Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIV.12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne w edukacji
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność obsługi komputera i pakietu MS Office w podstawowym zakresie.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład 15 h ćw. -15 h 1ECTS = 30 h. To 1 ECTS

Łączna liczba godzin kontaktowych: 30

Liczba punktów ECTS: 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do ćwiczeń – 20

Studiowanie literatury – 10

Przygotowanie prezentacji – 30

Łączna liczba godzin nie kontaktowych – 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Łączna liczba punktów ECTS 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie - realizacja testów wiedzy z zakresu Technologie informacyjne w edukacji. Pisemny, test oraz wykonanie prezentacji.

Pełny opis:

Wirtualny Kampus WPiP UMCS: funkcje, narzędzia i zasada działania.

Podstawy posługiwania się narzędziami informatycznymi.

Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji pozyskanych z różnych źródeł.

Tworzenie i edycja dokumentów wielostronicowych w edytorze tekstu MS Word.

Zaawansowane narzędzia edytora tekstu MS Word (np. korespondencja seryjna).

Różne sposoby zapisu dokumentów w edytorze tekstu MS Word.

Tworzenie prezentacji multimedialnych z użyciem odpowiednich zasady, stylu, itp.

Podstawy przetwarzania danych za pomocą arkusza kalkulacyjnego MS Excel.

Praktyczne zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w praktyce szkolnej.

Podstawy obsługi programu MS Publisher.

Pakiet GoogleDocs – prezentacja możliwości oraz podstawy pracy z systemem.

Elektroniczne badania społeczne – prezentacja portali do badań ankietowych.

Literatura:

S. Juszczyk:Podstawy informatyki dla pedagogów. Oficyna IMPULS. Kraków 2005.

B. Bylina, J. Bylina, J. Mycka:Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2007.

Ł. Suma:Word 2007 PL. Ilustrowany przewodnik. Helion. Gliwice 2007.

J. Pokorska:Technik informatyk. Oprogramowanie biurowe. Helion. Gliwice 2010.

P. Lenar:Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych. One press. Helion, Gliwice 2008.

R. Williams:Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą. Helion. Gliwice 2011.

S. Juszczyk: Podstawy informatyki dla pedagogów. Oficyna IMPULS. Kraków 2005.

B. Bylina, J. Bylina, J. Mycka: Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2007.

J. Pokorska: Technik informatyk. Oprogramowanie biurowe. Helion. Gliwice 2010.

J. Simon: Excel. Profesjonalna analiza i prezentacja danych. Helion. Gliwice 2006.

R. Zimek: Microsoft Publisher 2007 PL. Ćwiczenia praktyczne. Helion. Gliwice 2008.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

E.5.W1. znaczenie celowego i właściwego posługiwania się przez uczniów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji;

E.5.W2. znaczenie stwarzania sytuacji problemowych w otoczeniu uczniów, które uczniowie modelują i rozwiązują, tworząc algorytm, odtwarzając go poza komputerem oraz realizując w wersji komputerowej;

E.5.W3. rolę rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo wizualnego, języka programowania;

E.5.W4. rolę integrowania zajęć edukacji informatycznej z aktywnościami wizualnymi,

słuchowymi i kinestetycznymi;

E.5.W5. znaczenie promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i

prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

E.5.U1. zapoznać uczniów z typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji;

E.5.U2. stworzyć sytuację problemową, w której uczniowie modelują i rozwiązują zadanie, tworząc algorytm, odtwarzając go poza komputerem oraz realizując w wersji komputerowej;

E.5.U3. integrować zajęcia informatyczne z innymi zajęciami.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

E.5.K1. promowania postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych;

E.5.K2. inspirowania uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komutacyjnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Wawer
Prowadzący grup: Ewa Sosnowska-Bielicz, Rafał Wawer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0