Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSII.8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia dziecka
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=11427
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza psychologiczna z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Całość (2 semestry): ECTS 7 = Sem1 WY15, CA 30; ECTS 4 oraz Sem2 WY15, CA15; ECTS 3

Sem1 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Ćwiczenia - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego -1,8

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć - 20

Studiowanie literatury - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 55

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 2,2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu w 1 semestrze - 4


Sem2 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Ćwiczenia – 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1,2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć - 15

Studiowanie literatury - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 1,8

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu w 2 semestrze - 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne (kolokwium) oraz portfolio zadaniowe.

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dziecka w zakresie psychologicznych prawidłowości rozwojowych, zasad wychowania i nauczania. Moduł obejmuje wykłady, na których omawiane będą zagadnienia teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka, prezentowane będą koncepcje psychologiczne wyjaśniające przebieg rozwoju, a także wiedza z zakresu psychologii zaburzeń wczesnorozwojowych, przydatna w zawodzie nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzezińska, A.(red.).(2014). Niezbędnik dobrego nauczyciela. Warszawa: IBE.

Brzezińska, A.(2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

Trempała, J. (red.).(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: WN PWN.

Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Sopot: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Bates, A. L., Ilg, F., Baker, S.(2007). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP.

Błaszczyński, J. (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: OW Impuls.

Oszwa, U. (2005). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum rodziców i nauczycieli. Kraków: OW Impuls.

Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką - poglądy, badania, rozwiązania. Lublin: Wyd. UMCS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Absolwent/ka zna i rozumie na pogłębionym poziomie aparaturę pojęciową z zakresu psychologii dziecka, łącząc w niej terminologię subdyscyplin: psychologii rozwoju człowieka, psychologii edukacyjno-wychowawczej oraz psychologii klinicznej dziecka, a także dostrzegając powiązania między nimi - K_W01 - A3.W1; A3. W2.

2. Absolwent/ka w pogłębiony sposób rozważa wybrane fakty i zjawiska z zakresu psychologii dziecka i analizuje je w kontekście edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - K_W03 - A3.W1; A3.W2.

3. Absolwent/ka w rozszerzonym zakresie zna i rozumie kluczowe zagadnienia, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej, wynikające z psychologii rozwojowej, edukacyjnej oraz klinicznej dziecka - K_W04 - A3.W1; A3.W4.

4. Absolwent/ka zna i analizuje na pogłębionym poziomie złożoną problematykę rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie bio-psycho-społecznym - K_W05 - A3.W2.

5. Absolwent/ka w sposób pogłębiony rozważa zagadnienie zróżnicowanego potencjału dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, analizując możliwości indywidualizowania zadań rozwojowych i edukacyjnych - K_W12 - A3.W4;A3.W5.

UMIEJĘTNOŚCI:

6. Absolwent/ka potrafi sprawnie projektować i prowadzić badania psychopedagogiczne w celu rozpoznania potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia przez pryzmat wiedzy z zakresu psychologii dziecka - K_U04 - A3.U1; A3.U2.

7. Absolwent/ka umie pla¬nować, realizować i oceniać spersonalizowane programy edukacji i wychowania w kontekście ustaleń psychologii dziecka - K_U04 - A3.U3; A3.U4.

8. Absolwent/ka potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii dziecka do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - K_U06 - A3.U4; A3.U5.

9. Absolwent/ka w sposób precyzyjny i spójny umie wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu psychologii dziecka, z uwzględnieniem psychologii rozwoju, wychowawczej oraz klinicznej, planować i doskonalić rozwój zawodowy - K_U15 - A3.U6.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

10. Absolwent/ka jest gotów/a do rozwijania pożądanych zachowań i prawidłowych postaw dzieci/uczniów, stosując wiedzę z zakresu psychologii dziecka - K_K02 - A3.K2.

11. Absolwent/ka jest otwarty/a na krytyczne odnoszenie się do zadań praktyki pedagogicznej z perspektywy psychologii dziecka, a także gotowy/a do ponoszenia odpowiedzialności za własne decyzje zawodowe - K_K05 - A3.K1.

12. Absolwent/ka jest gotów/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych, w tym do angażowania się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, psychologami, rodzicami dzieci /uczniów, z umiejętnym wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii dziecka - K_K07 - A3.K3.

13. Absolwent/ka jest gotów/a do przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela oraz do kierowania się szacunkiem do człowieka, uwzględniając jego wieloaspektową percepcję przez pryzmat wiedzy z psychologii dziecka - K_K08 - A3.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Oszwa
Prowadzący grup: Urszula Oszwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0