Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjopedagogika przedszkola i szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIII.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjopedagogika przedszkola i szkoły
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=9888
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Wykład on-line - 30


Ćwiczenia on-line- 15



Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,5



Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Przygotowanie się do ćwiczeń - 25


Studiowanie literatury - 20


Przygotowanie się do egzaminu - 30


Łączna liczba godzin niekontaktowych 75. Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 2,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 4



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych.

W2 - Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych.

W3 - Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych.

W4 - Egzamin pisemny w formie zadań zamkniętych.

U1, K1 – analiza treści i formy referatów.



Pełny opis:

Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy studentów na temat zagadnień dotyczących funkcji edukacji instytucjonalnej w życiu jednostek i społeczeństw.

W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z problemami towarzyszącymi społecznemu funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu i szkole oraz wynikającymi z nich zadaniami nauczyciela-wychowawcy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2007). Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej. Lublin: UMCS.

2. Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019). Gotowość młodzieży do integracji szkolnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: UMCS.

3. Dryden G., Vos J. (2000), Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.

4. Dudzikowa M. (2001), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Kraków: Impuls.

5. Szymański J. M. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Impuls.

Literatura dodatkowa

1. Chętkowski D. (2003), Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?. Kraków: WL.

2. Gęsicki J. (1999), Jak nie zwariować w szkole. Warszawa: WSiP.

3. Juul J. (2014), Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.

4. Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska.

5. Lis - Kujawski A. (2010), Moje "ja" i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

6. Garbula J. M., Kamińska K. D. (2020), Mikroświaty dziecięcych niepowodzeń szkolnych - studium socjopedagogiczne, Olsztyn: Wyd. UW-M.

7. Czerwiec M. (2020), Kształtowanie etosu zaufania w szkole. Studium socjopedagogiczne, Kraków: Impuls.

8. Gromkowska-Melosik A., Grzesiak E., Drozdowicz J., Gierczyk M. (red.) (2018), Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

9. Rzymełka-Frąckiewicz A. (red.) (2014), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne, Toruń: Wyd. Edukacyjne Akapit.

10. Chodkowska M. (2004), Socjopedagogiczne problemy edukacyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa: Wyd. WSP TWP.

11. Winiarski M. (1992), Współdziałanie szkoły i środowiska. Aspekt socjopedagogiczny, Warszawa: Wyd. UW.

Efekty uczenia się:

W1. Absolwent zna i rozumie funkcje edukacji w życiu jednostek i społeczeństw, konsekwencje uznawanych ideologii edukacji dla rozwoju cywilizacji oraz ograniczenia z nich wynikające. Rozumie funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji. Rozumie związek pedagogiki z socjologią a także związek wychowania z socjalizacją i rozważa je w kontekście dylematów współczesnej edukacji. K_W01, K_W02. A.1.W1, A.1.W2, A.2.W1, A.2.W2, G.W1.

W2. Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu konsekwencje związane z

pełnieniem roli zawodowej nauczyciela dla kształtowania postaw i zachowań

swoich uczniów. Zna zasady organizacji optymalnego środowiska

edukacyjnego w przedszkolu i klasach 1-1ll szkoły podstawowej. K_W03. A.2.W3, C.W2.

W3. Absolwent zna i rozumie kulturowe oraz społeczne uwarunkowania rozwoju

dziecka stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.

Zwłaszcza w kontekście funkcjonowania instytucji edukacyjnych

przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym

wieku szkolnym. K_W04. A.2.W4, A.2.W5.

W4. Absolwent zna teorie, koncepcje i modele diagnozowania cech

funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku

szkolnym w grupie rówieśniczej jako istotnej z punktu widzenia społecznego

rozwoju dziecka. K_W05. H.W1.

U1. Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu socjopedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i

pisemne wypowiedzi w interpretacji zjawisk społecznych towarzyszących

funkcjonowaniu dziecka w środowisku edukacyjnym. Potrafi organizować

wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze. Potrafi

rozpoznać potrzeby wynikające z rozwoju społecznego u dzieci w wieku

przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne. K_U01. A.1.U1, A.2.U4, C.U1, C.U2, H.U3.

K1. Absolwent doceniania znaczenia socjopedagogiki dla rozwoju prawidłowych

więzi ucznia z innymi osobami w środowisku przedszkola i szkoły. Jest gotów

do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami

procesu wychowania i kształcenia oraz inspirowania indywidualnych i

zespołowych działań na rzecz środowiska społecznego oraz interesu

publicznego. K_K07. A.1.K1, C.K3, C.K4, G.K3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Kazanowski
Prowadzący grup: Zdzisław Kazanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0