Psychologia edukacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PPW.MSIX.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 15 Ćwiczenia – 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć i realizacji zadań - 30 Studiowanie literatury - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Łączna liczba godzin niekontaktowych - 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie pisemne - test oraz pisemne śródsemestralne zadania cząstkowe |
Pełny opis: |
Moduł dotyczy teoretycznych i praktycznych zagadnień psychologii edukacyjnej. Obejmuje wykłady, na których przedstawiane są teoretyczne aspekty psychologii edukacyjnej pod kątem ich przydatności dla przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Część ćwiczeniowa realizowana jest w postaci zespołowych zadań i analiz treści prezentowanych w ramach wykładów. Zagadnienia psychologii edukacyjnej dotyczą poznawczego, emocjonalnego i społecznego funkcjonowania uczniów i uczennic, możliwości rozpoznawania ich zasobów indywidualnych, a także strategii motywowania do uczenia się z zachowaniem dobrostanu psychicznego. |
Literatura: |
Bednarek, D., Bednarek, H. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: WN PWN. Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. Warszawa: MUZA SA. Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Oszwa, U. (2017). Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat. Warszawa: ORE. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2019). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: WN PWN. Knopik, T. (2018). Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: ORE. Oszwa, U. (2006). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: OW Impuls. Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką. Lublin: Wyd. UMCS. Sternberg, R., Spear-Swerling, L. (2013). Jak nauczyć dzieci myślenia. Sopot: GWP. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Absolwent/ka zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię używaną w psychologii edukacyjnej, a także potrafi ją odróżniać od pedagogicznej aparatury pojęciowej - K_W01; A.3.W1; A.3.W3 2. Absolwent/ka w pogłębionym zakresie rozważa problematykę rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologiczno-edukacyjnym - K_W05; A.3.W2 3. Absolwent/ka rozumie i analizuje w rozszerzonym zakresie w kontekście psychologii edukacyjnej procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia - K_W06; A.3.W4 UMIEJĘTNOŚCI 4. Absolwent/ka potrafi dokonywać trafnej obserwacji i interpretacji szkolnych zjawisk społecznych przez pryzmat wiedzy z zakresu psychologii edukacyjnej - K_U01; A.3.U1; A.3.U2; A.3.U3 5. Absolwent/ka umie adekwatnie stosować wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - K_U06; A.3.U4; A.3.U5 6. Absolwent/ka potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu psychologii edykacyjnej - K_U15; A.3.U3 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 7. Absolwent/ka jest otwarta na rozwijanie pożądanych zachowań i postaw dzieci/uczniów na terenie szkoły i poza nią z zastosowaniem wiedzy z zakresu psychologii edukacyjnej - K_K02; A.3.K1; A.3.K2 8. Absolwent/ka jest gotów/a wykorzystywać wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej do angażowania się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, psychologami i rodzicami dzieci (uczniów) na terenie szkoły i poza nią - K-K07; A.3.K3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Oszwa | |
Prowadzący grup: | Urszula Oszwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.