dialogu. Koncepcja Hanny Olechnowicz (red.) Lublin: PETIT na zlecenie Fundacji Alpha.

Sutton, C. (2009). Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci. Warszawa: SYNAPSIS.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1: student/ studentka zna terminologię związaną ze spektrum autyzmu oraz jej zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych K_W01

ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju spektrum autyzmu w biegu życia K_W05

W2: student/ studentka ma pogłębioną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych osób ze spektrum autyzmu, ma wiedzę na temat stosowanych w nich procedurach i dobrych praktykach K_W07, K_W13

Umiejętności

U1: student/ studentka potrafi trafnie ocenić przydatność różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i praktyk, do realizacji zadań związanych z rozwojem osób ze spektrum autyzmu K_U05

U2: student/ studentka wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, powiązanych z nią dyscyplin naukowych i metodyk szczegółowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji osób ze spektrum autyzmu K_U06

U3: student/ studentka posiada rozwiniętą umiejętność wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych (w tym innowacyjnych) sposobów organizowania środowiska nauczania-uczenia się osób ze spektrum autyzmu K_U07

Kompetencje społeczne

K1: student/ studentka komunikuje się i współpracuje z otoczeniem osoby ze spektrum autyzmu, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz aktywnie K_K02

K2: student/ studentka uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne

K3: student/ studentka krytycznie odnosi się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki K_K03

K4: student/ studentka ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w stosunku do dzieci/uczniów ze spektrum autyzmu, odpowiedzialnie i zgodnie z normami etycznymi przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne K_K04, K_K05, K_K07

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Prokopiak
Prowadzący grup: Anna Prokopiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0