Teoria i praktyka zabawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIII.8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka zabawy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=16555 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 15 Ćwiczenia 30 Łączna liczba godzin kontaktowych 45 Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe -1,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do ćwiczeń 20 Studiowanie literatury 25 Łączna liczba godzin niekontaktowych on line 45 Liczba punktów za godziny niekontaktowe 2 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W02 - Esej pedagogiczny lub obserwacja dziecka w zabawie; K_U08 - Obserwacja , organizacja materiałów do zabawy heurystycznej, Zaprojektowanie i przeprowadzenie zabaw; K_K07 - Organizacja i realizacja zabawy z dziećmi w środowisku przedszkolnym lub domowym w formie nagrania video |
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z istotą zabawy, wyjaśnienie pojęcia zabawa i rozróżnienie zabawy w czystej formie, uczenia się przez zabawę oraz nauczanie przez zabawę. Studenci poznają teorie zabawy: atawistyczną, ćwiczenia przygotowawczego, funkcjonalną, wytchnienia, rodzaje zabaw i ich charakterystyczne cechy, warunki wewnętrzne i zewnętrzne zabawy. |
Literatura: |
Baum H. (2002). Odkrywamy na nowo zabawy z czasów naszych babć. Kielce: Jedność. Bilewicz-Kuźnia B. (2018) Zabawy z matą, Kielce: Wyd. Mac Edukacja Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć, Lublin: Froebel.pl. Bilewicz-Kuźnia, B.(2017). Zabawa i zabawka. Konteksty,wartość, znaczenia, Lublin: UMCS. Bogdanowicz Z. (1996), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. Warszawa: WSIP Bruce, T. (2011). Learning through play for babies, toddlers and young children, 2nd edition, London: Hodder Education an Hachette UK Company. Bruce, T. (2012) (ed.). Early Childhood practice. Froebel today, London: SAGE. Csikszentmihalyi, M., (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Wrocław: Moderator. Filipiak E. (red). (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa. S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Ar studio. Maciejewska-Mroczek, E., Mrówcza zabawa, Uniwersitas, Warszawa, 2012. Muchacka B, (1992) Zabawy dydaktyczne w pracy z dziećmi sześcioletnimi. Kraków; Wyd. AP. Muchacka B. ( 1992) Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu. Kraków: Wyd. AP. Skura M., Lisicki M. (2018) 101 zabaw z klockami. nauka matematyki poprzez zabawę. Gliwice: Helion. Muchacka B., Suchanek I. (2000), Zabawy tropice w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wyd. AP. Okoń, W (1995). Zabawa a rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo Żak. Waloszek, D. (1996). Zabawa, edukacja, Zielona Góra: ODN. Waloszek, D. (2005). Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
- Zna podstawowe teorie zabawy i uczenia się w zabawie, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, K_W02;C.W1 - Ma elementarną wiedzę o praktyce organizowania środowiska zabawy swobodnej i zabawy kierowanej, potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały i środki wykorzystywane do zabaw dowolnych i dydaktycznych, K_U08; A.2.U5; C.W2, C.W3; C.U1. - Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci/uczniów, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw, K_U08; A.2.U2, C.U5. - Podejmuje indywidualne i zespołowe działania profesjonalne w zakresie pedagogiki i praktyki przedszkolnej; angażuje się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; inspirowania i organizowania działań na rzecz środowiska społecznego oraz interesu publicznego, K_K07; A.2.K2. ; D.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Barbara Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.