Psychopedagogika rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIV.11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogika rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe pojęcia psychologiczne |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) realizowane stacjonarnie lub on-line w przypadku kształcenia zdalnego: Wykład- 15g Ćwiczenia-15g Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego-30g Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury przedmiotu - 30 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych-60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe-2 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS za moduł - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Test wiedzy: W1,W2,U1; Zadania cząstkowe: U1;U2;K1; |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z pedagogicznymi i psychologicznymi aspektami funkcjonowania rodziny w tym: modelami funkcjonowania rodziny, współczesnymi przemianami w życiu małżeńsko-rodzinnym, strukturą, funkcjami i przebiegiem rozwoju małżeństwa i rodziny w ujęciu normatywnym. Wpływ postaw rodzicielskich na rozwój i funkcjonowanie dziecka. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Pozycje ciągłe i zwarte: 1. Janicka, I., Liberska, H. (red.) (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. 2. Kwak, A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: WA "Żak". 3. Plopa, M. (2011) Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Impuls. 4. Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A. (2014). Pedagogika rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek Literatura dodatkowa: Pozycje ciągłe i zwarte: 1. Bakiera, L . (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia Wychowawcza, 58(16) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student/ka posiada wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii rodziny stanowiącą teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej: K_W04; K_W07; A.3.W2; A.1.W2; W2: Student/ka zna i omawia różne środowiska wychowawcze (w tym instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze), ze szczególnym uwzględnieniem rodziny jej specyfiki i procesów w niej zachodzących: K_W07; Umiejętności: U1: Student/ka dokonuje obserwacji i interpretacji procesów i zjawisk zachodzących w podstawowej komórce społecznej jaką jest rodzina oraz analizuje je w powiązaniu z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Proponuje i projektuje działania pedagogiczne w reakcji na potrzeby i możliwości ucznia: K_U01; K_U04; A.1.U2. U2: Student/ka łączy wiedzę psychologiczną i powiązanych z nią dyscyplin naukowych do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: K_U04; A.1.U2; A.3.U5; Kompetencje: K1: Student/ka dokonuje krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz podejmowania działań autoedukacyjnych: K_K01; A.1.K1; A.1.K4; A.3.K2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sosnowska-Bielicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Sosnowska-Bielicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.