Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do edukacji polonistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIV.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do edukacji polonistycznej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/index.php?categoryid=2080
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe:

Wykład online - 30 godzin

Ćwiczenia - 30 godzin

Łączna liczba godzin kontaktowych: 60 godzin

Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Bieżące przygotowanie do ćwiczeń (studiowanie literatury, zadania): 30 godzin

Przygotowanie do zaliczenia wykładów: 30 godzin

Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 godzin

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3


Sumaryczna liczba punktów ECTS przedmiotu: 5


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, W2, W3, K1, K2: kolokwium, sprawdzian ustny (schematy artykulacyjne)

U1,U2, U3: karty pracy


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest teoretyczne (wykłady) i praktyczne (ćwiczenia) przygotowanie studentów do realizacji edukacji polonistycznej na poziomie wczesnej edukacji. Studenci poznają zagadnienia z obszaru nauki o języku (fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni) niezbędne w kształtowaniu umiejętności pisania i czytania, tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych we wczesnej edukacji. Nabędą także wiedzę z zakresu teorii literatury umożliwiającą pełnienie roli pośrednika między dzieckiem a tekstem literackim. Zostaną wyposażeni w umiejętność oceny różnych wypowiedzi ustnych i pisemnych dziecka pod względem poprawności językowej, a także projektowania okazji i działań aktywizujących i doskonalących język dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bąk, P. (2010). Gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Czelakowska, D. (2014). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.

Jadacka, H. (2008). Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa: PWN.

Nagórko, A. (2012). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Pisarek, W. (red.) (1999). Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci. Kraków: Wyd. UJ.

Zgółkowa, H., A. Kurpisz , A. (red.) (2005). Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. Poznań

Wierzbicka, A. (1999). Język – umysł – kultura. Wybór prac. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

W1. Absolwent poprawnie stosuje terminologię z zakresu nauki o języku i teorii literatury oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu nauki czytania i pisania: K_W01, B.1.W.1

W2. Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą języka polskiego (z obszaru fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni) umożliwiającą realizację treści polonistycznych we wczesnej edukacji: K_W01, B.1.W.1, B.1.W.2

W3. Absolwent potrafi wyjaśnić znaczenie analizatora słuchowego, wzrokowego, artykulacyjnego, motorycznego w sprawnym posługiwaniu się językiem mówionym i pisanym: K_W17, B.1.W.2, B.1.W.3

U1. Absolwent potrafi zastosować wiedzę z zakresu nauki o języku i teorii literatury w projektowaniu zajęć edukacji polonistycznej: K_U13, B.1.U.3, B.1.U.4

U2. Absolwent potrafi zaplanować zajęcia z zakresu nauki czytania i pisania: K_U05, B.1.U.2

U3. Absolwent potrafi zaprojektować zadania dydaktyczne sprzyjające kształceniu poprawności językowej uczniów: K_U06, B.1.U.5

K1. Absolwent potrafi dokonać krytycznej oceny własnych kompetencji merytorycznych w zakresie edukacji polonistycznej oraz jest gotów podjąć działania w celu ich doskonalenia: K_K05, B.1.K.1

K2. Absolwent jest świadomy znaczenia kompetencji językowej w funkcjonowaniu społecznym człowieka, wykazuje troskę o poprawność własnych wypowiedzi, stwarza warunki sprzyjające rozwijaniu poprawności językowej uczniów: K_K06, B.1.K.1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Centner-Guz
Prowadzący grup: Małgorzata Centner-Guz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0