Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogika rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIV.11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogika rodziny
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe pojęcia psychologiczne

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) realizowane stacjonarnie lub on-line w przypadku kształcenia zdalnego:

Wykład- 15g

Ćwiczenia-15g

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego-30g

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1ECTS


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury przedmiotu - 30

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych-60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe-2 ECTS


Sumaryczna liczba punktów ECTS za moduł - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Test wiedzy: W1,W2,U1;

Zadania cząstkowe: U1;U2;K1;

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z pedagogicznymi i psychologicznymi aspektami funkcjonowania rodziny w tym: modelami funkcjonowania rodziny, współczesnymi przemianami w życiu małżeńsko-rodzinnym, strukturą, funkcjami i przebiegiem rozwoju małżeństwa i rodziny w ujęciu normatywnym. Wpływ postaw rodzicielskich na rozwój i funkcjonowanie dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Pozycje ciągłe i zwarte:

1. Janicka, I., Liberska, H. (red.) (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

2. Kwak, A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: WA "Żak".

3. Plopa, M. (2011) Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Impuls.

4. Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A. (2014). Pedagogika rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek

Literatura dodatkowa:

Pozycje ciągłe i zwarte:

1. Bakiera, L . (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia Wychowawcza, 58(16)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student/ka posiada wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii rodziny stanowiącą teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej: K_W04; K_W07; A.3.W2; A.1.W2;

W2: Student/ka zna i omawia różne środowiska wychowawcze (w tym instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze), ze szczególnym uwzględnieniem rodziny jej specyfiki i procesów w niej zachodzących: K_W07;

Umiejętności:

U1: Student/ka dokonuje obserwacji i interpretacji procesów i zjawisk zachodzących w podstawowej komórce społecznej jaką jest rodzina oraz analizuje je w powiązaniu z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Proponuje i projektuje działania pedagogiczne w reakcji na potrzeby i możliwości ucznia: K_U01; K_U04; A.1.U2.

U2: Student/ka łączy wiedzę psychologiczną i powiązanych z nią dyscyplin naukowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: K_U04; A.1.U2; A.3.U5;

Kompetencje:

K1: Student/ka dokonuje krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz podejmowania działań autoedukacyjnych: K_K01; A.1.K1; A.1.K4; A.3.K2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sosnowska-Bielicz
Prowadzący grup: Ewa Sosnowska-Bielicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0