Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSII.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 30 h wykład 1 pkt. ECTS 30 h ćwiczenia 1 pkt. ECTS godziny niekontaktowe: (łącznie 4 pkt. ECTS) studiowanie literatury 40 h przygotowanie do zajęć 15 h przygotowanie do kolokwium 20 h przygotowanie do egzaminu 45 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1: kolokwium, egzamin W2: kolokwium, egzamin W3: kolokwium, egzamin U1: kolokwium, egzamin U2: obserwacja aktywności studenta podczas projektowania działań na zajęciach K1: obserwacja aktywności studenta podczas projektowania działań i dyskusji na zajęciach K2: obserwacja aktywności studenta podczas projektowania działań i dyskusji na zajęciach |
Pełny opis: |
Przedmiot służy zdobyciu wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu teorii i wychowania, gdzie wychowanie rozumiane jest wąsko tj. odróżniane od dydaktyki. Na zajęciach poruszane są zagadnienia dotyczące: ogólnej charakterystyki teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej oraz podstawowych pojęć w niej stosowanych; istoty wychowania w różnych teoriach i koncepcjach pedagogicznych i psychologicznych, zadań i cech wychowania; celów wychowania i wartości jako źródeł ich stanowienia; wychowania moralnego; potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; rodziny, przedszkola i szkoły jako środowisk wychowawczych; uwarunkowań efektywności procesu wychowania, w tym pożądanej sylwetki (cech, umiejętności, kompetencji i postaw) nauczycieli i rodziców, unikania błędów wychowawczych, budowania relacji z dzieckiem; metod i form pracy wychowawczej z dzieckiem, znaczenia grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka; współpracy rodziców i nauczycieli w procesie wychowania. |
Literatura: |
Dąbrowska T. E., Wojciechowska -Charlak B. (1996). Między praktyką a teorią wychowania. Lublin: UMCS. Katula S., Brągiel J., Janke A. (2000). Pedagogika rodziny, Toruń: Adam Marszałek Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.). (2019). Pedagogika. Warszawa: PWN. Łobocki M. (2008). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Impuls. Łobocki M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Impuls. Łobocki M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls. Nowak M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2015). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli. Lublin: UMCS. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: W1: posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, definiuje podstawowe terminy w tym pojęcie wychowania oraz wskazuje jego cele i uwarunkowania w świetle różnych koncepcji i teorii psychologicznych. K_W01, K_W2, K_W04; A.2.W2. W2: Analizuje i ocenia znaczenie dla rozwoju jednostki różnych środowisk (rodziny, grupy rówieśniczej, przedszkola i szkoły) w kontekście zadań wychowawczych nauczyciela. K_W03, K_W07, K_W08; A.2.W2., A.2.W3. W3: Definiuje i charakteryzuje metody, formy i zasady wychowania oraz wskazuje możliwości ich stosowania w oddziaływaniach wychowawczych nauczyciela. K_W03; A.2.W3. U1: Potrafi określić rolę wychowawcy i wychowanka w procesie wychowawczym zgodnie z ideą podmiotowości, wskazując na pożądane i konieczne cechy, postawy i umiejętności psychopedagogiczne nauczyciela również w kontekście własnego rozwoju. K_U02; A.2.U.2., A.2.U3. U2: potrafi zaprojektować strategie działań pedagogicznych dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków. K_U08, K_U06, K_U09; A.2.U2., A.2.U2. K1: Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy niezbędnej do realizowania zadań wychowawczych podejmowanych wobec dzieci, ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i ich skutki. K_K01, K_K05; A.2.K1 K2: Ma gotowość do rozwijania właściwych zachowań i postaw dzieci, w tym do prowadzenia edukacji aksjologicznej i wprowadzania dzieci w świat wartości. K_K02, K_K09; A.2.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Zubrzycka-Maciąg | |
Prowadzący grup: | Lilianna Klimek, Teresa Zubrzycka-Maciąg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.