Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia edukacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PPW.MSIX.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia edukacyjna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 15

Ćwiczenia – 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do zajęć i realizacji zadań - 30

Studiowanie literatury - 10

Przygotowanie się do zaliczenia - 20

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe – 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu - 3



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne - test oraz pisemne śródsemestralne zadania cząstkowe

Pełny opis:

Moduł dotyczy teoretycznych i praktycznych zagadnień psychologii edukacyjnej. Obejmuje wykłady, na których przedstawiane są teoretyczne aspekty psychologii edukacyjnej pod kątem ich przydatności dla przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Część ćwiczeniowa realizowana jest w postaci zespołowych zadań i analiz treści prezentowanych w ramach wykładów. Zagadnienia psychologii edukacyjnej dotyczą poznawczego, emocjonalnego i społecznego funkcjonowania uczniów i uczennic, możliwości rozpoznawania ich zasobów indywidualnych, a także strategii motywowania do uczenia się z zachowaniem dobrostanu psychicznego.

Literatura:

Bednarek, D., Bednarek, H. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: WN PWN.

Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. Warszawa: MUZA SA.

Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Oszwa, U. (2017). Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat. Warszawa: ORE.

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2019). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: WN PWN.

Knopik, T. (2018). Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: ORE.

Oszwa, U. (2006). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: OW Impuls.

Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką. Lublin: Wyd. UMCS.

Sternberg, R., Spear-Swerling, L. (2013). Jak nauczyć dzieci myślenia. Sopot: GWP.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Absolwent/ka zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię używaną w psychologii edukacyjnej, a także potrafi ją odróżniać od pedagogicznej aparatury pojęciowej - K_W01; A.3.W1; A.3.W3

2. Absolwent/ka w pogłębionym zakresie rozważa problematykę rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologiczno-edukacyjnym - K_W05; A.3.W2

3. Absolwent/ka rozumie i analizuje w rozszerzonym zakresie w kontekście psychologii edukacyjnej procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia - K_W06; A.3.W4

UMIEJĘTNOŚCI

4. Absolwent/ka potrafi dokonywać trafnej obserwacji i interpretacji szkolnych zjawisk społecznych przez pryzmat wiedzy z zakresu psychologii edukacyjnej - K_U01; A.3.U1; A.3.U2; A.3.U3

5. Absolwent/ka umie adekwatnie stosować wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej do diagnozowania i analizowania sytuacji edukacyjnych oraz projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - K_U06; A.3.U4; A.3.U5

6. Absolwent/ka potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu psychologii edykacyjnej - K_U15; A.3.U3

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

7. Absolwent/ka jest otwarta na rozwijanie pożądanych zachowań i postaw dzieci/uczniów na terenie szkoły i poza nią z zastosowaniem wiedzy z zakresu psychologii edukacyjnej - K_K02; A.3.K1; A.3.K2

8. Absolwent/ka jest gotów/a wykorzystywać wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej do angażowania się we współpracę z nauczycielami, pedagogami, psychologami i rodzicami dzieci (uczniów) na terenie szkoły i poza nią - K-K07; A.3.K3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Oszwa
Prowadzący grup: Urszula Oszwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0