Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki Montessori

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIV.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki Montessori
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład on-line - 15

Ćwiczenia - 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 1,8


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do egzaminu - 10 (15)

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 5 (15)

Wyszukiwanie informacji na stronach internetowych - 5 (10)

Opracowanie projektu materiału dydaktycznego - 5 (5)

Opracowanie prac zaliczeniowych (portfolio, praca pisemna) - 5 (10)

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 30 (55)

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1,2 (2,2)


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 (4)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - egzamin pisemny

W2 - egzamin pisemny

U1 - egzamin pisemny, praca zaliczeniowa

U2 - praca zaliczeniowa, aktywność studenta w czasie zajęć

U3 - praca zaliczeniowa

K1 - egzamin pisemny, aktywność studenta w czasie zajęć

K2 - egzamin pisemny, praca zaliczeniowa


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poznanie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie metodyki pracy z wybranymi materiałami montessoriańskimi. Studenci poznają przykładowe materiały dydaktyczne z obszarów: praktycznego życia, kształcenia sensorycznego, kształcenia matematycznego, kształcenia językowego oraz edukacji kosmicznej. Przedmiot pozwala nabyć kompetencje umożliwiające organizowanie przygotowanego otoczenia sprzyjającego uczeniu się zgodnie z zasadą indywidualizacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Pozycje zwarte i ciągłe

1. Bednarczuk, B. (2016), Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych. Kraków: Impuls.

2. Guz, S. (2015), Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom I. Lublin: UMCS.

3. Guz, S. (2006), Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin: UMCS.

4. Miksza, M. (2020), Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Impuls.

5. Montessori, M. (2005), Domy dziecięce. Warszawa: Żak.

6. Montessori, M. (2014), Odkrycie dziecka. Łódź: Palatum.

7. Pitamic, M. (2011), Naucz mnie samodzielności. Warszawa: Kropki Trzy.

8. Steenberg, U. (2003), Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu. Kielce: Jedność.

9. Surma, B. (2008), Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce. Łódź: Palatum.

Źródła internetowe

10. https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4eVzBRdHNwYmhVTFE/view

11. https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4edXZnRjhvTllNYUU/view

Literatura dodatkowa

12. Artykuły z czasopism poświęcone problematyce montessoriańskiej.

Efekty uczenia się:

W1: Student charakteryzuje rozwój pedagogiki M. Montessori uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, sytuuje pedagogikę Montessori pośród prądów i kierunków pedagogicznych. K_W02; A.2.W4.

W2: Student określa teoretyczne podstawy systemu pedagogicznego Montessori, analizuje i charakteryzuje podstawowe pojęcia z odniesieniem do aktualnej wiedzy z zakresu psychologii rozwoju dziecka oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K_W04; K_W13; C.W2.; C.W3.

U1: Student potrafi zinterpretować znaczenie i funkcje przestrzeni edukacyjnej w pedagogice Montessori oraz wyjaśnia zasady organizowania środowiska umożliwiającego wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka. K_U07; K_U08; A.2.U4.; C.U1.

U2: Student potrafi właściwie wykorzystywać w procesie dydaktyczno-wychowawczym materiały dydaktyczne. K_U08; C.U1.

U3: Student konstruuje pomoce dydaktyczne uwzględniając wymogi i charakterystyczne cechy materiałów montessoriańskich. K_U09; D.U3.

K1: Student przejawia potrzebę samodoskonalenia w zakresie pedagogiki Marii Montessori. K_K01; A2.K1.

K2: Student dostrzega i wyjaśnia możliwości adaptowania założeń zindywidualizowanego systemu pedagogicznego M. Montessori w pracy przedszkola i szkoły. K_K10; D.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Zwierzchowska
Prowadzący grup: Iwona Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0