Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSII.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Semestr 1 Godziny 15 wy i 30 Ca = 45 godzin 3 punkty ECTS Liczba godzin kontaktowych- on line 2020/21 45 - 1,5 ECTS Przygotowanie się do zajęć 15 godzin Studiowanie literatury 5 godzin Przygotowanie projektu- portfolio 20 godzin Przygotowanie scenariuszy zabaw i rekwizytów 3 godzin Przygotowanie prezentacji 2 godziny Liczba punktów niekontaktowych 45 godzin = 1,5 punktu ECTS Semestr 2 Godziny 15 wy i 30 Ca = 45 godzin 4 punkty ECTS Liczba godzin kontaktowych- on line 2020/21 45 - 1,5 ECTS Przygotowanie się do zajęć i egzaminu 40 godzin Studiowanie literatury 10 godzin Przygotowanie projektu- portfolio 20 godzin Przygotowanie scenariuszy zabaw i rekwizytów 3 godzin Przygotowanie prezentacji 2 godziny Liczba punktów niekontaktowych 75 godzin = 2,5 punktu ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się CA K_W09 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych K_W13 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio K-W15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio K_U01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych K-U5 Zadania problemowe K_U07 Zadania problemowe, portfolio, K_U08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych K_ U15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio K_K10 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja K_K5 Egzamin, dyskusja K_K08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się WY K_W01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych K_W03 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych K_W09 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych K_W13 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio K_U01 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych K-U5 Zadania problemowe K_U07 Zadania problemowe, portfolio, K_U08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych K_ U15 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, portfolio K_K10 Egzamin, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja K_K5 Egzamin, dyskusja K_K08 Egzamin, kolokwium, wykonanie projektów i zadań problemowych, dyskusja |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami edukacji dziecka w wieku przedszkolnym wchodzącymi w skład namysłu teorii i praktyki z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Student poznana podstawy prawne pracy nauczyciela z dziećmi (podstaw programów) i organizację przedszkoli w Polsce i UE w różnych modelach i alternatywne/ innowacyjne rozwiązania edukacyjne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Andrzejewska, J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lubli: UMCS. 2. Andrzejewska, J. (2014). Nauczyciel przedszkola – kreator bezpiecznej przestrzeni edukacyjnej,(red.) P. Mazur, B. Komorowska. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Aktualne problemy teorii i praktyki pedagogicznej. Chełm: PWSZ. 3. Andrzejewska, J., Wierucka J. (2010).” Razem w przedszkolu”. Program wychowania przedszkolnego. Warszawa: WSiP wydanie II. 4. Bałachowicz, J. i inni (red.), (2017). Zrozumieć uczenie się . Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo APS. 5. Doyla, G. (2007). Klucz do ucznia się. Technologia uczenia się. Warszawa. 6. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola. 7. Grzeszkiewicz, B. (red.) (2010). Dziecko w kontekstach edukacyjnych. Szczecin: USZ. 8. Guz, S. , Zwierzchowska (red.). (2010). O pomyślny start szkolny dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS . 9. Guz, S., Andrzejewska J. (red.) (2008). Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci. Lublin: UMCS. 10. Karbowniczek, J., Kwaśniewska, M., Surma B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Ignatianum. 11. Klus – Stańska, D. (red.) (2005). Świat dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. 12. Kuszak, K. (2006). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Poznań: wydawnictwo UMA. 13. Waloszek, D., (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Andrzejewska J., Przedszkole rozwija aktywność dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 3 s.4-11 Źródła internetowe Akty normatywne: Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Literatura dodatkowa 1. Andrzejewska, J. (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Lublin: UMCS. 2. Twardowsk, A. (2005). Strategie nauczania wspierające rozwój psychiczny w okresie dzieciństwa. (w:) Guz S.(red.). Rozwój i edukacja dziecka. szanse i zagrożenia. Lublin: UMCS. 3. Grzeszkiewicz, red. B .(2006). Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin: U Sz. 4. Klim-Klimaszewska, A., (2002). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy. 5. Muchacka, B., Czaja – Chudyba (2007).Strategie wspierania strukturalizacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych. Kraków: Impuls. 6. Wybrane aktualnie ukazujące się artykuły z czasopism/publikacji naukowych dla nauczycieli przedszkoli 7. Źródła internetowe. 8. Akty normatywne aktualnie obowiązujące. |
Efekty uczenia się: |
Ca K_W09 A.2.W4.w pogłębionym stopniu prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim K_W13 A.2.W5 A2 W3 A.2.U5.w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego oraz alternatywnych modeli i form edukacji K_W15 A.2.U6 w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej K_U01 A.2.U4.dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K-U5 A.2.U2. A.2.K1. wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów K_U07 A.2.U3. A.2.U4. A.2.K3 wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów K_U08 A.2.U1. A.2.U2. A.2.U3. A.2.U5dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia K_U15 A.2.U6.w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej K_K10 A.2.W3. A.2.K2. projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji K_K05 A.2.K1. A.2.K3.krytycznego odnoszenia się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki K_K08 A.2.K3.przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela; kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka wychowawczego i nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów np. rozwiązywania konfliktów WY K_W01 A.2.W1. A.2.W2.w pogłębionym stopniu terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, a także źródła i miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk K_W03 A.2.W2. A.2.W4.w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi K_W09 A.2.W4. w pogłębionym stopniu prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim K_W13 A.2.W5 A2 W3 A.2.U5.w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego oraz alternatywnych modeli i form edukacji K_U01 A.2.U4. dokonywać wnikliwej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K-U5 A.2.U2. A.2.K1wykorzystywać posiadaną wiedzę – dotyczącą różnorodnych (w tym innowacyjnych) metod, procedur i dobrych praktyk – w działalności pedagogicznej na szczeblu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (w tym do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów K_U07 A.2.U3. A.2.U4. A.2.K3wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne (w tym innowacyjne) sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów K_U08 A.2.U1. A.2.U2. A.2.U3. A.2.U5.dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia K_U15 A.2.U6.w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej interpersonalnej K_K10 A.2.W3. A.2.K2. projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji K_K05 A.2.K1. A.2.K3.krytycznego odnoszenia się do celów i zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy określonego systemu wartości; do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki K_K08 A.2.K3.przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela; kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka wychowawczego i nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możli¬wości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów np. rozwiązywania konfliktów Egzamin po semestrze 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.