Socjopedagogika przedszkola i szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIII.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjopedagogika przedszkola i szkoły |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=9888 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład on-line - 30 Ćwiczenia on-line- 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do ćwiczeń - 25 Studiowanie literatury - 20 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 75. Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 – Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych. W2 - Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych. W3 - Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych. W4 - Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych. U1, K1 – analiza treści i formy referatów. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień dotyczących funkcji edukacji instytucjonalnej w życiu jednostek i społeczeństw. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z problemami towarzyszącymi społecznemu funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu i szkole oraz wynikającymi z nich zadaniami nauczyciela-wychowawcy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2007). Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej. Lublin: UMCS. 2. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019). Gotowość młodzieży do integracji szkolnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS. 3. Dryden G., Vos J. (2000), Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka. 4. Dudzikowa M. (2001), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Kraków: Impuls. 5. Szymański J. M. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Impuls. Literatura dodatkowa 1. Chętkowski D. (2003), Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?. Kraków: WL. 2. Gęsicki J. (1999), Jak nie zwariować w szkole. Warszawa: WSiP. 3. Juul J. (2014), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND. 4. Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska. 5. Lis - Kujawski A. (2010), Moje "ja" i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 6. Garbula J. M., Kamińska K. D. (2020), Mikroświaty dziecięcych niepowodzeń szkolnych - studium socjopedagogiczne, Olsztyn: Wyd. UW-M. 7. Czerwiec M. (2020), Kształtowanie etosu zaufania w szkole. Studium socjopedagogiczne, Kraków: Impuls. 8. Gromkowska-Melosik A., Grzesiak E., Drozdowicz J., Gierczyk M. (red.) (2018), Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, Poznań: Wyd. Naukowe UAM. 9. Rzymełka-Frąckiewicz A. (red.) (2014), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne, Toruń: Wyd. Edukacyjne Akapit. 10. Chodkowska M. (2004), Socjopedagogiczne problemy edukacyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa: Wyd. WSP TWP. 11. Winiarski M. (1992), Współdziałanie szkoły i środowiska. Aspekt socjopedagogiczny, Warszawa: Wyd. UW. |
Efekty uczenia się: |
W1. Absolwent zna i rozumie funkcje edukacji w życiu jednostek i społeczeństw, konsekwencje uznawanych ideologii edukacji dla rozwoju cywilizacji oraz ograniczenia z nich wynikające. Rozumie funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji. Rozumie związek pedagogiki z socjologią a także związek wychowania z socjalizacją i rozważa je w kontekście dylematów współczesnej edukacji. K_W01, K_W02. A.1.W1, A.1.W2, A.2.W1, A.2.W2, G.W1. W2. Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu konsekwencje związane z pełnieniem roli zawodowej nauczyciela dla kształtowania postaw i zachowań swoich uczniów. Zna zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach 1-1ll szkoły podstawowej. K_W03. A.2.W3, C.W2. W3. Absolwent zna i rozumie kulturowe oraz społeczne uwarunkowania rozwoju dziecka stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. Zwłaszcza w kontekście funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. K_W04. A.2.W4, A.2.W5. W4. Absolwent zna teorie, koncepcje i modele diagnozowania cech funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym w grupie rówieśniczej jako istotnej z punktu widzenia społecznego rozwoju dziecka. K_W05. H.W1. U1. Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu socjopedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi w interpretacji zjawisk społecznych towarzyszących funkcjonowaniu dziecka w środowisku edukacyjnym. Potrafi organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze. Potrafi rozpoznać potrzeby wynikające z rozwoju społecznego u dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne. K_U01. A.1.U1, A.2.U4, C.U1, C.U2, H.U3. K1. Absolwent doceniania znaczenia socjopedagogiki dla rozwoju prawidłowych więzi ucznia z innymi osobami w środowisku przedszkola i szkoły. Jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia oraz inspirowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz środowiska społecznego oraz interesu publicznego. K_K07. A.1.K1, C.K3, C.K4, G.K3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kazanowski | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kazanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.