Wprowadzenie do edukacji polonistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIV.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do edukacji polonistycznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/index.php?categoryid=2080 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: Wykład online - 30 godzin Ćwiczenia - 30 godzin Łączna liczba godzin kontaktowych: 60 godzin Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Bieżące przygotowanie do ćwiczeń (studiowanie literatury, zadania): 30 godzin Przygotowanie do zaliczenia wykładów: 30 godzin Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 godzin Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS przedmiotu: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, W2, W3, K1, K2: kolokwium, sprawdzian ustny (schematy artykulacyjne) U1,U2, U3: karty pracy |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest teoretyczne (wykłady) i praktyczne (ćwiczenia) przygotowanie studentów do realizacji edukacji polonistycznej na poziomie wczesnej edukacji. Studenci poznają zagadnienia z obszaru nauki o języku (fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni) niezbędne w kształtowaniu umiejętności pisania i czytania, tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych we wczesnej edukacji. Nabędą także wiedzę z zakresu teorii literatury umożliwiającą pełnienie roli pośrednika między dzieckiem a tekstem literackim. Zostaną wyposażeni w umiejętność oceny różnych wypowiedzi ustnych i pisemnych dziecka pod względem poprawności językowej, a także projektowania okazji i działań aktywizujących i doskonalących język dzieci. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bąk, P. (2010). Gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Czelakowska, D. (2014). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls. Jadacka, H. (2008). Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa: PWN. Nagórko, A. (2012). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wyd. naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Pisarek, W. (red.) (1999). Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci. Kraków: Wyd. UJ. Zgółkowa, H., A. Kurpisz , A. (red.) (2005). Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. Poznań Wierzbicka, A. (1999). Język – umysł – kultura. Wybór prac. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
W1. Absolwent poprawnie stosuje terminologię z zakresu nauki o języku i teorii literatury oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu nauki czytania i pisania: K_W01, B.1.W.1 W2. Absolwent ma podstawową wiedzę dotyczącą języka polskiego (z obszaru fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni) umożliwiającą realizację treści polonistycznych we wczesnej edukacji: K_W01, B.1.W.1, B.1.W.2 W3. Absolwent potrafi wyjaśnić znaczenie analizatora słuchowego, wzrokowego, artykulacyjnego, motorycznego w sprawnym posługiwaniu się językiem mówionym i pisanym: K_W17, B.1.W.2, B.1.W.3 U1. Absolwent potrafi zastosować wiedzę z zakresu nauki o języku i teorii literatury w projektowaniu zajęć edukacji polonistycznej: K_U13, B.1.U.3, B.1.U.4 U2. Absolwent potrafi zaplanować zajęcia z zakresu nauki czytania i pisania: K_U05, B.1.U.2 U3. Absolwent potrafi zaprojektować zadania dydaktyczne sprzyjające kształceniu poprawności językowej uczniów: K_U06, B.1.U.5 K1. Absolwent potrafi dokonać krytycznej oceny własnych kompetencji merytorycznych w zakresie edukacji polonistycznej oraz jest gotów podjąć działania w celu ich doskonalenia: K_K05, B.1.K.1 K2. Absolwent jest świadomy znaczenia kompetencji językowej w funkcjonowaniu społecznym człowieka, wykazuje troskę o poprawność własnych wypowiedzi, stwarza warunki sprzyjające rozwijaniu poprawności językowej uczniów: K_K06, B.1.K.1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Centner-Guz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Centner-Guz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.