Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka zabawy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIII.8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i praktyka zabawy
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16555
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład 15

Ćwiczenia 30

Łączna liczba godzin kontaktowych 45

Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe -1,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do ćwiczeń 20

Studiowanie literatury 25

Łączna liczba godzin niekontaktowych on line 45

Liczba punktów za godziny niekontaktowe 2 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W02 - Esej pedagogiczny lub obserwacja dziecka w zabawie;

K_U08 - Obserwacja , organizacja materiałów do zabawy heurystycznej, Zaprojektowanie i przeprowadzenie zabaw;

K_K07 - Organizacja i realizacja zabawy z dziećmi w środowisku przedszkolnym lub domowym w formie nagrania video


Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z istotą zabawy, wyjaśnienie pojęcia zabawa i rozróżnienie zabawy w czystej formie, uczenia się przez zabawę oraz nauczanie przez zabawę. Studenci poznają teorie zabawy: atawistyczną, ćwiczenia przygotowawczego, funkcjonalną, wytchnienia, rodzaje zabaw i ich charakterystyczne cechy, warunki wewnętrzne i zewnętrzne zabawy.

Literatura:

Baum H. (2002). Odkrywamy na nowo zabawy z czasów naszych babć. Kielce: Jedność.

Bilewicz-Kuźnia B. (2018) Zabawy z matą, Kielce: Wyd. Mac Edukacja

Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć, Lublin: Froebel.pl.

Bilewicz-Kuźnia, B.(2017). Zabawa i zabawka. Konteksty,wartość, znaczenia, Lublin: UMCS.

Bogdanowicz Z. (1996), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. Warszawa: WSIP

Bruce, T. (2011). Learning through play for babies, toddlers and young children, 2nd edition, London: Hodder Education an Hachette UK Company.

Bruce, T. (2012) (ed.). Early Childhood practice. Froebel today, London: SAGE.

Csikszentmihalyi, M., (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Wrocław: Moderator.

Filipiak E. (red). (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa. S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Ar studio.

Maciejewska-Mroczek, E., Mrówcza zabawa, Uniwersitas, Warszawa, 2012.

Muchacka B, (1992) Zabawy dydaktyczne w pracy z dziećmi sześcioletnimi. Kraków; Wyd. AP.

Muchacka B. ( 1992) Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu. Kraków: Wyd. AP. Skura M., Lisicki M. (2018) 101 zabaw z klockami. nauka matematyki poprzez zabawę. Gliwice: Helion.

Muchacka B., Suchanek I. (2000), Zabawy tropice w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wyd. AP.

Okoń, W (1995). Zabawa a rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Waloszek, D. (1996). Zabawa, edukacja, Zielona Góra: ODN.

Waloszek, D. (2005). Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Efekty uczenia się:

- Zna podstawowe teorie zabawy i uczenia się w zabawie, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, K_W02;C.W1

- Ma elementarną wiedzę o praktyce organizowania środowiska zabawy swobodnej i zabawy kierowanej, potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały i środki wykorzystywane do zabaw dowolnych i dydaktycznych, K_U08; A.2.U5; C.W2, C.W3; C.U1.

- Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci/uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw, K_U08; A.2.U2, C.U5.

- Podejmuje indywidualne i zespołowe działania profesjonalne w zakresie pedagogiki i praktyki przedszkolnej; angażuje się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; inspirowania i organizowania działań na rzecz środowiska społecznego oraz interesu publicznego, K_K07; A.2.K2. ; D.K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bilewicz
Prowadzący grup: Barbara Bilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0