Psychologia dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSII.8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=11427 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza psychologiczna z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Całość (2 semestry): ECTS 7 = Sem1 WY15, CA 30; ECTS 4 oraz Sem2 WY15, CA15; ECTS 3 Sem1 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego -1,8 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć - 20 Studiowanie literatury - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 55 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 2,2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu w 1 semestrze - 4 Sem2 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1,2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć - 15 Studiowanie literatury - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,8 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu w 2 semestrze - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie pisemne (kolokwium) oraz portfolio zadaniowe. |
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dziecka w zakresie psychologicznych prawidłowości rozwojowych, zasad wychowania i nauczania. Moduł obejmuje wykłady, na których omawiane będą zagadnienia teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka, prezentowane będą koncepcje psychologiczne wyjaśniające przebieg rozwoju, a także wiedza z zakresu psychologii zaburzeń wczesnorozwojowych, przydatna w zawodzie nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.(red.).(2014). Niezbędnik dobrego nauczyciela. Warszawa: IBE. Brzezińska, A.(2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP. Trempała, J. (red.).(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: WN PWN. Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Sopot: GWP. Literatura uzupełniająca: Bates, A. L., Ilg, F., Baker, S.(2007). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP. Błaszczyński, J. (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: OW Impuls. Oszwa, U. (2005). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum rodziców i nauczycieli. Kraków: OW Impuls. Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką - poglądy, badania, rozwiązania. Lublin: Wyd. UMCS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Absolwent/ka zna i rozumie na pogłębionym poziomie aparaturę pojęciową z zakresu psychologii dziecka, łącząc w niej terminologię subdyscyplin: psychologii rozwoju człowieka, psychologii edukacyjno-wychowawczej oraz psychologii klinicznej dziecka, a także dostrzegając powiązania między nimi - K_W01 - A3.W1; A3. W2. 2. Absolwent/ka w pogłębiony sposób rozważa wybrane fakty i zjawiska z zakresu psychologii dziecka i analizuje je w kontekście edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - K_W03 - A3.W1; A3.W2. 3. Absolwent/ka w rozszerzonym zakresie zna i rozumie kluczowe zagadnienia, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej, wynikające z psychologii rozwojowej, edukacyjnej oraz klinicznej dziecka - K_W04 - A3.W1; A3.W4. 4. Absolwent/ka zna i analizuje na pogłębionym poziomie złożoną problematykę rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie bio-psycho-społecznym - K_W05 - A3.W2. 5. Absolwent/ka w sposób pogłębiony rozważa zagadnienie zróżnicowanego potencjału dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, analizując możliwości indywidualizowania zadań rozwojowych i edukacyjnych - K_W12 - A3.W4;A3.W5. UMIEJĘTNOŚCI: 6. Absolwent/ka potrafi sprawnie projektować i prowadzić badania psychopedagogiczne w celu rozpoznania potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia przez pryzmat wiedzy z zakresu psychologii dziecka - K_U04 - A3.U1; A3.U2. 7. Absolwent/ka umie pla¬nować, realizować i oceniać spersonalizowane programy edukacji i wychowania w kontekście ustaleń psychologii dziecka - K_U04 - A3.U3; A3.U4. 8. Absolwent/ka potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii dziecka do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - K_U06 - A3.U4; A3.U5. 9. Absolwent/ka w sposób precyzyjny i spójny umie wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu psychologii dziecka, z uwzględnieniem psychologii rozwoju, wychowawczej oraz klinicznej, planować i doskonalić rozwój zawodowy - K_U15 - A3.U6. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 10. Absolwent/ka jest gotów/a do rozwijania pożądanych zachowań i prawidłowych postaw dzieci/uczniów, stosując wiedzę z zakresu psychologii dziecka - K_K02 - A3.K2. 11. Absolwent/ka jest otwarty/a na krytyczne odnoszenie się do zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy psychologii dziecka, a także gotowy/a do ponoszenia odpowiedzialności za własne decyzje zawodowe - K_K05 - A3.K1. 12. Absolwent/ka jest gotów/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych, w tym do angażowania się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, psychologami, rodzicami dzieci /uczniów, z umiejętnym wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii dziecka - K_K07 - A3.K3. 13. Absolwent/ka jest gotów/a do przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela oraz do kierowania się szacunkiem do człowieka, uwzględniając jego wieloaspektową percepcję przez pryzmat wiedzy z psychologii dziecka - K_K08 - A3.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Oszwa | |
Prowadzący grup: | Urszula Oszwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.