Podstawy pedagogiki Montessori
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIV.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki Montessori |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład on-line - 15 Ćwiczenia - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,8 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do egzaminu - 10 (15) Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 5 (15) Wyszukiwanie informacji na stronach internetowych - 5 (10) Opracowanie projektu materiału dydaktycznego - 5 (5) Opracowanie prac zaliczeniowych (portfolio, praca pisemna) - 5 (10) Łączna liczba godzin niekontaktowych - 30 (55) Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1,2 (2,2) Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 (4) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - egzamin pisemny W2 - egzamin pisemny U1 - egzamin pisemny, praca zaliczeniowa U2 - praca zaliczeniowa, aktywność studenta w czasie zajęć U3 - praca zaliczeniowa K1 - egzamin pisemny, aktywność studenta w czasie zajęć K2 - egzamin pisemny, praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie metodyki pracy z wybranymi materiałami montessoriańskimi. Studenci poznają przykładowe materiały dydaktyczne z obszarów: praktycznego życia, kształcenia sensorycznego, kształcenia matematycznego, kształcenia językowego oraz edukacji kosmicznej. Przedmiot pozwala nabyć kompetencje umożliwiające organizowanie przygotowanego otoczenia sprzyjającego uczeniu się zgodnie z zasadą indywidualizacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Pozycje zwarte i ciągłe 1. Bednarczuk, B. (2016), Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych. Kraków: Impuls. 2. Guz, S. (2015), Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom I. Lublin: UMCS. 3. Guz, S. (2006), Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin: UMCS. 4. Miksza, M. (2020), Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Impuls. 5. Montessori, M. (2005), Domy dziecięce. Warszawa: Żak. 6. Montessori, M. (2014), Odkrycie dziecka. Łódź: Palatum. 7. Pitamic, M. (2011), Naucz mnie samodzielności. Warszawa: Kropki Trzy. 8. Steenberg, U. (2003), Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu. Kielce: Jedność. 9. Surma, B. (2008), Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce. Łódź: Palatum. Źródła internetowe 10. https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4eVzBRdHNwYmhVTFE/view 11. https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4edXZnRjhvTllNYUU/view Literatura dodatkowa 12. Artykuły z czasopism poświęcone problematyce montessoriańskiej. |
Efekty uczenia się: |
W1: Student charakteryzuje rozwój pedagogiki M. Montessori uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, sytuuje pedagogikę Montessori pośród prądów i kierunków pedagogicznych. K_W02; A.2.W4. W2: Student określa teoretyczne podstawy systemu pedagogicznego Montessori, analizuje i charakteryzuje podstawowe pojęcia z odniesieniem do aktualnej wiedzy z zakresu psychologii rozwoju dziecka oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K_W04; K_W13; C.W2.; C.W3. U1: Student potrafi zinterpretować znaczenie i funkcje przestrzeni edukacyjnej w pedagogice Montessori oraz wyjaśnia zasady organizowania środowiska umożliwiającego wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka. K_U07; K_U08; A.2.U4.; C.U1. U2: Student potrafi właściwie wykorzystywać w procesie dydaktyczno-wychowawczym materiały dydaktyczne. K_U08; C.U1. U3: Student konstruuje pomoce dydaktyczne uwzględniając wymogi i charakterystyczne cechy materiałów montessoriańskich. K_U09; D.U3. K1: Student przejawia potrzebę samodoskonalenia w zakresie pedagogiki Marii Montessori. K_K01; A2.K1. K2: Student dostrzega i wyjaśnia możliwości adaptowania założeń zindywidualizowanego systemu pedagogicznego M. Montessori w pracy przedszkola i szkoły. K_K10; D.K2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.