Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSII.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

30 h wykład 1 pkt. ECTS

30 h ćwiczenia 1 pkt. ECTS

godziny niekontaktowe: (łącznie 4 pkt. ECTS)

studiowanie literatury 40 h

przygotowanie do zajęć 15 h

przygotowanie do kolokwium 20 h

przygotowanie do egzaminu 45 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1: kolokwium, egzamin

W2: kolokwium, egzamin

W3: kolokwium, egzamin

U1: kolokwium, egzamin

U2: obserwacja aktywności studenta podczas projektowania działań na zajęciach

K1: obserwacja aktywności studenta podczas projektowania działań i dyskusji na zajęciach

K2: obserwacja aktywności studenta podczas projektowania działań i dyskusji na zajęciach



Pełny opis:

Przedmiot służy zdobyciu wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu teorii i wychowania, gdzie wychowanie rozumiane jest wąsko tj. odróżniane od dydaktyki. Na zajęciach poruszane są zagadnienia dotyczące: ogólnej

charakterystyki teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej oraz podstawowych pojęć w niej stosowanych; istoty wychowania w różnych teoriach i koncepcjach pedagogicznych i psychologicznych, zadań i cech wychowania; celów wychowania i wartości jako źródeł ich stanowienia; wychowania moralnego; potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; rodziny, przedszkola i szkoły jako środowisk wychowawczych; uwarunkowań efektywności procesu wychowania, w tym pożądanej sylwetki (cech, umiejętności, kompetencji i postaw) nauczycieli i rodziców, unikania błędów wychowawczych, budowania relacji z dzieckiem; metod i form pracy wychowawczej z dzieckiem, znaczenia grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka; współpracy rodziców i nauczycieli w procesie wychowania.

Literatura:

Dąbrowska T. E., Wojciechowska -Charlak B. (1996). Między praktyką a teorią wychowania. Lublin: UMCS.

Katula S., Brągiel J., Janke A. (2000). Pedagogika rodziny, Toruń: Adam Marszałek

Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.). (2019). Pedagogika. Warszawa: PWN.

Łobocki M. (2008). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Impuls.

Łobocki M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Impuls.

Łobocki M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls.

Nowak M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2015). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli. Lublin: UMCS.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

W1: posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, definiuje podstawowe terminy w tym pojęcie wychowania oraz wskazuje jego cele i uwarunkowania w świetle różnych koncepcji i teorii psychologicznych. K_W01, K_W2, K_W04; A.2.W2.

W2: Analizuje i ocenia znaczenie dla rozwoju jednostki różnych środowisk (rodziny, grupy rówieśniczej, przedszkola i szkoły) w kontekście zadań wychowawczych nauczyciela. K_W03, K_W07, K_W08; A.2.W2., A.2.W3.

W3: Definiuje i charakteryzuje metody, formy i zasady wychowania oraz wskazuje możliwości ich stosowania w oddziaływaniach wychowawczych nauczyciela. K_W03; A.2.W3.

U1: Potrafi określić rolę wychowawcy i wychowanka w procesie wychowawczym zgodnie z ideą podmiotowości, wskazując na pożądane i konieczne cechy, postawy i umiejętności psychopedagogiczne nauczyciela również w kontekście własnego rozwoju. K_U02; A.2.U.2., A.2.U3.

U2: potrafi zaprojektować strategie działań pedagogicznych dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków. K_U08, K_U06, K_U09; A.2.U2., A.2.U2.

K1: Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy niezbędnej do realizowania zadań wychowawczych podejmowanych wobec dzieci, ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i ich skutki. K_K01, K_K05; A.2.K1

K2: Ma gotowość do rozwijania właściwych zachowań i postaw dzieci, w tym do prowadzenia edukacji aksjologicznej i wprowadzania dzieci w świat wartości. K_K02, K_K09; A.2.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Zubrzycka-Maciąg
Prowadzący grup: Lilianna Klimek, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0